۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۲

گل‌گاوزبان گیاهی است که ایرانیان با خشک کردن گلبرگ‌ها و برگ‌ها و استفاده از آن به‌عنوان دمنوش و شربت از فواید زیاد آن بهره برده‌اند.

آگاه: گیاه گاوزبان ایرانی با گاوزبان مشهور در گیاه‌درمانی نوین، متفاوت است و هر دو جنس آن باوجود ویژگی‌های درمانی، برای برخی افراد و بیماران محدودیت مصرف دارد.
دکتر مجید انوشیروانی، متخصص طب سنتی ایران در این‌باره می‌گوید: هر دو جنس گاوزبان (ایرانی و اروپایی)، کاربردهای نسبتا مشابهی دارند اما گاوزبان اروپایی، به‌خاطر وجود آلکالوئیدهای پیرازولیدن، در بیماری‌های کبدی و در دوره بارداری محدودیت مصرف دارد. 
وی درباره گاوزبان ایرانی می‌گوید: در متون طب ایرانی طبیعت این گیاه، گرم و تر در درجه اول ذکر شده بنابراین از جهت طبع، ایمن شمرده می‌شود. البته هرگز نمی‌توان گفت اگر گیاهی طبع معتدل یا نزدیک به اعتدال داشته باشد، بی‌زیان و ایمن است.
انوشیروانی با اشاره به اینکه جوشانده گل‌گاوزبان ایرانی، برای تقویت قلب و سیستم عصبی و کاهش اضطراب بسیار سودمند است می‌گوید: مقدار مصرف روزانه گاوزبان در یک فرد بالغ حدود پنج گرم است که باید در حجم حدود یک و نیم لیوان آب جوش به مدت ۱۰دقیقه آرام و ملایم جوشانده شود. افزودن لیموعمانی یا آب‌لیمو به جوشانده گاوزبان ضروری نیست ولی آن را خوش‌رنگ و خوشگوار می‌کند و مهم‌تر اینکه برای کسانی که دچار تپش قلب اضطرابی همراه با داغی بدن و سینه و صورت می‌شوند سودمندتر است.