۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸

 بر اساس مطالعه‌ای که دانشمندان روسی انجام داده‌اند، سطح تراز دریای خزر در حدود ۱۳هزار سال پیش، ۵۰متر بیشتر از شرایط فعلی بوده است.

آگاه: دریای خزر به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه جهان، میان کشورهای آذربایجان، قزاقستان، ایران، روسیه و ترکمنستان تقسیم شده است. این دریا نقشی کلیدی در اقتصاد این کشورها ایفا می‌کند و برای آنها از راه استخراج نفت و گاز، صنایع ماهی‌گیری، کشاورزی و گردشگری تولید ثروت کرده است. خزر که علاوه بر جنبه اقتصادی، از نظر جنبه‌های اجتماعی و محیط زیستی نیز دارای اهمیت بسیار بالایی است، در سال‌های اخیر توسط عواملی مختلفی از جمله آلودگی‌های نفتی، ورود فاضلاب، آلودگی‌های پلاستیکی و... تهدید می‌شود اما در میان همه تهدیدات «کاهش تراز آب» درحال‌حاضر اصلی‌ترین تهدید این دریا محسوب می‌شود. دانشمندان موسسه آب آکادمی علوم روسیه، نتیجه‌گیری کردند که افزایش سطح دریای خزر به میزان ده‌ها متر که بیش از ۱۳هزار سال پیش رخ داد، ناشی از تغییرات طبیعی در اقلیم گذشته بوده است.
آنها می‌گویند، سطح آب دریای خزر در گذشته چندین بار تغییر کرده است؛ برای مثال، بین ۱۳۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰سال پیش، بیش از ۵۰متر از سطح فعلی آن بالاتر بوده است. تعدادی از دانشمندان این پدیده را به ورود شدید آب از ذوب یخچال‌های عظیم اسکاندیناوی و همچنین جریان مایع از دریاچه‌ها و رودخانه‌های باستانی که دیگر به دریای خزر نمی‌ریزند، نسبت می‌دهند. این موضوع با ردپای بستر رودخانه‌های منقرض شده در دشت روسیه که چندین برابر بزرگ‌تر از رودخانه‌های فعلی هستند، تایید می‌شود.
دانشمندان در پایان ضمن بیان اینکه این افزایش سطح با شرایط کنونی اقلیم جهان دیگر ممکن نخواهد بود، درخصوص اینکه ممکن است در شرایط فعلی روند کاهش تراز خزر دیگر متوقف نشود، هشدار دادند. نتایج این مطالعه در مجله “Hydrology and Earth System Sciences” منتشر شده است.

منبع: تسنیم