آگاه: سیدجواد حسینیکیا با اشاره به اینکه یکی از مشکلات بازار خودرو عدم واردات است، ادامه داد: مجلس قانون واردات خودرو را مصوب و دولت نیز آییننامه آن را ابلاغ کرده است اما هنوز اشخاص حقیقی و حقوقی نتوانستهاند خودروهای نو و کارکرده تا سقف پنج سال را وارد کشور کنند، اگر واردات خودرو صورت بگیرد شاهد آثار آن در بازار میشویم.
وی با تاکید بر اینکه یکی از پیامدهای خوب واردات خودرو به تکاپو افتادن خودروسازان داخلی برای تولید باکیفیت، ارزانقیمت و رقابتی است، عنوان کرد: باتوجهبه گلایههای موجود ازسوی مردم درخصوص صنعت خودرو است باید این گلایهها با نظارت صحیح برطرف شود.این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با واردات خودرو در حوزه ایمنی شاهد کاهش تلفات ناشی از آن میشویم، گفت: خودروهای تولید داخلی نسبتبه محصولات وارداتی آلایندگی بیشتری دارند و با واردات محصولات خارجی در کلان شهرها میزان آلودگی هوا کاهش پیدا میکند و این به نفع سلامت مردم و ساکنان شهرهای بزرگ است.
نایبرییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: سالانه میزان اعتبار زیادی صرف واردات بنزین میشود و با واردات خودرو مصرف بنزین نیز کاهش پیدا میکند که این نیز به نفع کشور و دولت است و هزینه مردم را کاهش میدهد.
وی در خصوص اولویتهای وزیر صنعت، معدن و تجارت آینده در حوزه خودرو، گفت: باید هزینههای بالاسری تولید خودرو کاهش پیدا کند زیرا یک موضوع جدی است و باید خودروسازان داخلی را به خودروسازان بزرگ دنیا متصل کند تا محصول مشترکی را تولید کنند که ۳۰درصد در بازار کشور مبدا و ۷۰درصد دیگر در بازار داخلی ایران تولید شود و این اقدام تولید خودرو در تراز بازار جهانی را به همراه دارد.
حسینیکیا با بیان اینکه باید بهسمت تولید خودروهای برقی حرکت و از تولید خودروهای هیبریدی عبور کنیم، زیرا دنیا به این سمت میرود، گفت: حتی خودروهای برقی تولید شدهاند که با هربار شارژ حدود یکهزار و۲۰۰کیلومتر با شتاب مناسب پیمایش میکنند. ناچار هستیم بهسمت تولید خودروهای برقی با شتاب بیشتر حرکت کنیم و این نیازمند فراهمسازی زیرساختها و کمک به خودروسازان است.
۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
نایبرییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با «آگاه» در خصوص عملکرد خودروسازان و اولویتهایی که باید وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت جدید در دستورکار قرار دهد، گفت: بازار خودرو براساس عرضه و تقاضاست، حدود یکمیلیون دستگاه تولید خودروسازان داخلی بوده که برای حدود یکمیلیون و ۸۰۰هزار دستگاه تقاضا وجود دارد این باعث شده تا در بازار خودرو التهاب وجود داشته باشد و شاهد نوسان جدی قیمتی و دلالی باشیم.