۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۹

این روزها از دولت خبر می‌رسد که برخی از وزرا و معاونان رییس‌جمهوری، همکاران خود را تعیین کرده‌اند و قرار است به‌زودی احکام آنها صادر شود، در این بین وزن حضور زنان و اصلاحاتی‌ها در دولت وفاق ملی چشمگیر است. ما براساس سند از جایگاه آنها در دولت پزشکیان سخن به میان می‌آوریم.

آگاه: سایت تابناک گزینه‌های احتمالی دبیری مناطق آزاد و معاونان سیدرضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را معرفی کرده است. براساس خبر منتشرشده، اسامی غلامرضا سلیمانی امیری، علی‌اصغر مونسان و محمدعلی وکیلی برای انتصاب در دبیری شورای مناطق آزاد به چشم می‌خورد.پیش از این و در دولت شهید رئیسی، حجت‌الله عبدالملکی، وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی این مسئولیت را برعهده داشت و شنیده شده در دولت مستقر از بین سه گزینه، یک نفر جایگزین او در مناطق آزاد خواهد شد.مونسان از سال۱۳۷۲ فعالیت‌های خود را با کار در اسکله شهید رجایی آغاز کرد و مدتی در بنیاد مستضعفان و پارس جنوبی به فعالیت پرداخت و در دوره شهرداری محمدباقر قالیباف به‌عنوان مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران منصوب شد.
 پس از مدتی نیز مسئولیت معاونت امور اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران را برعهده گرفت و پس از آن به کیش رفت و مدیرعامل منطقه آزاد کیش شد.
او با حکم مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش دولت یازدهم به‌عنوان یکی از اعضای هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس منصوب شد و از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به عضویت در هیات‌مدیره و معاونت اجرایی شرکت هریس (ستاد اجرایی فرمان امام ره)، معاونت اجرایی شرکت مانا (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) عضویت هیات‌مدیره و معاون اجرایی شرکت دی (بنیاد مستضعفان) اشاره کرد. وی در مردادماه سال۱۳۹۸ با حکم حسن روحانی به عنوان سرپرست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منصوب شد و بعد از پایان ماموریتش در دولت، در جلسات منظم حسن روحانی در دفترش شرکت می‌کند و ارتباط نزدیکی با او دارد.یکی دیگر از گزینه‌های معرفی‌شده در این سمت محمدعلی وکیلی است. 
از جمله سوابق و مسئولیت‌های او می‌توان به سرپرست نهاد رهبری در دانشگاه‌های خوزستان (چمران – علوم پزشکی) -مدیریت فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه‌های کشور در دوره اصلاحات - بنیانگذار و رییس چندین دوره جشن‌های ازدواج دانشجویی در دانشگاه‌های کشور -دبیر جشنواره بین‌المللی نهج‌البلاغه -بنیانگذار کانون‌های دانشجویی کشور -ریاست انجمن مدیران روزنامه‌های غیردولتی ایران -عضویت در کمیته راهبردی شورای اطلاع‌رسانی دانشگاه آزاد -عضویت در شورای توسعه آبادانی استان تهران-نماینده مردم شهرستان‌های تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.
او مدیرمسئول روزنامه اصلاح‌طلب ابتکار نیز است و تعامل خوبی با «الیاس حضرتی» رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت برقرار کرده است، البته رفاقت او به دوره تشکیل دولت برنمی‌گردد و قبل از این با عارف اصلاحات در مجلس و حضرتی ارتباط داشت.سومین گزینه برای دبیری مناطق آزاد، چهره‌ای است که کمتر شناخته می‌شود اما او هم یک اصلاح‌طلب است.
«غلامرضا سلیمانی امیری» در کارنامه سوابق اجرایی خود مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی در دولت اصلاحات، مدیرعاملی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، عضویت در هیات‌مدیره شستا، ریاست هیات‌مدیره بانک پارسیان و رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران را دارد. 
حال باید دید کدامیک از آنها می‌توانند حکم نهایی را دریافت و راهی دولت شوند. این احتمال هم می‌رود گزینه دیگر بر کرسی دبیری مناطق آزاد تکیه بزند.
گویا خبر انتصاب معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی هم به‌زودی رسانه‌ای می‌شود و صالحی‌امیری می‌خواهد نیروهای امین خود را عازم خیابان آزادی-تقاطع یادگار امام کند.
 «محمدفرزاد میرزایی قلعه» که به نظر می‌رسد جدی‌ترین گزینه برای تصدی معاونت گردشگری باشد، دارای مدرک دکترای گردشگری است که در سوابق خود مدیرکلی گردشگری میراث فرهنگی و صنایع دستی مناطق آزاد کشور را برعهده دارد و مدرس این حوزه نیز هست.

