۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸

اغلب اعضای کابینه سیزدهم به‌تدریج و پس از رأی اعتماد مجلس به همه وزیران پیشنهادی مسعود پزشکیان از پاستور خارج شدند. برگزاری مراسم تودیع و معارفه دولتمردان همچنان داغ است و روز گذشته، معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست معارفه و تودیع شد. حالا هر یک از دولتمردان، مقصدی تازه برای فعالیت انتخاب کرده‌ و برخی دیگر نیز به دانشگاه برای تدریس مراجعه کرده‌اند.

آگاه: در این مطلب نگاهی به فعالیت‌ها و مسئولیت‌های جدید برخی از دولتمردان سابق پس از پایان ماموریتشان در کابینه سیزدهم داشته‌ایم.

 محمد مخبر کجاست؟
بعد از پیروزی ابراهیم رئیسی در سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری باب تازه‌ای در عالم سیاست به روی محمد مخبر که پیش از این رییس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بود، باز شد و در روز ۱۷مرداد، پنج روز بعد از تنفیذ ابراهیم رئیسی، به‌عنوان معاون اول رییس‌جمهوری منصوب شد.
البته ارتقای او در میدان سیاست بعد از انتصابش به معاون‌اولی متوقف نشد و در شهریور۱۴۰۱ با حکم رهبر انقلاب به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد و بر کرسی این نهاد تصمیم‌گیرنده تکیه زد.
۳۰اردیبهشت ۱۴۰۳ همه‌چیز برای دولت سیزدهم تغییر کرد و مهم‌ترین تغییر برای «محمد مخبر» بود. سفر ناتمام رییس‌جمهوری و هیات همراهش وضعیت پیچیده‌ای را به وجود آورد. او قریب به ۵۰روز مسئولیت اجرایی کشور را برعهده گرفت و به‌دلیل هدایت قوه مجریه حاضر نشد در انتخابات زودهنگام چهاردهم ثبت‌نام کند.
وی هنوز کلید پاستور را به منتخب مردم تحویل نداده بود که گمانه‌زنی‌هایی درباره مسئولیت جدیدش در فضای مجازی منتشر شد که در همان مقطع دستیار ویژه او این اخبار را تکذیب کرد. درحال‌حاضر معاون اول دولت سیزدهم به‌عنوان عضو در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت می‌کند و فعلا مسئولیت جدیدی برعهده نگرفته است.

 از وزارت کشور تا حضور مجدد در سپاه
«احمد وحیدی» دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی الکترونیک، کارشناسی ‌ارشد و دکتری مطالعات استراتژیک است و از ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۷ معاون اطلاعات سپاه بود و در فاصله سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ فرماندهی نیروی قدس را برعهده گرفت.
وی در دولت دهم وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح شد. او در سال۱۴۰۰ ازسوی رییس‌جمهوری شهید به‌عنوان وزیر کشور به کابینه پیوست و سه سال سکاندار ساختمان میدان فاطمی بود.
وزیر کشور دولت سیزدهم پس از برگزاری انتخابات چهاردهم، از کابینه جدا شد و این روزها بیشتر وقت خود را در مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گذراند.
وحیدی ۱۲شهریورماه ضمن اعلام این به خبرگزاری رسمی دولت گفته بود: من عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستم و به‌طور طبیعی بخشی از زمان خود را صرف آن خواهم کرد و زمان بیشتری می‌گذارم و همانطور که پیش‌تر گفتم به عنوان یک پاسدار، در خدمت سپاه و بخش نظامی خواهم بود.
 بازگشت سخنگوی سابق دولت به دانشگاه
علی بهادری جهرمی که در ۳۶سالگی سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی شده بود، حالا با روی‌کارآمدن کابینه جدید، دولت را ترک کرده است. او به دانشگاه بازگشت؛ دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس. خود او پیش از ترک جایگاه سخنگویی اعلام کرده بود که علاقه‌ای به فعالیت در سمت دیگری غیر از عضویت هیات‌علمی دانشگاه ندارد و دانشگاه تربیت مدرس مقصد اوست. به هر روی بهادری جهرمی اگر تصمیم تازه‌ای برای فعالیتش نگیرد، براساس قانون باید به این دانشگاه بازگردد.
ورود علی بهادری جهرمی به کابینه سیزدهم با اتفاقی تلخ برای او و خانواده‌اش توأمان شد؛ دی‌ماه ۱۴۰۰ دختر کوچکش را بر اثر بیماری از دست داد.
علاوه‌بر او احسان خاندوزی نیز عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی است. با تشکیل دولت چهاردهم از زحمات و فعالیت‌های وزیر پیشین اقتصاد تجلیل به عمل آمد و او به دانشگاه بازگشت.
البته خبرنگار آگاه از راهروهای بهارستان شنیده است، احسان خاندوزی که خود سابقه نمایندگی مردم تهران در مجلس یازدهم را دارد در فهرست کاندیداهای ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی قرار دارد. باید دید آیا او بر صندلی جدید ریاست این بار در میدان نیاوران تکیه می‌زند یا نه؟!

