۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱

پیشرفت‌های نظامی حزب‌الله لبنان در سال‌های اخیر بسیار چشمگیر بوده است و متخصصان و استراتژیست‌های نظامی کشورهای مدعی را به حیرت واداشته است.

آگاه: پایگاه موشکی سری و زیرزمینی «عماد۴» که به تازگی بخش‌هایی از آن رسانه‌ای شده است، جدیدترین شگبنظامی جنبش حزب‌الله لبنان است.
روز جمعه گذشته، رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی خبر رونمایی از پایگاه سری موشکی حزب‌الله را منتشر کردند. پایگاهی که نام آن «عماد۴» است. حزب‌الله لبنان در کلیپ رونمایی از پایگاه سری خود اعلام کرد: یکی از پیام‌های «عماد۴» نشان دادن میزان «محرمانه بودن بسیارعالی» درمورد مکان قابلیت‌های موشکی حزب‌الله است. در پیام‌های مرتبط با اخبار رونمایی از «عماد۴» آمده است: تاسیسات واقع در عمق زمین نه‌تنها از قابلیت‌های اطلاعاتی خصمانه دور است، بلکه محافظت در برابر اهداف متخاصم را نیز فراهم می‌کند. حزب‌الله لبنان همیشه ظرفیت کامل برای پاسخگویی تند و مخرب را خواهد داشت و مقاومت همان‌طور که در علوم راهبردی می‌گویند، قابلیت «ضربه دوم» را خواهد داشت. در ویدیوی منتشره، تاسیسات با شماره «۴» نشان داده می‌شوند که این امر بدان معناست که تاسیسات به نمایش درآمده، تنها یکی از مجموعه امکانات نظامی و موشکی سری حزب‌الله است و شماره و میزان واقعی این تاسیسات سری مشخص نیست.
ویدئوی منتشره نشان می‌دهد که مهندسان و مبارزان حزب‌الله در زیرزمینی به‌اندازه یک شهر کار می‌کنند. همچنین در پیام‌های «عماد۴» تاکید شده است: این تاسیساتی که مجاهدان در آن در زیرزمین کار می‌کنند، مشخص نیست از کجا شروع شده، به کجا ختم می‌شود و به چه چیزی متصل است.
طبق پیام‌هایی که به‌موازات رونمایی از پایگاه سری عماد۴، توسط حزب‌الله منتشر شد، توانمندی‌های مقاومت اسلامی به‌ویژه موشک‌ها برای دفاع از لبنان آمادگی کامل دارند. در بخش دیگری از پیام‌های مرتبط با «عماد۴» مندرج است که مقاومت از جنگ نمی‌ترسد، بلکه اگر دشمن تصمیم بگیرد در تشدید تنش و تهاجم بیش‌ازحد پیش برود، حزب‌الله آماده جنگ همه‌جانبه است.

