۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۴

محققان دانشگاه کالج لندن دستگاهی را توسعه داده‌اند که از حس لامسه انسان تقلید می‌کند و به افراد اجازه می‌دهد دست یکدیگر را به صورت مجازی بگیرند.

آگاه: به گزارش برنا؛ محققان دستگاهی را توسعه داده‌اند که از لمس انسان تقلید می‌کند و یک روز می‌تواند به افرادی که هزاران مایل دورتر زندگی می‌کنند اجازه دهد تا دست یکدیگر را به صورت مجازی بگیرند. این دستگاه به نام سیستم لمسی الهام‌بخش (BAMH) نامیده می‌شود و می‌تواند تشخیص بیماران مبتلا به ازدست‌دادن حس لمسی را بهبود بخشد. این دستگاه نوک انگشت از نزدیک حس تعامل با اشیای واقعی را تقلید می‌کند و راه را برای برنامه‌های کاربردی در تشخیص از دست دادن لمس، تماس‌های ویدئویی، جراحی رباتیک و دستکاری زباله‌های خطرناک هموار می‌کند.
هلگ وردمن، نویسنده این مطالعه از Ucl Mechanical Engineering گفت: سیستم BAMH توانایی ما را برای اندازه‌گیری حساسیت حداقل شدت محرک موردنیاز برای انسان برای درک لمس و تمایز محرک‌ها در انگشتان انسان افزایش می‌دهد. محققان معتقدند که طراحی واقعی‌تر این تکنولوژی به درک عمیق‌تر پیچیدگی‌های لمس انسان کمک خواهد کرد، با طیف گسترده‌ای از کاربردهای درحال‌حاضر در نظر گرفته شده است. همچنین انتظار می‌رود که این تکنولوژی تکنیک‌های جراحی رباتیک را تقویت کند؛ به‌عنوان مثال، جراحان قادر خواهند بود تفاوت بین بافت سرطانی و بافت طبیعی را با دستان خود احساس کنند، که به آنها کمک می‌کند تا حاشیه‌های تومور را قبل از برداشتن آن تعریف کنند.