۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی نیروگاه‌های ایران گفت: طبق برآوردهای صورت‌گرفته، ۹۰۰ تا یک‌میلیارد دلار بودجه برای گذر از این شرایط لازم است تا حداقل افزایش رشد مصرف جبران شود و بتوانیم ناترازی فعلی برق را حفظ کنیم.

آگاه: «علی نیکبخت» با اشاره به وضعیت ناترازی برق در کشور گفت: برای امسال ناترازی ۱۹ تا ۲۰هزار مگاواتی پیش‌بینی می‌شد، اما متاسفانه از قبل از پیک تدابیر لازم اندیشیده نشده و کشور گریبان‌گیر ضرر و زیان‌هایی در این بخش شد؛ باید گفت اگر برای سال آینده از هم‌اکنون تدبیر نشود، با ناترازی ۲۶هزار مگاواتی روبه‌رو خواهیم بود.
وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های تعمیرات دوره‌ای نیروگاه‌ها به دلایل نقدینگی و اقتصاد برق با چالش جدی مواجه شده است، افزود: مالکان نیروگاه‌ها به علت مطالبات انباشته‌ای که از دولت دارند، نمی‌توانند برای انجام دادن به‌موقع تعمیرات، هزینه لازم را اختصاص دهند و این مسئله بعد از جهش قیمت ارز در سال۹۸، بدتر شد؛ به‌طوری‌که درآمد نیروگاه‌ها از سال۹۸ تا ۱۴۰۱ تقریبا دوبرابر شد، اما هزینه‌های نیروگاه‌ها متاثر از نرخ ارز و تورم، چندین برابر شد، نرخ ارز در این مدت ۶برابر و تورم بین ۳۰۰ تا ۴۰۰درصد رشد پیدا کرد.
رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی نیروگاه‌های ایران بیان کرد: برای تابستان امسال حدود ۳۰۰۰مگاوات ظرفیت نیروگاهی را به‌خاطر توقف برنامه‌های تعمیرات آنها یا در مدار نداشتیم یا با ظرفیتی حدود ۵۰ تا ۶۰درصدی در مدار بودند.
وی ادامه داد: به‌دلیل بارش باران امسال ۶۰۰۰مگاوات از نیروگاه‌های برق‌آبی استفاده کردیم که هیچ تضمینی برای وجود این پتانسیل در سال آینده وجود ندارد، با فرض اینکه هیچ نیروگاهی از مدار خارج نشود، بین هشت تا ۹ماه فرصت برای تدبیر و برنامه‌ریزی درست برای پیک سال آینده وجود دارد که باید از همین امروز جلسات فشرده در همین زمینه برگزار شود.
نیکبخت با بیان اینکه برای ایجاد بستر تولید بین دو تا سه سال زمان لازم است، اظهار کرد: با بهینه‌سازی و ارتقای راندمان و توان نیروگاه‌ها می‌توان بخشی از ناترازی برق را جبران کرد، گفت: متوسط عمر نیروگاه‌ها در دنیا بین ۳۰ تا ۵۰سال است، این میزان در ایران بین نیروگاه‌های گازی ۲۵ تا ۳۵سال و در نیروگاه‌های بخاری ۳۰ تا ۵۰سال است.
رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی نیروگاه‌های ایران اظهار کرد: هم‌اکنون ظرفیت کل نیروگاه‌های کشور بیش از ۹۲هزار مگاوات است، در نیروگاه‌های بخاری از ۱۵هزار مگاوات بالغ بر ۱۲هزار مگاوات بالای ۳۰سال عمر دارند و در بین نیروگاه‌های گازی ۲۷۰۰مگاوات عمرشان به بیش از ۳۰سال می‌رسد.
وی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری لازم در این خصوص گفت: اگر وزارت نیرو طرح‌ها را اجرا کند، ۹۰۰تا یک‌میلیارد دلار بودجه برای گذر از این شرایط لازم است تا حداقل افزایش رشد مصرف جبران شود و بتوانیم ناترازی فعلی را حفظ کنیم.
نیکبخت گفت: با اضافه‌شدن واحدهای جدید تولید و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر که در کل دنیا مرسوم شده است، می‌توان شرایط را تغییر داد، ایران پتانسیل بالای در حوزه تجدیدپذیرها دارد که با توسعه آن می‌توان معضلات را تا حد زیادی برطرف کرد.