۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۹

ساحل نورانی، یکی از رویایی‌ترین مکان‌های ایران است. جایی که وقتی از دور آن را می‌بینید یا قدم بر ساحل آن می‌نهید، گویا پا به دوران آرزوهای کودکی خود گذاشته‌اید. 

آگاه: بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است و در جای‌جای آن می‌توان سواحل زیبا و مناظر بی‌نظیری دید که شاید شبیه آن را تنها در جزایر مالدیو می‌توان یافت. یکی از زیباترین سواحل این بندر، ساحل نورانی است. ساحلی زیبا سرشار از شب‌تاب‌هایی که همانند الماس می‌درخشند و دیدن آن خاطره‎‌ای به‌یادماندنی در ذهن شما بجا می‌گذارد. شب‌تاب‌هایی که زیر قدم‌هایتان قرار دارند و سوار بر امواج به این‌سو و آن‌سو حرکت می‌کنند و از همه جالب‌تر اینکه خالق این زیبایی‌ها باکتری‌های دریایی هستند.
بندر چابهار مناظر طبیعی جذابی مانند؛ جنگل‌های حرا، تالاب صورتی، گل‌افشان، کوه‌های مریخی دارد اما دیدن ساحل زیبای نورانی قطعا تجربه‌ متفاوت و جذابی را برایتان رقم می‌زند. با سفر به این ساحل، این‌بار قرار است تجربه‌ای متفاوت از در کنار دریا بودن داشته باشید و برای دیدن امواج زیبا این‌بار شب را انتخاب کنید. این ساحل مانند پدیده شفق قطبی بسیار نایاب است و در مناطق محدودی از جهان دیده می‌شود.در شب‌هایی که مهتاب در آسمان نباشد و فضا خالی از نور باشد این ذره‌های درخشان بیشتر به چشم می‌آید و تلألؤ بی‌نظیری را در برابر چشمان‌تان به تصویر می‌کشد. اما شاید مشتاق شده‌اید بدانید که این ذره‌های الماس‌گون درخشان چه چیزی هستند که اینچنین صحنه‌های زیبایی را ایجاد می‌کنند؟ اینها در واقع نوعی از پلانکتون و باکتری هستند که به علت خصوصیات زیستی‌شان که به زیست‌بوم آن منطقه نیز بستگی دارد، از خود نورهای آبی منتشر کرده و پدیده خارق‌العاده‌ای کم‌نظیر و دیدنی خلق می‌کنند.
بهترین زمان برای بازدید این منظره یک یا دو ساعت پس از تاریکی کامل آسمان است. بهتر است برای لذت بردن از این فضای زیبا، فصل زمستان و پاییز را انتخاب کنید که آب و هوای چابهار کاملا بهاری است.
این پدیده که در مکان‌های دیگری مانند؛ کامبوج، جزایر مالدیو، خلیج پورتوریکو، سوئد و جزایر هاوایی دیده می‌شود، کاملا یک دلیل علمی دارد و فقط ظاهر آن رویایی و خیالی است. ما بسیار خوشبخت هستیم که این پدیده نادر و شگفت‌انگیز طبیعی را در کشورمان داریم.