۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹

کلاژن پروتئینی است که فیزیولوژی پوست را تعیین می‌کند و ساختار، خاصیت ارتجاعی و جوانی آن را حفظ می‌کند کمبود این پروتئین به دلیل عوامل متعددی منجر به پیری پوست می‌شود.

آگاه: بسیاری از عوامل مختلف روند پیری پوست را تشدید می‌کنند، ازجمله قرارگرفتن در معرض اشعه خورشید، داشتن یک رژیم غذایی نامتعادل و کمبود ریزمغذی‌های مرتبط با استرس که منجر به از بین رفتن کلاژن در پوست می‌شود.
طبق آنچه در وب‌سایت رسمی کتابخانه ملی پزشکی در ایالات‌متحده آمده، مشخص شده است که کلاژن پروتئینی است که با حفظ ساختار پوست و فعال کردن عملکردهای متعدد آن، فیزیولوژی پوست را تعیین می‌کند.
عواملی مانند نور خورشید، سیگار، آلودگی‌های محیطی، نوشیدن الکل و کمبودهای تغذیه‌ای می‌توانند روند ازدست‌دادن کلاژن پوست را تسریع کنند و باعث کاهش خاصیت ارتجاعی پوست و ایجاد خطوط ریز و چین و چروک شوند. به دلیل ازدست‌دادن کلاژن، پوست به‌طور فزاینده‌ای نازک‌تر و خشک‌تر می‌شود. کلاژن برای سلامت پوست ضروری است؛ زیرا هم پیری داخلی و هم پیری پوست، یعنی پیری زودرس پوست ناشی از قرارگرفتن بیش‌ازحد در معرض نور خورشید، حضور آن را در بدن کاهش می‌دهد که به نوبه خود باعث کاهش ضخامت پوست و ازبین‌رفتن خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری آن می‌شود.

منابع غذایی کلاژن چیست؟
بر اساس گزارش وب‌سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا، مصرف پروتئین کلاژن با توجه به عادات غذایی و غذاهای مصرفی بسیار متفاوت است. منابع غذایی کلاژن عبارت‌اند از:
ـ گوشت گاو، گوساله و بره
ـ مرغ، بوقلمون و سایر طیور
ـ غذاهای دریایی
ـ سوسیس و کالباس و کنسرو گوشت
منبع: المیادین