۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره سفرهای استانی رییس‌جمهوری، گفت: موضع رییس‌جمهوری درخصوص اینکه در سفرهای استانی باید از کلنگ‌زنی‌هایی که فقط برای خوش‌آمد مردم صورت می‌گیرد اجتناب شود، موضع درستی است و من هم با نظر رییس‌جمهوری کاملا موافق هستم.

آگاه: ابوالفضل ظهره‌وند، در گفت‌وگو با «آگاه» با بیان اینکه بیش از ۵۰-۶۰ هزار طرح کلنگ زده شده داریم که نیمه‌کاره هستند، بیان کرد: راه‌اندازی دوباره این طرح‌ها نیازمند سرمایه هنگفتی است، ازاین‌رو باید برای این طرح‌های نیمه‌کاره چاره‌اندیشی شود.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس اظهار کرد: پیشنهاد من این است درصورتی‌که سرمایه‌گذاری پیدا شود که این طرح‌های نیمه‌کاره را تکمیل کند و در همان چارچوب و به نفع مردم طرح را ارائه کند، می‌توان طرح‌ها را حتی رایگان به آن سرمایه‌گذار واگذار کرد تا فقط طرح‌ها تکمیل شوند، در غیر این صورت این‌ طرح‌ها از بین خواهند رفت.
ظهره‌وند با اشاره به صحبت‌های رییس‌جمهوری مبنی بر اینکه در سفرهای استانی وعده‌هایی که پشتوانه مالی ندارد نخواهد داد، گفت: در این خصوص کاملا با نظر رییس‌جمهوری موافق هستم. به‌جای اینکه کلنگ‌زنی‌هایی در چارچوب خوش‌آمد مردم و انجام یک سفر استانی صورت دهیم که اقدام درستی هم نیست، باید در چارچوب نقشه راه روشن، برای توسعه مناطق مختلف و براساس مزیت‌های نسبی آنها و صرفه بلندمدت مردم نگریست.
وی با بیان اینکه رییس‌جمهوری می‌تواند یک روز و حتی یک هفته، حضور خود را به یک استان اختصاص بدهد و از نزدیک مسائل مردم را مشاهده کند، افزود: او می‌تواند با مردم صادقانه گفت‌وگو و عنوان کند که حل مشکلات و مسائل را در دستورکار قرار می‌دهد و سپس برای رفع و رجوع مشکلات وعده بدهد.

راه بهتر کدام است؟
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: نَفس حضور رییس‌جمهوری در میان مردم و شنیدن مسائل و مشکلات آنها و برخورد صادقانه از کلنگ‌زنی‌های نیمه‌کاره و بی‌خاصیت به مراتب بهتر است و قطعا موثر خواهد بود و نیازی هم نیست که او حتما به استان برود و کلنگ بزند، بهترین کار این است که صحبت‌های مردم را بشنود و آنهایی که قابل‌اجرا هستند را در برنامه‌های کلان ملی اعمال کند. ظهره‌وند اظهار کرد: ازاین‌رو باید به این نکته اشاره کرد که حضور رییس‌جمهوری در میان مردم آثار روحی و چسبندگی بدنه استانی به حکومت را افزایش خواهد داد. وی به دیدار رهبری با اعضای هیات دولت اشاره و بیان کرد: مقام معظم رهبری در دیدار اعضای هیات دولت چهاردهم رهنمودهایی را ارائه کردند و سطح رویکردی و جهت‌گیری دولت و مردم را به‌خوبی ترسیم کردند.
این نماینده مجلس دوازدهم خاطرنشان کرد: از یک جنبه، وظیفه‌ای که مردم به عنوان تکلیف شرعی و ملی‌شان دارند حمایت، همراهی و همکاری با دولت چهاردهم است زیرا آقای دکتر پزشکیان امروز رییس‌جمهوری همه ملت ایران است و باید هر فرد، جریان و جناح سیاسی آنچه را در توان دارد و از دستش برمی‌آید به کار گیرد و در موفقیت دولت کوشا باشد. اگر هم نقدی می‌شود باید با هدف اصلاح و تقویت سیاست‌ها و شیوه‌های مدیریتی صورت گیرد تا بتوانیم به‌خوبی از مشکلاتی که جامعه با آن مواجه است عبور کنیم.

رهنمودهای رهبری تکمیل‌کننده سیاست‌های کلی نظام است
ظهره‌وند، مخاطب بخش عمده‌ای از توصیه‌های معظم‌له در این دیدار را خود هیأت دولت دانست و تصریح کرد: رهنمودهایی که حضرت‌آقا ارائه کردند به اعتقاد من تکمیل‌کننده سیاست‌های کلی نظام است که ابلاغ شده و ایشان در عمل و به شکل مصداقی به آن اشاره کردند. وی با اشاره به فرمایشات رهبری مبنی بر اولویت قراردادن حل مسئله گرانی و تورم در کشور با اعتقاد به اینکه باید هیأت دولت در همکاری کامل با یکدیگر مسئله تورم را به طرق مختلف در دستورکار قرار دهند، گفت: صرفا برخورد تک ساحتی با موضوع تورم جوابگو نخواهد بود، بلکه مجموعه رویکردها و سیاست‌های دولت است که می‌تواند مسئله تورم را که تبدیل به معضلی برای کشور شده حل کند.
سفیر پیشین ایران در ایتالیا با بیان اینکه اگر قرار است ما قیمت خودرو را کاهش دهیم، چنین اقدامی هم نوعی سنگ‌اندازی و هم عاملی برای ایجاد تورم محسوب می‌شود، اضافه کرد: ازاین‌رو می‌توانیم با واردات خودروها، هم موجب شویم که مردم به رفاه بیشتری برسند و هم رقابت در عرصه خودروسازی شکل بگیرد و وضعیت تولید خودرو را از این شرایط ناهنجار بیرون آوریم.

