۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۱

وضعیت «سربه‌جلو» یک بیماری شایع است که به دلیل عادات وضعیت نامناسب مانند قوز کردن روی رایانه، تلفن یا هنگام مطالعه برای مدت طولانی ایجاد می‌شود.

آگاه: امروزه استفاده از تلفن همراه به وسیله‌ای غیرقابل انکار در زندگی روزمره انسان‌ها تبدیل شده است. همه افراد به‌نوعی با آن سرگرم هستند و زمان زیادی را صرف استفاده از آن می‌کنند. مزایای استفاده از این تکنولوژی را نمی‌توان در زندگی افراد انکار کرد، اما استفاده نادرست از آن جدای از بحث محتوا، می‌تواند عوارض زیادی بر سلامت افراد، داشته باشد یکی از زمینه‌های موردتوجه، تاثیر استفاده از آن روی سیستم اسکلتی است. استفاده بیش‌ازحد از تلفن می‌تواند تعدادی از اثرات منفی بر ساختار اسکلتی  عضلانی داشته باشد، ازجمله این عوارض می‌توان به گردن درد و سفتی اشاره کرد، این عارضه از شایع‌ترین شکایت‌های ناشی از استفاده بیش‌ازحد از تلفن است. وضعیت بدنی نامناسب از موارد دیگری است که در اثر استفاده طولانی‌مدت از تلفن‌همراه ایجاد می‌شود. سندرم تونل کارپال عارضه دیگری است که می‌تواند باعث درد، بی‌حسی و گزگز در دست و مچ شود. 

راهکارهایی برای کاهش این مشکلات 
ـ هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد از استفاده از تلفن همراه استراحت کنید. 
ـ هنگام استفاده از تلفن همراه خود را در سطح چشم نگه دارید. 
ـ هنگام صحبت با تلفن از هدست هندزفری استفاده کنید. 
ـ با صاف نشستن و شانه‌های خود به عقب، وضعیت بدنی خوب را تمرین کنید. 
ـ عضلات گردن و قسمت بالایی پشت خود را با تمرینات تقویت کنید.
لازم به ذکر است که اینها فقط توصیه‌های کلی هستند. اگر دچار گردن‌درد هستید، مراجعه به پزشک یا فیزیوتراپیست برای دریافت برنامه تشخیص و درمان مهم است.