آگاه: این پژوهشگر تاریخ معاصر در موضوع جریانشناسی روحانیت پس از انقلاب به تدریس پرداخت. اکبری آهنگر به دو دستهبندی درباره روحانیون مخالف و موافق انقلاب اشاره کرد و گفت: دو نوع تقسیمبندی وجود دارد؛ یکی براساس سابقه و دیگری بر اساس ادامه.
اکبری آهنگر تقسیمبندی براساس «سابقه» را به دو زیر دسته فعال و غیرفعال در انقلاب تقسیم کرده و بیان داشت: تقسیمبندی براساس «ادامه» نیز به دو قسمت همسو با نظام جمهوری اسلامی و زاویهدار با آن دستهبندی میشود.
این پژوهشگر تاریخ معاصر به اسامی برخی روحانیون مخالف انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: مخالفت این روحانیون ریشههای مختلفی داشت و سپس یأس و مخالفت در روش را ریشههای این مخالفت دانست.
اکبری آهنگر با ذکر منابعی برای مطالعه بیشتر به برخی روحانیون و شخصیتهایی اشاره کرد که بعد از پیروزی انقلاب از قطار انقلاب پیاده شدند و افرادی را بهعنوان سوژه به هنرجویان معرفی کرد. از جمله کتابهای پیشنهادی میتوان به کتابهای دو نما از چپهای جمهوری اسلامی، ماجرای علامه و انقلاب جلد ۱ و ۲، جریانها و سازمانهای مذهبی سیاسی ایران، حقایقی پیرامون انجمن حجتیه و ... اشاره کرد.
اولین مواجهه روایت با دل و احساس است
جلسه دوم از کارگاه آموزشی «چگونه راوی دقیقی برای انقلاب شویم؟» نیز با تدریس بهزاد دانشگر، مدیر دفتر ادبیات داستانی برگزار شد. در این جلسه به موضوع اصول روایتنویسی، تشریح نوع روایت و سوژهیابی از طریق تجربه زیسته افراد تأثیرگذار پرداخته شد. روایت چرایی وقوع انقلاب اسلامی و عوامل مؤثر در شکلگیری نهضت، چگونگی شکلگیری انقلاب اسلامی و مصادیق عملی در تحقق انقلاب و نهایتا روایت پیشرفت دوران بعد از انقلاب اسلامی از مصادیقی است که در این جلسه به عنوان نمونههای مورد بررسی در مقوله روایتگری انقلاب اسلامی درنظر گرفته شد.
در ادامه و نوبت دوم، ساعت ۱۰ صبح کلاس دوم این دوره با تدریس استاد بهزاد دانشگر با موضوع روایتگری و ویژگیهای روایتگری انقلاب آغاز شد. این نویسنده و مدرس داستاننویسی با بیان اینکه چرا باید روایت بنویسیم و چه مواردی را میتوان در این قالب قرار داد آغاز سخن کرد و گفت: مخاطب امروز از روی احساس تصمیم میگیرد و اولین مواجهه روایت با دل و احساس است.
وی با بیان اینکه سیر مطالعاتی امروز مخاطبان زیادی ندارد، اظهار داشت: راه دیگر تولید اثر ارائه تجربه به مخاطب است که مخاطبان بسیاری دارد.
نویسنده کتابهای «ادواردو» و «تولد در لسآنجلس» با تأکید بر اینکه اگر تجربه به شکل هنرمندانهای به نگارش درآید، قطعا تأثیرگذار خواهد بود، گفت: روایت متنی مستند براساس تجربه زیسته خود و دیگران است.
دانشگر سپس با توجه به رویکردهای کلی انقلاب دورههای مختلف انقلاب و آثار و مؤلفان قابل ارجاع را به شرکتکنندگان در دوره معرفی کرد و سپس درباره سوژهیابی برای نگارش روایت، تجربه خود را در آثاری مانند «تندتر از عقربهها حرکت کن» و «به توان هایتک» بیان کرد.
سوژههای بکری وجود دارند که هنوز روایت نشدهاند
در نوبت بعدازظهر روز اول کارگاه آموزشی «چگونه راوی دقیقی برای انقلاب شویم؟» کارگاه «جریانشناسی سازمان مجاهدین خلق» با تدریس محمدمهدی اسلامی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر برگزار شد.
در این کارگاه، اسلامی با بیان اینکه سوژههای بکری وجود دارند که هنوز روایت نشدهاند و کار روی برخی از این سوژهها مطالبه مقام معظم رهبری است، گفت: باشگاه روایت انقلاب با هدف کار روی این سوژهها راهاندازی شده زیرا از نظر ما تعداد راویان کم است و در زمینه روایت انقلاب جای خالی زیادی وجود دارد که باید راویانی برای روایت این سوژهها پرورش یابند. وی با اشاره به اینکه در این دوره علاوه بر مقدمات فنون روایتنویسی به مباحثی در زمینه جریانشناسی میپردازیم، اظهار داشت: امید داریم دورههای تکمیلی از قبیل سندپژوهی را در ادامه ارائه دهیم و در این مسیر نیز سوژههایی برای کار یافته شود. این پژوهشگر تاریخ معاصر درباره زمینه پیدایی مجاهدین خلق و تاریخچه آن پیش از انقلاب و پس از آن بهطور مفصل سخن گفت و به انشعابات و حوادث مهم حول این جریان اشاره کرد.گفتنی است؛ کارگاه آموزشی «چگونه راوی دقیقی برای انقلاب شویم؟» در سه روز ۲۴ تا ۲۶شهریورماه (شنبه تا دوشنبه) و بهصورت فشرده با برگزاری کلاسهای مختلف به تربیت راویان انقلاب میپردازد.