۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶

یک روانشناس کودک می‌گوید اگر می‌خواهید برای کودک چهار ساله اسباب‌بازی تهیه کنید، اسباب‌بازی را که مناسب سن سه سال است اول تهیه کنید، اگر کودک توانایی کار کردن با آن اسباب‌بازی را داشت، بعد از آن اسباب‌بازی را که سطح بالاتری دارد و از لحاظ جسمی به کودک آسیبی وارد نمی‌کند برای او تهیه کنید.

آگاه: در این رابطه دکتر «مهسا ساداتی» روانشناس کودک و نوجوان دراین‌باره گفت‌وگویی با ایسنا کرده است.با توجه به سبک زندگی آپارتمان‌نشینی، شاید امکان انجام بسیاری از بازی‌های قدیمی به‌خاطر تحرک بالایی که در کودک ایجاد می‌کند، نباشد، یکی از شیوه‌ها برای سرگرم کردن کودکان استفاده از اسباب‌بازی‌هاست، شما توصیه‌تان به والدین درمورد اسباب‌بازی‌هایی که برای کودکان انتخاب می‌کنند چیست؟ 
طبیعتا اول باید نیاز کودک به ارتباطات را تامین کنیم. یک بخش بازی‌هایی است که در خانه تمرین می‌کنیم، یک بخش هم مهارت ارتباطی، در جمع قرار گرفتن و بازی‌های جمعی است. توصیه من همیشه این است که والدین اسباب‌بازی را کمی پایین‌تر از سن کودک تهیه کنند. مورد دیگری که باید خیلی به آن توجه کنیم چون الان خیلی از والدین تک‌فرزند هستند. این است که ذهن کودکان را با اسباب‌بازی‌های مختلف شلوغ نکنیم. اجازه دهیم بچه در طول روز بازی‌های هیجانی مثل آب‌بازی، بپر بپر و و مانند آن را هم داشته باشد، یعنی تمام تمرکزمان روی بازی‌های فکری نباشد، تا کودک هم تمرکزش بالا رود و هم هیجانش تنظیم شود.
چگونه می‌توان گوشی را از بچه‌ها گرفت و بازی‌های سالم را جایگزین آن کرد؟
به نظر من، دو کار می‌توان در این زمینه انجام داد؛ مورد اول الگوسازی است و مورد دوم این است که فعالیت‌های جایگزین برای کودکان بگذاریم. اگر کودک یا نوجوانی وابستگی‌اش به گوشی خیلی زیاد شده است؛ برای مثال ۱۵ تا ۱۶ساعت در روز از گوشی استفاده می‌کند. در این مرحله این کودک یا نوجوان باید حتما به یک مشاور روانشناس مراجعه کند.