۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۹

معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: ۱۰استان کشور به‌صورت پایلوت برای اجرای طرح «روستای باسواد» انتخاب و طرح مذکور در آن‌ها ابلاغ و به سمت اجرایی‌شدن پیش می‌رود.

آگاه: غلامرضا بروجی با بیان اینکه در راستای طرح‌های تحولی سازمان نهضت سوادآموزی برای شتاب بخشی به بحث سوادآموزی در کشور تصمیم گرفته شده ۱۰استان کشور به‌صورت پایلوت انتخاب و طرح روستای باسواد در آن‌ها ابلاغ و به سمت اجرایی‌شدن پیش رود گفت: بر اساس قانون، شورای پشتیبانی سواد که در هر استان به ریاست استاندار تشکیل می‌شود، اعضای همه دستگاه‌های موثر در انجام کار حضور دارند که مدیرکل آموزش و پرورش استان به‌عنوان دبیر جلسه است و طرح توسط فرمانداران به بخشداران و سپس به دهیاران ابلاغ می‌شود. وی با بیان اینکه مسئول اجرای طرح «روستای باسواد» دهیار هر روستایی تلقی می‌شود، افزود: دهیار روستا باید از ظرفیتی که روستا برعهده‌اش گذاشته از شورای اسلامی، معلمان و مدیران حاضر در روستا، معتمدان محل و افراد با نفوذ استفاده و احصا کند تا از افرادی که در روستا بی‌سواد یا کم‌سواد هستند یک بانک اطلاعاتی ایجاد شود و معاونان در ادارات کل آموزش و پرورش در بحث سوادآموزی آمار را تحویل دهند و در سامانه سوادآموزی ثبت کنند.
معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه اصل محوریت کار دهیار است که باید مرتب گزارش را به بخشدار و بخشدار هم به صورت سلسله مراتب به فرماندار و فرماندار هم به استاندار که رییس شورای پشتیبانی سواد استان است ابلاغ کند و با ادارات کل آموزش و پرورش تعامل داشته باشند تا رصد انجام شود، ادامه داد: اولین کار این است که با رویکرد مسئله‌محوری دلیل بی‌سوادی افراد بررسی و به حل مسئله از جهت فرهنگی، اقتصادی و... پرداخته شود.
بروجی با بیان اینکه به کمک سازمان نهضت سوادآموزی همه اقلام لوازم التحریر و آنچه برای یک سوادآموز لازم است به‌صورت رایگان مهیا و در اختیارشان قرار می‌گیرد تا فرآیند آموزش اتفاق بیفتد، گفت: این ۱۰استان متناسب با جنسیت، متناسب با آمار سواد و بی‌سوادی استان و با توجه به اینکه طبق مصوبه نسبت به سایر استان‌ها در اولویت قرار دارند، در طرح شتاب‌بخشی سوادآموزی انتخاب و به‌صورت پایلوت کار در آن‌ها شروع می‌شود، تا زمانی که ابلاغ سراسری انجام شود و به سمتی برویم که همه دهیاران اعلام کنند، روستاهایشان باسواد شده و حتی یک بی‌سواد هم در آن نیست. وی با بیان اینکه این طرح از اول شهریور عملیاتی و اجرا می‌شود، عنوان کرد: به‌جای اینکه سازمان نهضت سوادآموزی آمارهایی را که در سامانه وجود دارد اعلام کند، برای آنکه پالایشی صورت گیرد و آماری از کف میدان به دست آید، دهیاران اقدام به ارزیابی روستاها می‌کنند و با اعلام یک فراخوان کلی در روستا برای افزایش آمار باسوادی تلاش می‌کنند.