حرکت هوشمندانه بدون شکست با پیوست رسانه

حجت الاسلام میلاد امینی موحد ـ آگاه مسائل دینی و رسانه
۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۹

حتما دقت کرده‌اید که در میادین ورزشی هم شکستن رکورد مهم است و هم کسب مدال اگرچه برخی مربیان به بازیکنان خود توصیه می‌کنند اول قطعی شدن مدال بعد شکستن رکورد.آنچه در محیط فرهنگی با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم کاملا با میادین ورزشی متفاوت است و قطعا نمی‌شود با حجم عملکرد و صرفا توسل به آمار و ارقام به نتایج قطعی فرهنگی دست یافت.

آگاه: مثلا نمی‌توان با قطعیت حکم صادر کرد اگر ۳۰جلسه در درس اخلاق فلان عالم بزرگوار شرکت کنید قطعا فلان مشکل اخلاقی مرتفع می‌شود. خاستگاه و جنس فرهنگ با دیگر مسائل متفاوت و غیر قابل قیاس است. گاهی یک نگاه مرد خدا کار هزاران ساعت کلاس تهذیبی و انگیزشی را انجام می‌دهد و گاهی نگاهی دیگر تو را به سراشیبی سقوط کشد.
شکستن رکورد در مناسک دینی اگرچه به‌تنهایی شایسته تحسین نیست اما می‌تواند بهانه‌ای برای جلب توجه مردم عالم برای موضوعی مهم‌تر در دنیای ثبت رکوردها باشد.بعد از برنامه مهمونی کیلومتری غدیر که به‌سرعت در کشور تسری پیدا کرد و منشا اتفاقات مثب شد حالا بزرگ‌ترین محفل قرآنی جهان با حضور بیش از ۲۰۰هزار نفر در صحن جامع رضوی برگزار شد. برنامه‌ای که قبل از اجرا هم آنتن رسانه‌های مهم جهان و محتوای تولیدی فعالان فضای مجازی را به خود جذب کرده بود.
جمع کردن هنرمندانه ۲۰۰هزار نفر در یک نقطه از جهان با موضوع قرآن خط پایان این برنامه نبود بلکه فریاد زدن مظلومیت غزه در سالروز آغاز امامت منجی عالم بشریت از زیرمتن‌هایی بود که در کنار تصاویر این تجمع به دنیا مخابره می‌شد.
به نظر می‌رسد تنها رکورد بزرگ‌ترین تجمع قرآنی شکسته نشده، بلکه رکورد حرکت هوشمندانه بدون شکست در حوزه فرهنگ با پیوست رسانه از سلام فرمانده و مهمونی کیلومتری تا حریفت منم و تجمع قرآنی محفل شکسته شد.
استفاده از ظرفیت‌های موجود، شناخت ذائقه جامعه و حرکت به‌سمت ذائقه‌سازی با نگاه هنرمندانه، توجه به موضوعات روز جهان اسلام و همچنین باور به قدرت غیب الهی در انقلاب قلوب از مهم‌ترین مولفه‌های ایجاد جریانی بزرگ همچون مهمونی کیلومتری و بزرگ‌ترین محفل جهانی قرآن است که در صورت توجه به این مولفه‌ها و استمرار توسل به آنها قطعا می‌تواند مسیر حرکت را هموارتر کند.
امید که در عرصه‌های مختلف فرهنگی به این باور برسیم که می‌شود با پیوست رسانه‌ای هوشمند حرکت‌های بزرگ فرهنگی را رقم زد.