۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳

دریاچه شهیون که نام دیگر آن دریاچه سد دز است، یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران و از جاهای دیدنی دزفول محسوب می‌شود که در شمال غربی دزفول و در ۲۳کیلومتری شمال‌شرق اندیمشک و پشت دو کوه شاداب و تنگوان، کنار روستای پامنار قرار دارد و باعث زیبایی منطقه شهیون شده است. منطقه شهیون با مساحت بالغ بر ۳۰۲کیلومتر مربع از توابع شهرستان دزفول است که در ۱۵کیلومتری شمال شهر دزفول واقع شده است.

آگاه: دریاچه شهیون از جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان به شمار می‌آید و در دهستان شهی که یکی از دهستان‌های بخش سردشت دزفول است، واقع شده است. در داخل دریاچه، تعدادی جزیره کوچک و بزرگ می‌بینید که چشم‌نوازی می‌کنند و انبوهی از درختان کُنار و بادام کوهی روی آن‌ها قرار دارد. این منطقه ادامه رشته‌کوه‌های زاگرس است که با نزدیک شدن به مرکز منطقه، تپه ماهورها، صخره‌ها و تخته‌سنگ‌های ماسه‌ای ایجاد می‌شود. کوهپایه‌ها، دره‌های آبرفتی و چشمه‌هایی که در بیشتر سال پربار هستند، در این منطقه خودنمایی می‌کند و باعث سرسبزی و زیبایی در بیشتر فصل‌های سال می‌شود. 
حیات وحش دریاچه شهیون شامل جانوران کوچکی نظیر روباه و خرگوش در کنار پرندگان زیبایی مانند تیهو، کبک و پرندگان دریایی است. پلنگ نیز در بخش‌های صعب‌العبور این مناطق مشاهده شده است. در دریاچه نیز ماهی‌هایی چون قزل‌آلا زندگی‌ می‌کنند. با وجود اینکه دریاچه شیهون در استان گرمسیر خوزستان قرار دارد، ماهی قزل‌آلا که که یک ماهی سرد آبی است، در این دریاچه زندگی می‌کند و این یکی از شگفتی‌های این دریاچه است. قزل‌آلای رنگین‌کمان از ماهی‌های غیربومی دریاچه سد دز محسوب می‌شود. 
از عجایب دیگر دریاچه شهیون، داشتن دماهای مختلف است. دریاچه سد دز بسیار بزرگ بوده و نقاط گوناگون آن دارای دماهای متفاوت است؛ زیرا در بعضی نقاط جریان‌های خنک فصلی از ارتفاعات منطقه وارد می‌شود یا چشمه‌های زیرزمینی از بستر دریاچه می‌جوشد. این عوامل باعث کاهش دمای قابل‌توجه آب نسبت به محیط اطراف شده است. همین امر موجب شده تا محیط مساعدی به‌عنوان زیستگاه ماهی قزل‌آلا مهیا شود. از آنجایی که خوزستان استانی گرم است، بهترین زمان سفر به دریاچه شهیون انتهای زمستان و اوایل بهار است تا در کنار تفریح و گشت‌وگذار در کنار این دریاچه زیبا از هوای مطبوع و خنک منطقه نیز لذت ببرید.