زنان استاندار می‌شوند
اما ماجرا از آنجا جالب می‌شود که روزنامه اعتماد، رسانه منتصب به «الیاس حضرتی» از احتمال انتخاب استاندار زن برای استان‌های فارس، ایلام، سمنان و مرکزی خبر داد و نوشت: سهم صفر درصدی زنان ایرانی از استانداری‌ها؛ این واقعیت تلخی است که مانند سیلی به صورت مخاطب فرود می‌آید. به‌رغم جایگاه رفیع زن در فرهنگ و تمدن ایرانی، تخصص و سواد بالای بانوان، ظرفیت فزاینده آنان و سهم ۵۰درصدی از جمعیت ایران، هنوز نام هیچ بانوی ایرانی به‌عنوان استاندار بر تارک ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ثبت نشده است. بهانه‌ها و دلایل مختلفی برای این عدم حضور زنان به‌عنوان استاندار ذکر می‌شود. اما پس از صحبت‌های رأس هرم تصمیم‌ساز کشور درخصوص بلامانع بودن حضور زنان در پست‌های عالی مدیریتی، دیگر بهانه و دستاویزی از سوی هیچ مسئولی پذیرفته نخواهد بود.شنیده‌ها حاکی از آن است که پرونده بسیاری از بانوان ایرانی برای تصدی پست استانداری در برخی استان‌ها ازجمله فارس، ایلام، سمنان، مرکزی و... در حال بررسی است تا نهایتا بهترین تصمیم به نفع منافع ملی کشور اتخاذ شود.این فقط روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نبود که خبر از انتصاب چند خانم در استانداری‌ها داد، بلکه فاطمه راکعی، نماینده مجلس ششم و یکی از اعضای ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان نیز خواهان نقش‌آفرینی بانوان در استانداری‌ها شد و در یادداشتی نوشت: «در شرایطی که دولت چهاردهم به مفاد و محتوای برنامه‌های بالادستی توجه ویژه‌ای دارد، لازم است تحقق سهم ۳۰درصدی مدیریتی زنان را نیز محقق کند. امروز شاید زمان آن رسیده باشد که برای نخستین‌بار در جمهوری اسلامی چند استاندار زن هم منصوب شده و کار خود را آغاز کنند.»
آنچه مشخص است، زنان در دولت چهاردهم مسئولیت‌های متعددی را خواهند گرفت، چرا که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ۲۵ شهریورماه در گفت‌وگو با خبرگزاری دولت(ایرنا) از انتصاب مدیران زنان در سطوح معاونت این وزارتخانه، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها خبر داد و گفت: این مدیران انتخاب شده‌اند و اسامی آنها به‌زودی اعلام می‌شود.جوانان اصلاحاتی هم بنا به دعوت حضرتی راهی شورای اطلاع‌رسانی دولت شده‌اند و تاکنون چند حکم برای آنها صادر شده که حکم علی احمدنیا به عنوان سرپرست امور اطلاع‌رسانی شورای اطلاع‌رسانی دولت واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی به همراه داشت. البته قطعا استفاده از جوانان در دولت ضرورت دارد، به این دلیل که مطالبه رهبر انقلاب از دولتمردان است اما امیدواریم این انتصابات و بهایی که به جوانان داده می‌شود، با نگاه و عینک سیاسی و جناحی صورت نگیرد و از همه سلایق و دیدگاه‌ها استفاده شود که این خواست رییس‌جمهوری هم است.