۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵

صهیونیست‌ها چندی پیش مدعی شدند، ساختمان محل جلسه «محمد الضیف» فرمانده شاخه نظامی حماس و مغز متفکر عملیات طوفان‌الاقصی را بمباران کرده‌اند و او را به شهادت رسانده‌اند، اما حالا «اسامه حمدان» از مقامات حماس با قطعیت از زنده بودن محمد الضیف خبر می‌دهد؛ خبری که رویای صهیونیست‌ها را بر باد داد.

آگاه: اوایل مردادماه بود که ارتش رژیم صهیونیستی برای چندمین بار مدعی شد محمد الضیف، فرمانده گردان‌های القسام را در بمباران خان‌یونس ترور کرده است. ارتش رژیم اشغالگر در یازدهم مردادماه با انتشار ویدئویی از لحظه وقوع حمله ماه گذشته خود، مدعی شده در عملیات مشترکی با شین‌بت (آژانس جاسوسی داخلی رژیم صهیونسیتی) محمد الضیف را ترور کرده است. این در حالی بود که جنبش حماس پیش‌تر این ادعا را تکذیب کرده بود.
ارتش رژیم صهیونیستی در همان مقطع زمانی اوایل مردادماه در بیانیه خود مدعی شد که جنگنده‌هایش ساختمانی را که الضیف و «رافع سلامه» فرمانده تیپ خان‌یونس در حماس در آنجا حضور داشتند، بمباران کرده است. این حمله به منطقه المواصی خان‌یونس در حالی انجام شد که تل‌آویو پیشتر آن را منطقه امن اعلام کرده بود. درنتیجه آن حمله وحشیانه ۹۰فلسطینی ازجمله زنان و کودکان شهید شدند.

خبری که صهیونیست‌ها را شوکه کرد
اما در شرایطی که صهیونیست‌ها حدود یک‌ماه است که در باد ترور محمد الضیف خوابیده‌اند و در جشن و سرور این ترور به سر می‌برند، اسامه حمدان، عضو دفتر سیاسی حماس در یک نشست خبری تاکید کرد که محمد الضیف، فرمانده گردان‌های القسام زنده است و برخلاف ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر ترور و شهادت الضیف، این فرمانده القسام بر جنگ تمرکز کرده است.
شایان ذکر است در همان مقطع اوایل مرداد نیز که صهیونیست‌ها مدعی ترور محمد الضیف شدند.سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در بخشی از سخنرانی خود به محمد ضیف، فرمانده کل گردان‌های شهید عزالدین قسام اشاره کرد و گفت که رژیم صهیونیستی به ترور «فرمانده محمد ضیف حفظه‌الله» دل بسته است. کاربرد کلمه «حفظه‌الله» از جانب دبیرکل حزب‌الله موردتوجه کاربران عرب قرار گرفت و برخی نوشتند که سیدحسن نصرالله با استفاده از این اصطلاح به‌شکل غیرمستقیم شهادت فرمانده کل قسام را تکذیب کرده است. این اقدام در حالی بود که در همان روز سخنرانی سید حسن نصرالله، رژیم صهیونیستی مدعی شد که فرمانده محمد ضیف در حمله ارتش رژیم صهیونیستی به منطقه المواصی در خان یونس غزه ترور شده است.

