۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۲

محمدحسین صادقی، تهیه‌کننده انیمیشن لوپتو در گفت‌وگویی با ایرنا درباره چالش‌های تولید انیمیشن در ایران گفت: در جهان با یک موج قدرتمند از انیمیشن‌های آمریکایی مواجه هستیم که در صدر آنها انیمیشن‌های دیزنی و پیکسار قرار دارند.

آگاه: رقابت آثار سینمایی در همه جای دنیا با انیمیشن‌هاست چراکه آنها ذائقه‌سازی می‌کنند و در زیبایی‌شناسی این صنعت، پیش رو هستند. وی افزود: در ایران قطعا با مخاطبی مواجهیم که همه این آثار قدرتمند را که بودجه‌های چندصد میلیون دلاری دارند، دیده و این باعث شده ذائقه بصری و داستانی برای او شکل بگیرد. این تهیه‌کننده، مهم‌ترین ماموریت بنیاد ملی پویانمایی را حمایت از جامعه فعالان انیمیشن دانست و افزود: بنیاد باید بتواند در بلندمدت زیرساخت‌ها را برای انیمیشن‌سازان فراهم کنند؛ امکاناتی که در تهران وجود دارد در جای دیگری از ایران نیست اما وقتی می‌بینیم که از همه جای ایران کار تولید می‌شود یعنی انیماتورهای بااستعدادی در سراسر کشور داریم؛ بنابراین، بنیاد می‌تواند نقش مهمی را در برقراری عدالت در توزیع زیرساخت‌ها و امکانات داشته باشد. 
او با تاکید بر اینکه توزیع و پخش آثار ایرانی در بازارهای بین‌المللی همچنان جای کار دارد، گفت: بنیاد می‌تواند در معرفی انیمیشن ایرانی به جشنواره‌های بین‌المللی نقش مهمی داشته باشد؛ بازاریابی بین‌المللی هزینه دارد و متخصصان این کار باید آموزش ببینند. کمتر استودیوهایی در این زمینه موفق هستند و می‌توانند برای آن هزینه کنند.
صادقی درباره جدی‌ترین دغدغه این‌ روزهای صنعت انیمیشن ایران گفت: ما با پدیده جدی مهاجرت خاموش انیماتورهای ایرانی مواجهیم؛ نیروی انسانی متخصص که ۱۵ تا ۲۰سال طول می‌کشد تا به تخصص بالایی در تولید انیمیشن برسد، بعد از رسیدن به این مرحله با پیشنهادهایی که از خارج از کشور دریافت می‌کند یا ترجیح می‌دهد از کشور مهاجرت کند یا همین‌جا به‌صورت دورکار، در خدمت این کمپانی‌ها باشد و تمام زمان و تخصص خود را به آنها اختصاص بدهد. او هزینه تولید انیمیشن در ایران را یک‌چهارم دنیا دانست و افزود: مسئولان بخش‌های دولتی در سازمان سینمایی باید بدانند هزینه پایین تولید انیمیشن در ایران، سوبسید معکوس است؛ اگر هزینه تولید یک انیمیشن در اروپا، دقیقه‌ای چهارهزار دلار است ما در ایران با ۱۰۰۰دلار یا ۵۰۰دلار کار تولید می‌کنیم. این باعث می‌شود نیروی تولید به استودیوهای خارجی بپیوندد و کم‌کم انیمیشن ایران از نیروهای متخصص خالی شود. تهیه‌کننده لوپتو با اشاره به گردش مالی سکوهای پخش ویدیویی در ایران از پخش انیمیشن‌های خارجی عنوان کرد: درحال‌حاضر، پلتفرم‌ها، انیمشن‌های روز جهان را با قیمت نازل در ایران دوبله می‌کنند و بدون پرداخت حق پخش، این آثار را در سکوی خود به نمایش می‌گذارند. طبق گزارش خود آنها، انیمیشن پربازدیدترین ژانر در این پلتفرم‌هاست اما از کل گردش اقتصادی و جریان مالی این اتفاق، شاید یک ریال یا مبلغ بسیار کمی به تولید انیمیشن تزریق شود.