فایده بزرگ واردات خودروهای کارکرده
ظهره‌وند، واردات خودروهای کارکرده را موجب ریزش قیمت خودرو دانست و با بیان اینکه این حرکت می‌تواند چندین وجه را موردتوجه قرار دهد، اظهار کرد: مهم‌ترین وجه آن تاثیرات ضدتورمی واردات خودروهای کارکرده است یعنی ۸۰میلیون نفر می‌توانند از رهگذر واردات یک میلیارد دلار خودروی کارکرده بهره‌مند شوند.
وی اظهار کرد: با فرض اینکه ممکن است ۱۵۰هزار کارمند خودروسازی مشکل حفظ بازار را پیدا کنند اما درعین‌حال ما ۸۰میلیون نفر را نجات و تورم را کاهش می‌دهیم، ماشین ۱۲میلیاردی به یکباره می‌شود دومیلیارد، بنابراین همانطور که می‌بینیم این حرکت، تاثیر ضدتورمی آشکار در پی خواهد داشت، درحالی‌که ما ۸۰میلیون نفر به‌علاوه اقتصاد کشور را گروگان گرفته‌ایم و ۲۵۰هزار نفر با قطعه‌ساز و خودروساز این مصیبت را برای کشور درست می‌کنند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با بیان اینکه این مسئله بسیار مهمی است و ما از اینگونه سیاست‌ها در کشور کم نداریم زیرا وقتی بازار خودرو ریزش کند به طبع آن بازار سکه و به دنبال آن بازار هندوانه و خیار و دیگر کالاها هم ریزش پیدا خواهد کرد، گفت: چنینی حرکتی تاثیر خود را روی همه کالاها خواهد داشت و در نتیجه افزایش سرمایه پیش خواهد آمد.
ظهره‌وند تصریح کرد: اگر ماشینی که قیمت آن ۱۲میلیارد است به دومیلیارد تبدیل شود، هشت میلیارد مازاد ریال و سرمایه برای سرمایه‌گذاری خواهیم داشت و قاعدتا نرخ بهره را هم کاهش می‌دهد و پول ملی را هم تقویت خواهیم کرد. وی به تولیدی که مزیت نسبی و پشتوانه آن صادرات و تقاضا به منطقه و جهان باشد تاکید و اظهار کرد: اگر این کار را انجام دادیم، بهترین موقعیت را در جهان خواهیم داشت.
ظهره‌وند، در ارتباط با بخش دیگری از فرمایشات معظم‌له مبنی بر اینکه قوانین و تصمیمات مهم دولت نیاز به پیوست عدالت دارد، گفت: ما اساسا انقلاب کرده‌ایم که جامعه را به عدالت و از رهگذر عدالت به آزادی برسانیم و این یعنی خویش‌فرماسازی جامعه، اگر جامعه بخواهد خویش‌فرما شود باید اقامه قسط و عدل در آن جامعه صورت بگیرد. وی افزود: اینکه رهبری بحث عدالت را مطرح می‌کنند به این معناست که عدالت باید چراغ راه و ترسیم‌کننده تصمیمات اقتصادی، اجتماعی و خدماتی قرار گیرد. نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به سخنان معظم‌له مبنی بر استفاده از ظرفیت جوانان مومن، انقلابی و باانگیزه برای گره‌گشایی مشکلات، با بیان اینکه مدیران ما باید گردش نخبگانی را روان کنند، گفت: سن افراد جامعه به بالای میانگین ۵۰ سال افزایش یافته و این موضوع حتی خطری برای حکمرانی محسوب می‌شود.

لزوم به‌کارگیری جوانان انقلابی در دولت 
ظهره‌وند تاکید کرد: اگر ۱۰۰نفر جوان کارآمد نه صرفا متخصص که جهت‌گیری انقلابی و مومنانه به منافع ملی، امنیت ملی و آرمان‌های قرآنی داشته باشد را به‌کارگیری کنیم و اجازه بدهیم در کنار مدیران میانسال و باتجربه کار کنند و تجربه بیندوزند، علم و دانش روز آنها با تجربه کاری این آقایان می‌تواند اتفاقاتی را رقم بزند. حضرت آقا هم اشاره داشتند که نروید از گروه، حلقه و فامیل افرادی را بیاورید، بروید جوان‌ها را در کف میدان پیدا کنید. ‌این جوان بعد از چهار سال شیوه کار را می‌آموزد و با سرعت بیشتری هم فراخواهد گرفت. وی گفت: اگر ما توانستیم به این نقطه‌نظری که آقا اشاره کردند برسیم، خدمات بزرگ و ارزشمندی در آینده صورت خواهد گرفت و با این کار حکومت را بیمه می‌کنیم. اینکه ما چرخه تصمیم‌گیری و گردش نخبگانی را ببندیم و تنها با عناصر و چهره‌های ثابت، تجربه شده، فرتوت و بی‌انگیزه کشور را بگردانیم مصیبت پیدا خواهیم کرد.