محمد الضیف کیست؟
باسم محمد المصری در سال۱۹۶۵ در اردوگاه خان‌یونس در جنوب باریکه غزه به دنیا آمد. وی پس از ملحق شدن به جنبش حماس در جریان انتفاضه اول در سال۱۹۸۷، به «محمد ضیف» شهرت یافت. محمد ضیف دو سال پس از پیوستن به حماس، توسط رژیم صهیونیستی دستگیر شد و ۱۶ماه را در زندان‌های صهیونیستی سپری کرد. محمد ضیف شبکه تونل‌های حماس را در باریکه غزه توسعه داد و همچنین تخصص خود در ساخت بمب را نیز توسعه بخشید. منابعی در جنبش حماس گفته‌اند که وی بر اثر سوءقصدهای قبلی یک چشم خود را از دست داده و یکی از پاهایش نیز به‌شدت آسیب دیده است. وی پس از آنکه از چندین سوءقصد نجات یافت، هوادارانش در غزه به او لقب «مرد دارای ۹جان» دادند. اعتقاد بر این است که محمد ضیف طراح اصلی حمله به رژیم صهیونیستی در عملیات ۷ اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) بوده است.
«ضیف» در زبان عربی یعنی «مهمان» و این لقب، استعاره‌ای از چریک گریزپایی است که سال‌هاست رهبری گردان‌های «عزالدین قسام» شاخه نظامی حماس را به عهده دارد. او هیچ‌وقت یکجا بند نمی‌شود و با این ترفند کلاسیک نظامی، دست‌کم هفت عملیاتی که از سوی رژیم صهیونیستی برای ترور او طراحی‌شده را ناکام گذاشته است. بر همین اساس، رژیم صهیونیستی محمد را موجودی با ۹جان معرفی می‌کند و رسانه‌های عبری و عربی او را «تحت تعقیب‌ترین آدم روی زمین» برای رژیم اسرائیل می‌دانند.

مغز متفکر طوفان‌الاقصی
تا پیش از حمله اخیر صهیونیست‌ها به غزه، از «مغز متفکر حماس» تنها سه عکس قدیمی و بی‌کیفیت وجود داشت که یکی از آنها هم با نقاب بود و او را در دهه دوم و سوم زندگی‌اش نشان می‌داد. زمستان سال گذشته، رژیم صهیونیستی تصویری تازه از وی منتشر کرد که نشان می‌داد برخلاف ادعاهای گذشته اسرائیلی‌ها، محمد الضیف توان حرکتی خود را از دست نداده است. از او به عنوان طراح اصلی عملیات «طوفان الاقصی» یا هفتم اکتبر یاد می‌کنند. عملیاتی که حداقل از دو سال پیش از اجرا روی آن برنامه‌ریزی و تمرین شده بود و نه‌تنها دستگاه عریض و طویل اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی از آن بویی نبرد، بلکه توان و اشراف دستگاه‌های اطلاعاتی متحدان و حامیان غربی و منطقه‌ای تل‌آویو را نیز به چالش کشید.
«محمد ضیف» در دهه‌های اخیر نشان داد، مبارزی رادارگریز و آشنا به فنون جنگ نابرابری است که در کشاکش آن به دنیا آمده بود. او یکی از هزاران نوزادی است که در اردوگاه آوارگان در «خان یونس» چشم به جهان گشود و اگرچه در سال‌های جوانی و دوران دانشجویی کوشید سرش را به زیست‌شناسی و هنر گرم کند، اما ریاست کمیته سرگرمی دانشگاه و کارهای کمدی برای روح تشنه‌ای که تراژیک‌ترین قسمت تاریخ سرزمینش را تماشا می‌کرد، راضی‌کننده نبود. او یکی از دوستان و همراهان «یحیی عبدالطیف عیاش»، مبارزی بود که شاخه نظامی حماس یعنی گردان‌های شهید عزالدین قسام را پایه‌گذاری کرد و به دلیل عملیات‌های موفقی که در هلاکت اسرائیلی‌ها داشت، به او «مهندس مرگ» لقب داده بودند. رژیم صهیونیستی اما درنهایت به کمک یک خائن و با یک موبایل بمبگذاری‌شده او را به شهادت رساند و شاید از همین روست که «محمد ضیف» هیچگاه از تلفن همراه استفاده نمی‌کند.
رژیم صهیونیستی بعد از آخرین ترور او در سال۲۰۲۱، مدعی شد، «محمد ضیف» آسیب جدی دیده و حتی عنوان شد یک چشمش را از دست داده است. حال دو سال بعد از آن ادعا، صهیونیست‌ها عنوان کردند که او را یکبار دیگر هدف قرار داده‌اند؛ ادعایی که کذب بودنش آشکار شد.