مکان نگهداری از موشک‌های نقطه‌زن حزب‌الله
شبکه المیادین اعلام کرد که تاسیسات موشکی عماد۴، نه‌تنها به طور محرمانه ایجاد و استتار شده، بلکه از استحکام کافی در برابر حملات دشمن نیز برخوردار است. «ایتای بلومنتال» روزنامه‌نگار صهیونیست دراین‌باره نوشت: حزب‌الله با انتشار ویدیویی تبلیغاتی از موشک بالستیک جدیدی به نام «عماد۴» رونمایی کرد. در این ویدیو این موشک در داخل یک مجتمع زیرزمینی که تاسیسات پرتاب نیز در آن قرار دارد دیده می‌شود و در پس‌زمینه صدای سیدحسن نصرالله شنیده می‌شود که در مورد موشک‌های نقطه‌زن و این واقعیت که موشک جدید می‌تواند به هر نقطه‌ای از اسرائیل از «کریات شمونه» تا «ایلات» برسد، صحبت می‌کند.
روزنامه لبنانی الاخبار در خصوص دستاورد جدید حزب‌الله نوشت: حزب‌الله لبنان بخش‌هایی از مرحله جدید نبرد خود با دشمن صهیونیستی را به همراه توانمندی‌های راهبردی و موشکی با انتشار یک فیلم تحت عنوان «کوه‌های ما زرادخانه‌های ما هستند» رونمایی کرد. نشان دادن عماد ۴ ازسوی حزب‌الله با اهداف خاصی صورت گرفته است؛ رونمایی از یک نمونه معمولی از توان راهبردی حزب‌الله برای برهم‌زدن قواعد درگیری و هشدار به دشمن؛ افزایش اختلافات داخلی میان نهادهای امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی درخصوص آغاز جنگ در جبهه شمالی و ارتکاب حماقت راهبردی در این منطقه؛ توان حزب‌الله برای تداوم حملات و محافظت از خود در برابر آتش دشمن. علاوه بر این، مقامات رژیم صهیونیستی با دیدن این کلیپ، نسبت‌به توانمندی‌های پنهان حزب‌الله دچار وحشت شده‌اند، زیرا آنچه پنهان است قطعا بزرگ‌تر خواهد بود. اسکای‌نیوز عربی نیز اعلام کرد این پایگاه موسوم به پایگاه عماد۴ مجهز به موشک‌ها یا سیستم‌های الکترونیکی و سکوهای شلیک موشک است. این شبکه گزارش داد که این پایگاه مجهز به شبکه برق و سیستم‌های تماس و استحکامات بزرگ است.
یک منبع حزب‌الله به تلویزیون عربی گفت: موشک‌های دقیق در تاسیسات عماد۴ آمادگی آتش ما را برای هدف قراردادن اهدافی که انتخاب می‌کنیم، ثابت می‌کند. این منبع حزب‌الله افزود: این فایل ویدیویی پیامی به اسرائیل است که اگر حمله پیش‌دستانه‌ای علیه ما انجام دهد، دسترسی به این امکانات دشوار خواهد بود.

حلقه‌ای از زنجیره شهرهای زیرزمینی
اما به عقیده کارشناسان منطقه‌ای، رونمایی از «عماد۴» به‌عنوان یکی دیگر از زیرساخت‌های قدرت مقاومت در روزهایی که اصرار و تاکید حزب‌الله به انتقام از رژیم صهیونیستی به‌خاطر ترور «فواد شکر» فرمانده ارشد خود افزایش یافته است، حائز اهمیت است. نخستین موضوع دارای اهمیت، محرمانگی بی‌نظیر و عالی تاسیسات عماد۴ است؛ به‌گونه‌ای که شبکه جواسیس دشمن صهیونیستی حتی از گمانه‌زنی در باب آن هم عاجز بودند و رونمایی حزب‌الله از این شهر موشکی زیرزمینی، صهیونیست‌ها را مات و مبهوت کرد و در شوک فروبرد. بدون تردید این محرمانگی و استحکام، توان موشکی حزب‌الله را از هرگونه ضربه پیشگیرانه و پیشدستانه توسط دشمن در امان نگه می‌دارد. یکی دیگر از پیام‌های مستتر در رونمایی از عماد ۴ آن است که ثابت می‌کند مقاومت همواره قدرت ویران‌کننده‌ای برای پاسخ به دشمن در اختیار دارد و توان واردکردن «ضربه دوم» را دارد. علاوه بر اینها، نامگذاری این تاسیسات با عدد «۴» این احتمال را تقویت می‌کند که تاسیسات مزبور، حلقه‌ای از زنجیره شهرهای زیرزمینی باشند که هیچ‌کسی شمار آنها را نمی‌داند.
انتشار تصاویر تاسیسات سری عماد۴ بار دیگر ثابت کرد که حزب‌الله لبنان در بالاترین درجه آمادگی قرار دارد و درصورتی‌که دشمن صهیونیستی قصد آغاز جنگی داشته باشد، مقاومت آماده است و ترسی از جنگ ندارد.
 مقاومت با رونمایی از عماد۴ این پیام را فرستاد که حتی اگر در پاسخ به جنایت رژیم صهیونیستی در جنوب بیروت و شهادت «فواد شکر» اندکی تاخیر شود، اما قدر مسلم، این پاسخ حتمی است. حزب‌الله با رونمایی از عماد۴ نشان داد که زمام امور را در دست دارد و به دشمن اجازه نمی‌دهد که براساس مصالح و دیدگاه خود، قواعد درگیری را به مقاومت تحمیل کند.