۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹

 چند سالی است که فتنه داعش فروکش کرده و طغیان‌گری این گروهک تروریست سرتیتر خبرها نیست. به تعبیر دیگر، داعش و جنایت‌هایش درحال پیوستن به تاریخ هستند. همین موضوع تکلیف ما را سنگین‌تر می‌کند، چراکه باید مراقب صحت و دقت روایات و گزاره‌های در حال انتقال به تاریخ باشیم.

آگاه: بی‌تردید بار اصلی این مراقبت روی دوش کتاب است و کتاب هم محصول تلاش نویسنده. اگر نویسنده قابلیت لازم را داشته باشد و مسیر پژوهش و نگارش را به درستی طی کند، خروجی کار او ارزشمند بوده و به ساختن درست تاریخ منتج می‌شود. کتاب «بوی انار و انتحاری» اثر هادی معصومی زارع تا حدود زیادی واجد این ویژگی‌ها بوده و به خواننده‌اش کمک می‌کند که شناخت مناسبی از ساختار فکری، عملی و جنایات داعش به دست بیاورد. در پشت جلد کتاب در این‌باره می‌خوانیم: نویسنده عمیقا معتقد است که روش‌شناسی معرفت منطقه‌ای ما در ایران، عمدتا متاثر از برساخته‌های ذهنی، امیال و ترجیحات سیاست‌سازان و تحلیلگران‌مان، و بخش دیگری از آن، ترجمانی از فرآورده‌های تولیدی خط رایج رسانه‌ای بین‌المللی و منطقه‌ای‌ است! در چنین وضعیتی، فهم و تفهم واقع، امری پسینی، متاخر، دست‌دوم، و در بهترین حالت، زینت‌المجالس است و نه پیش‌نیاز حیاتی سیاست‌سازی و تصمیم‌گیری و تحلیل.»
«بوی انار و انتحاری»، گامی است در تلاش برای جمع میان فرآورده‌های کتابخانه‌ای و میدانی و پرهیز از انتزاعیاتِ در حال چرخش در محافل بسته تصمیم‌سازی این دیار، درنتیجه، این وجیزه، نه خاطره‌گویی و داستان‌سرایی صرف است و نه از سنخ پژوهش‌های آکادمیک! تجربه‌ای‌ست میان این دو!
اصولا ما هم به همین دلیل بوی انار و و انتحاری را کتاب خوبی می‌دانیم. جنس روایت‌های هادی معصومی زارع در این اثر واقعی است. قلم ایشان هم برخلاف متن درج شده در پشت جلد کتاب، خواننده را توی چاله و چوله نمی‌اندازد. تصویری که معصومی زارع از حضور داعش در عراق به مخاطبش نشان می‌دهد، هم جنگ دارد و هم زندگی. عراق درگیر با تروریست‌ها نیز در کتاب معصومی زارع به‌خوبی دیده می‌شود. در کل بوی انار و انتحاری به درد همه می‌خورد، از مخاطب علاقه‌مند به رویدادهای دنیا گرفته تا پژوهشگرها و هنرمندها و مدیران تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز!
در مقدمه کتاب می‌خوانیم: «آنچه پیش روست، تحفه‌ای‌ست از بهترین روزهای زندگی این درویش که حالا دیگر بازگشت به آن روزها برایش رویا و آرزوی هر شب شده است».