۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷

 استان زیبای کهگیلویه‌وبویراحمد با داشتن چشمه‌ها و تفرجگاه‌ها، آبشارهای زیبا، رودخانه‌های خروشان همراه با مناظر بدیع گردشگری، پذیرای گردشگران است. یکی از زیباترین و بکرترین جاهای دیدنی یاسوج تنگ گنجه‌ای است.

آگاه: استان زیبای کهگیلویه‌وبویراحمد با داشتن چشمه‌ها و تفرجگاه‌ها، آبشارهای زیبا، رودخانه‌های خروشان همراه با مناظر بدیع گردشگری، پذیرای گردشگران است. این استان با داشتن ۲۸۰تفرجگاه طبیعی، حدود ۲۶۰۰اثر تاریخی، ۷۵۰اثر تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم‌نواز مکانی مناسب برای گردشگران و به‌خصوص طبیعت‌گردان است. شهر یاسوج از مناطق سردسیری کهگیلویه‌وبویراحمد است که به‌دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی، توریستی و گردشگری به عنوان «پایتخت طبیعت ایران» شناخته شده است.
یاسوج با زیبایی‌های چشم‌نواز طبیعی، همچون قطعه حریری سبز در دامنه‌های رشته‌کوه‌های دنا قرار گرفته و به‌واسطه این زیبایی‌ها و آب و هوای مطبوعش هر ساله در فصول سبز، پذیرای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت است. یکی از زیباترین و بکرترین جاهای دیدنی یاسوج تنگ گنجه‌ای است.
منطقه گردشگری تنگ گنجه‌ای از جاهای دیدنی استان کهگیلویه‌وبویراحمد است و در ۱۳کیلومتری شهر یاسوج و در روستای گنجه‌ای در مسیر جاده یاسوج به سی‌سخت با چشمه‌هایی جوشان در دره‌ای با درختان چنار بسیار مرتفع و پوشش جنگلی درخت بلوط قرار دارد. روستای گنجه‌ای دارای چندین چشمه آب سرد و گوارا بوده که همه آن‌ها از کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده دنا، که به عروس زاگرس مشهور است سرچشمه می‌گیرند. از نظر موقعیت جغرافیایی، روستای گنجه‌ای در شرایط پای‌کوهی (حاشیه دشت دنا) استقرار یافته و امکان‌گزینی آن در دامنه ارتفاعات صورت گرفته است. 
روستای گنجه‌ای درمنطقه اقلیم سردسیری قرار گرفته و هوای معتدل متمایل به سرد دارد. در این ناحیه میزان بارش برف و باران زیاد است و به علت بارش باران و برف فراوان و پوشیده شدن ارتفاعات از برف برای مدت مدیدی از سال، از منابع آب کافی برخوردار است. عمده‌ترین منابع آب روستای گنجه‌ای رودخانه سه‌ریز است که ازکوه دنا سرچشمه می‌گیرد. از جاذبه‌های طبیعی که در روستای گنجه‌ای قرار دارد رودخانه سه‌ریز است که از کنار روستا عبور می‌کند و در تمام فصول سال دارای آب است و هنوز خشک نشده است. از دیگر جاذبه‌های طبیعی کوه‌هایی است که در منطقه وجود دارند که معروف‌ترین آنها دناست که در اکثر سال چادر سفید(برف) به خود پوشیده و جاهایی از آن برای اسکی مناسب است.
پوشش گیاهی این گردشگاه از درختان تنومند و سربه‌فلک‌کشیده تشکیل شده که سایه‌بان چشمه‌های خنک هستند و مورد استفاده گردشگران قرار می‌گیرند. درختان بلوط، بنه و زالزالک از درختان زیبای این منطقه هستند که به شکوه طبیعت آن افزوده‌اند. به دلیل تراکم بالای پوشش جنگلی در این منطقه، دوستداران فصل پاییز و زیبایی‌های برگریزان آن می‌توانند یک روز پاییزی فوق‌العاده رنگارنگ را با صدای خش‌خش برگ‌های درختان چنار در این تنگه، تجربه کنند. زمستان تنگ گنجه‌ای هم که دیگر باورکردنی نیست و در یک روز برفی آن، می‌توان رقصیدن دانه‌های برف بر روی شاخه‌های بی‌برگ درختان را به نظاره نشست.