 چه کسانی به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) رفتند؟
با این حال همه به دانشگاه نمی‌روند. صولت مرتضوی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حکم پرویز فتاح، رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بر کرسی ریاست هیات‌مدیره بنیاد برکت تکیه زد. سپهر خلجی که رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت سیزدهم نیز بود با حکم دیگر فتاح، به‌عنوان مشاور او منصوب شد.
از سوی دیگر، محسن منصوری، معاون اجرایی ابراهیم رئیسی نیز به بنیاد مستضعفان رفت. او پیش از این ۳مردادماه در آخرین جلسه دولت سیزدهم ضمن اعلام این خبر به خبرنگاران حوزه دولت گفته بود: «من در خارج دولت سعی می‌کنم کمک‌کار دولت باشم. من نیروی بنیاد مستضعفان هستم و قبل از حضور در دولت سیزدهم در این بنیاد بودم که شهید رئیسی از من دعوت کرد و من ابتدا به‌عنوان استاندار تهران و بعد معاون اجرایی رییس‌جمهوری به دولت آمدم و پس از استقرار دولت چهاردهم به بنیاد مستضعفان بازمی‌گردم.»
چند روزی ست که خبری مبنی بر حضور سه عضو دیگر کابینه در ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) در فضای مجازی منتشر شده، اما هنوز این خبر به‌صورت رسمی تایید یا تکذیب نشده است.
می‌گویند «مهراد بذرپاش» وزیر سابق راه و شهرسازی، رییس هیات‌مدیره املاک و مستغلات ستاد اجرایی فرمان امام(ره) شد.
«داود منظور» رییس پیشین سازمان برنامه و بودجه هم رییس هیات‌مدیره هلدینگ مالی و سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی شده است.
حسین دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در دولت سیزدهم نیز ریاست هیات‌مدیره دانش‌بنیان برکت را برعهده گرفته است.
ستاد اجرایی فرمان امام(ره) هیچ واکنشی به انتشار این خبر نشان نداده و خبری هم مبنی انتصاب جدید «پرویز فتاح» در کانال رسمی و پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد منتشر نشده است!
براساس پیگیری‌های انجام‌شده، ۲۶دی ۱۴۰۲ مراسم تودیع و معارفه اعضای هیات‌مدیره سازمان اموال و املاک ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برگزار شده و طی احکامی ازسوی سید پرویز فتاح، محمد پیرعلی به‌عنوان رییس هیات‌مدیره، مجید باجلان و مسعود سعیدی گشته به‌عنوان اعضای هیات‌مدیره سازمان اموال و املاک ستاد اجرایی فرمان امام منصوب شده بودند. از این انتصاب یک سال فقط گذشته است، حال انتظار می‌رود مسئولان ستاد درباره خبر منتشرشده، اعلام موضع کنند. آیا تغییراتی در بدنه مدیریت و هیات‌مدیره هلدینگ‌های ستاد اجرایی صورت گرفته است؟!
رهبر انقلاب در آخرین دیدار دولتمردان سیزدهم با ایشان به آنها تاکید کرده بودند، همچنان خدماتِ خود به انقلاب و مردم را ادامه دهند؛ از این رو اگر هم حکمی صادر شده باید رسانه‌ای شود؛ البته با شناختی که از پرویز فتاح داریم او را مدیری محافظه‌کار نمی‌دانیم که بخواهد پنهان عمل کند.

 صحرایی در بنیاد مستعضفان و ضرغامی به پارسیان رفت
رضا مرادصحرایی پس از خروج یوسف نوری از کابینه سیزدهم، ردای وزارت آموزش‌وپرورش را بر تن کرد و پس از پایان ماموریتش در خیابان سپهبد قرنی با حکم حسین دهقان، معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی شد.
فقط صحرایی نبود که به بنیاد رفت، بلکه یک عضو دیگری از دولت سیزدهم از حسن دهقان هم حکم جدید دریافت کند. سید عزت‌الله ضرغامی وزیر سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رییس اسبق صداوسیما و عضو شورای عالی فضای به‌تازگی به ریاست هیات‌مدیره شرکت سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان منصوب شده است. شرکت سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان در حوزه خدمات بندری، دریایی، هتلداری، سیاحتی و تفریحی و ریلی کشور فعالیت می‌کند.
او اخیرا در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی ضمن تبریک روز سینما، نوشته بود: «سینمای رامسر که ثبت ملی است، در سال۹۸ دچار آتش‌سوزی وسیع می‌شود. بازسازی آن توسط بنیاد مستضعفان و تحت نظارت اداره میراث‌فرهنگی به اتمام رسید. امروز از آنجا بازدید کردم. آماده‌ بازگشایی است.»

 سردار آشتیانی دوباره جانشین سرلشکر باقری شد
امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی قبل از به روی‌کارآمدن دولت سیزدهم، جانشین رییس ستادکل نیروهای مسلح بود، اما با پیروزی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی (رحمت و رضوان خدا بر او باد) به کابینه دعوت شد و هدایت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را برعهده گرفت و نصیرزاده جایگزین او شد. بعد از انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان نهمین رییس‌جمهوری ایران، وی ترجیح داد در دولتش یک «امیر» از ارتش وزیر دفاع شود؛ از این رو امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده که جانشین ستاد کل نیروهای مسلح بود به وزارت دفاع رفت و امیر آشتیانی دوباره به جایگاه سابقش برگشت و جانشین سرلشکر محمد باقری شد.
از آنجا که انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس دوازدهم، ۶تیرماه سال ۱۴۰۴ و همزمان با انتخابات هفتمین دوره شوراهای شهر و روستا برگزار می‌شود، باید دید آیا از اعضای کابینه سیزدهم، تعدادی حاضر خواهند شد وارد کارزار انتخابات شوند؟ بخصوص افرادی که پیش از این سابقه حضور در پارلمان را داشته‌اند.