ایستادن سمت درست تاریخ افتخار دارد، نه سرزنش

محمد مقدم ـ دبیر فضای اجتماعی
۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۱

«موبایلی که در دست شماست، جاسوس قاتلی است که اطلاعات دقیقی به دشمن می‌دهد و مکان فرماندهان ما را نشان می‌دهد.»؛ این را سید حسن نصرالله روز پنجشنبه در سخنرانی به‌مناسبت شهادت اسماعیل هنیه گفت. چنین امکانی را در دنیا فقط سازمان اطلاعاتی NSA آمریکا دارد. این بار هم حتما سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی ابرقدرت‌های غربی همدست شده‌اند و در خاک کشورمان دست به عملیات زده‌اند.

آگاه: ایران زمین سوخته نیست؛ ایران یک کشور آباد، مقتدر، امن و پهناور است با هزاران هدف قابل‌تعرض ارزشمند. دشمن‌مان هم فقط یکی دو گروهک تروریستی در آن سر دنیا نیست؛ خونخوارترین دولت‌های دنیا با آخرین تکنولوژی‌های روز هستند که با هم همدست‌اند و از ایران زخم‌های سنگینی خورده‌اند.  این حمله بار دیگر ثابت می‌کند که یک کشور با هزاران هدف قابل‌حمله، برای حفظ امنیت خود راهی جز افزایش بازدارندگی متقارن در مقابل دشمنانش ندارد.
بازدارندگی تنها با تقویت نیروها و قوای نظامی و امنیتی حاصل نمی‌شود، بلکه با تقویت همه‌جانبه کشور در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می‌توانیم به بازدارندگی پایدار دست یابیم. امروز ارتقای شاخص‌های کشور و همبستگی و وفاق ملی، کلید اصلی افزایش بازدارندگی و حفظ امنیت کشور است. همان‌طور که افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات به افزایش بازدارندگی منجر می‌شود.
ابعاد نرم بازدارندگی شامل تقویت اقتصاد ملی، ایجاد ثبات سیاسی و ارتقای سطح اجتماعی و فرهنگی جامعه است. در حوزه اقتصادی، باید با تقویت تولید داخلی، کاهش وابستگی به واردات و افزایش صادرات، پایه‌های اقتصادی کشور را مستحکم کنیم. در حوزه سیاسی، باید اعتماد عمومی را به نظام افزایش دهیم. شفافیت در عملکرد دولت و پاسخگویی به مطالبات مردم، می‌تواند به تقویت همبستگی ملی و کاهش شکاف‌ها کمک کند. در حوزه اجتماعی نیز با ارتقای سطح فرهنگ عمومی، افزایش آگاهی‌های اجتماعی و تقویت ارزش‌های اخلاقی، باید جامعه‌ای مقاوم و پایدار بسازیم. 
دردناک و جانکاه است اما ترور و شهادت ریشه در تاریخ دارد؛ باید اشکال و کمبود و کوتاهی‌ها را شناسایی و برطرف کنیم اما نباید به‌دنبال سرزنش خودمان باشیم. به‌جای سرزنش همدیگر که بازی در زمین دشمنان خونخوارمان است، از این فرصت‌ها برای افزایش وحدت و همدلی و سرمایه اجتماعی استفاده کنیم و مواظب باشیم در زمین اسرائیلی‌ها بازی نکنیم تا ضربه بعدی را قاطع‌تر، پیشمان‌کننده‌تر، تمام‌کننده‌تر و محکم‌تر به او وارد کنیم. این راز بازدارندگی است.
یکی از شخصیت‌های مقاومت گفته ‌بود «مرا اگر شهید کردند، انتقامم را نگیرید، من خودم انتقام خود را قبلا بارها از صهیونیست‌ها گرفته‌ام.» حق داریم عزادار و ناراحت باشیم اما با افتخار و سربلندی. انگشت اتهام را به سمت دشمن بگیریم نه دوست؛ ما بر حقیم، ما طرفدار مظلومیم و ما ضد ظالمانیم، ما سربلندیم، ما سمت درست تاریخیم و هزینه‌اش را داریم می‌پردازیم؛ چرا باید خود را سرزنش کنیم؟
و یادمان نرود رهبر انقلاب اسلامی با اتکاء بر تجربیات تاریخی ایران، فرمودند «سازش» درمقابل ظالمان هزینه‌ای به‌مراتب بیشتر و دردناک‌تر از «ایستادگی» در مقابل زورگویی‌ها داشته و دارد؛ و همچنین ایستادگی در مقابل توطئه‌ی دشمن، دستاوردها و موفقیت‌های مهمی برای ملت در پی خواهد داشت.