تیرماه سال۱۳۳۴ در دزفول چشم به جهان گشود.  پدر او حجت‌الاسلام علامه عباس مخبر، از وعاظ و منبری‌های سرشناس است. دوران تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در دزفول و اهواز سپری کرد و پس از آن راهی دانشگاه شد.

محمد مخبر؛ پدیده دولت سیزدهم

آگاه: او مدرک کارشناسی مهندسی برق، کارشناسی‌ارشد مدیریت با گرایش سیستم‌ها و دکتری مدیریت و برنامه‌ریزی توسعه اقتصادی دارد، همچنین در رشته حقوق بین‌الملل نیز دارای مدرک کارشناسی‌ارشد و دکتری است.
حضور رسمی او در عالم سیاست به سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب۵۷ و آغاز جنگ تحمیلی ایران و عراق بازمی‌گردد. همان زمان که سپاه پاسداران در خوزستان کار خود را آغاز کرده بود؛ در آن مقطع محمد مخبر به‌عنوان مسئول بهداری سپاه دزفول منصوب شد و در تمام هشت سال جنگ ایران و عراق این سمت را برعهده داشت. بعد از پایان جنگ، مدیرعامل شرکت مخابرات دزفول، معاون اجرایی شرکت مخابرات استان خوزستان و سپس مدیرعامل این شرکت شد. او دوره‌ای هم معاونت استانداری خوزستان را بر عهده داشت.
فعالیت‌های او  وقتی جدی‌تر شد که در دوران ریاست «محمد فروزنده» بر بنیاد مستضعفان او برای سمت معاونت حمل‌ونقل این بنیاد به پایتخت فراخوانده شد؛ البته این تنها سمتی نبود که وی در بنیاد مستضعفان به عهده داشت، بلکه ریاست هیات‌مدیره بانک سینا که زیر نظر بنیاد مستضعفان فعالیت می‌کرد، از دیگر منصب‌هایی بود که در این مدت به او سپرده شد.
در همان سال‌ها مخبر به‌عنوان نایب‌رییس هیات‌مدیره ایرانسل منصوب شد و این سمت نیز در کارنامه او ثبت شد. بله ما از «محمد مخبر» سخن می‌گوییم، فردی که تا همین دیروز سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری بود و به مدت سه سال هم با حکم آیت‌الله رئیسی بر کرسی معاون اول رییس‌جمهوری تکیه زده بود.
سال۸۶ یکی از بهترین سال‌ها برای محمد مخبر بود، چراکه در این تاریخ بود که رهبری حکم ریاست بر ستاد فرمان اجرایی امام(ره) را به نام او صادر کرد. قدم بعدی محمد مخبر در سایه ستاد فرمان اجرایی امام، تاسیس موسسه دانش‌بنیان برکت بود که زیر نظر این ستاد راه‌اندازی شد و آوازه‌اش در بحران همه‌گیری کووید-۱۹ در ایران پیچیده شد که دلیل آن به سرانجام رساندن پروژه ساخت واکسن کوو ایران برکت بود و دختر محمد مخبر نخستین فردی معرفی شد که این واکسن را تزریق کرد. اگر بگوییم رییس وقت ستاد اجرایی در دوره شیوع ویروس کرونا برای تهیه واکسن خوش درخشید و کارآمدی خود را به منصه ظهور رساند گزافه نگفته‌ایم. سال ۱۴۰۰ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با رأی مردم به پاستور رفت و به‌خوبی با کارنامه و کارآمدی مخبر آشنا بود، به همین جهت فصل جدیدی از مدیریت پیش روی او گشوده شد و با حکم رییس دولت مردمی در روز ۱۷مرداد، پنج روز بعد از تنفیذ ابراهیم رئیسی، به عنوان معاون اول رییس‌جمهوری منصوب شد. او از زمانی که در ریاست‌جمهوری مستقر شد بنا به دستور رییس‌جمهوری شهید، فرماندهی اقتصادی دولت را برعهده گرفت و تا روز آخر سنگ تمام گذاشت و از هیچ تلاشی برای حل مشکلات مردم دریغ نکرد.
او بی‌واسطه با مردم ارتباط برقرار می‌گرفت و با آنها سخن می‌گفت. از معاون اول دولت سیزدهم هم همین انتظار می‌رفت؛ نگارنده هنوز جلسه ساده و بی‌ریای او با کودکان اوتیسم را فراموش نمی‌کند. معاون اول سابق رییس‌جمهوری آبان‌ماه ۱۴۰۲ در جلسه‌ای متفاوت با خانواده‌های دارای فرزند مبتلا به اوتیسم، گوشه‌ای از مشکلات این کودکان را از زبان مادران آنان شنید و بخشی را نیز با حضور «علی کوچولو» در سالن جلسات با چشمان خود دید و لمس کرد؛ جلسه‌ای که در فضای مجازی نیز بازتاب‌های زیادی به همراه داشت.
درباره کارنامه و اقدامات مخبر و دولت سیزدهم به موارد متعدی می‌توان اشاره کرد که در این مجمل جای آن نیست. غلامحسین اسماعیلی، رییس‌دفتر سابق رییس‌جمهوری هم در آخرین جلسه هیات دولت سیزدهم پیشنهاد خوبی داد، آنجا که گفته بود «اقدامات دولتمردان در قالب یک جزوه منتشر شود تا دولت چهاردهم هم با تجربیات و تحرکات آنها بیشتر آشنا شود.» بله، هنوز حرف‌ها و ناگفته‌های زیادی از دولتمردان سیزدهم - بخوانید یاران رئیسی عزیز باقی مانده و امیدواریم اکنون که قدرت را به منتخب مردم واگذار کرده‌اند حداقل گوشه‌ای از این فعالیت‌ها را بازگو کنند، حتی اقداماتی که معاون اول دولت سیزدهم انجام داد.
او حتی حاضر نشد در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شود، دلیل هم داشت. می‌گفت حضرت آقا این مسئولیت (مدیریت قوه مجریه) در دولت گذار را به من داده‌اند و اگر بخواهم به عرصه انتخابات ورود کنم، در ادامه انجام وظایف رییس‌جمهوری شهید کوتاهی می‌شود، من هم بیایم چه کسی می‌خواهد کشور را اداره کند؟ استدلال او مومنانه بود. از میز ریاست عبور کرد تا گفتمان رییس شهیدش بر زمین نماند. وی در روزهای آخر حضورش در پاستور هم گفت که تصمیمی به ضرر دولت بعدی نگرفتیم.
اگر بخواهم در نتیجه‌گیری از زحمات سه‌ساله محمد مخبر یاد کنیم باید او را «پدیده دولت سیزدهم» بنامیم. این حرف حرف ما نیست، بلکه ازسوی یک دولتمرد بیان شد. سید عزت‌الله ضرغامی که هنوز وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است در جلسه هیات دولت تعریف خوبی از فعالیت‌های آقای معاون اول ارائه داد و گفت: «شما پدیده دولت هستید و عملکردتان در این دوماه کم‌نظیر بود.» 
آقای مخبر! شما هم در طول این سه‌سال و هم در دوره «پسا شهادت» آیت‌الله رئیسی بار دیگر کارآمدی خود را نشان دادید و برگ دیگری از مدیریت جهادی را در قوه مجریه رقم زدید؛ بابت تلاش‌ها و زحماتی که برای مردم و کشور انجام دادید باید «خداقوت» گفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.