۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۱

وزیر بهداشت دولت پیشبرد امور لبنان در آماری جدید اعلام کرد که در حمله سایبری رژیم صهیونیستی علیه این کشور، ۱۲نفر شهید و دوهزار و ۸۰۰نفر نیز مجروح شدند.

آگاه: «فراس الابیض» در یک نشست خبری درباره جنایت جدید رژیم صهیونیستی در لبنان گفت: روز سه‌شنبه فقط طی نیم ساعت، دوهزار و ۷۵۰ الی دوهزار و ۸۰۰نفر به بیمارستان‌ها مراجعه کردند. وی تاکید کرد که آمار شهدای این جنایت تا این لحظه به ۱۲نفر رسید که دونفر از آنها کودک هستند. الابیض افزود که جراحت ۳۰۰نفر خطرناک است. وزیر بهداشت لبنان اضافه کرد: تا این لحظه ۴۶۰مورد عمل جراحی انجام شد که بیشتر آنها مربوط به چشم و صورت است. وی ادامه داد که در این جنایت فقط نیروهای حزب‌الله آسیب ندید، بلکه به شماری زن و کودک نیز آسیب وارد شده است. 
الابیض گفت که تعدادی از کشورها با مقامات لبنانی در تماس بوده و پیشنهاد کمک‌رسانی کرده‌اند. وزیر بهداشت لبنان صبح روز چهارشنبه نیز گفت که لبنان بعد از تجاوزگری و جنایت روز سه‌شنبه رژیم صهیونیستی، اولین محموله کمک‌ها را از دولت عراق دریافت کرده است. وی تاکید کرد: ۲۰پزشک به‌علاوه بیش از ۱۵تن کمک پزشکی از عراق وارد فرودگاه بیروت شده است. وزیر بهداشت لبنان با اشاره به شمار مجروحان هم گفت: ممکن است مجبور شویم که برخی از آنها را به بیمارستان‌های تخصصی برای درمان به خارج از کشور منتقل کنیم. 
الابیض همچنین تاکید کرد: از تمام کشورهای برادر از جمله مصر، ایران و سوریه که پیشنهاد کمک دادند و به لبنان محموله‌های کمکی ارسال خواهند کرد، تقدیر و تشکر می‌کنم. وزیر بهداشت لبنان از ساعت ۸صبح روز چهارشنبه برای دومین بار از بیمارستان‌ها و مجروحان جنایت رژیم صهیونیستی بازدید کرد. هدف از این بازدید، فراهم‌کردن ابزارها و مواد موردنیاز به‌منظور خدمت‌رسانی بهتر به مجروحان و تسریع روند درمان آنها است. رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه در جنایتی تازه، تعدادی از دستگاه‌های دریافت پیام (پیجر) در لبنان را منفجر کرد. 
حزب‌الله لبنان پس از این جنایت در بیانیه‌ای اعلام کرد: حدود ساعت ۱۵ و ۳۰دقیقه بعدازظهر روز سه‌شنبه تعدادی از دستگاه‌های دریافت پیام «پیجر» که توسط تعدادی از کارگران واحدها و مؤسسات مختلف حزب‌الله مورد استفاده قرار گرفته بود، «به شکل مبهمی منفجر شدند» و طی آن یک دختربچه و دو برادر ما شهید و تعداد زیادی نیز زخمی شدند. 

بخش زیادی از مجروحان شهروندان عادی هستند 
نرگس قدیریان، همسر مجتبی امانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت در تشریح حادثه تروریستی اخیر در لبنان اظهار داشت: دیروز طی عملیات جنایتکارانه‌ای که خوی رژیم صهیونیستی است و ما همین جنایت‌ها را در غزه هم می‌بینیم بخش زیادی از مردم لبنان مجروح شدند. وی توضیح داد:‌ پیجرها در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت حتی در بخش‌های درمانی، خدماتی و اجتماعی در دست مردم بود به‌یکباره همه در ساعت حدود سه و نیم منفجر شدند و باعث شد که بخش زیادی از مردم آسیب ببینند. 
قدیریان با تاکید بر اینکه بخش مهمی از مجروحان از شهروندان عادی بودند که از این پیجرها استفاده می‌کردند، ادامه داد: آقای امانی هم دیروز به خاطر انفجار این پیجرها مقداری زخمی شد. الحمدلله وضعیت ایشان پایدار هست و شرایط حاد نیست. پزشکان می‌گویند که وضعیت خوبی دارند. همسر سفیر کشورمان در لبنان گفت: من از رییس‌جمهوری محترم و وزیر امور خارجه که تماس گرفتند و پیگیر بودند، تشکر می‌کنم. همچنین از وزیر بهداشت و رییس‌ هلال‌احمر که به خاطر شرایط فوق‌العاده‌ای که اینجا به وجود آمد و حجم زیادی از بیماران در بیمارستان نیاز به عمل جراحی داشتند و کاردرمانی آقای سفیر را با اعزام تیم پزشکی پیگیری کردند قدردانی می‌کنم.
وی در توضیح شرایط فعلی مجتبی امانی، سفیر کشورمان تاکید کرد: الحمدالله ایشان مشکل خاصی ندارند. جراحات سطحی است که ان‌شاءالله برطرف می‌شود و ایشان به کار خودشان برمی‌گردند. از همین‌جا از مردم لبنان که بسیار کمک کردند تشکر می‌کنم. خانم قدیریان بیان کرد: من دیروز به خواهران لبنانی خودم در بیمارستان که مجروح شده بودند عرض کردم که ملت ایران و لبنان در کنار هم هستند، چه در شرایط صلح چه در شرایط جنگ و سختی و امیدوارم که رژیم صهیونیستی به‌زودی با زوال و نابودی به جنایاتش پایان داده شود و مردم دنیا در صلح و آرامش زندگی کنند. وی در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی روند تکمیلی درمان سفیر کشورمان گفت: وضعیت ایشان وضعیت خوبی است و مشکل خیلی حادی ندارند. شایعات در فضای مجازی در خصوص وضعیت ایشان بسیار زیاد است که من همه آنها را تکذیب می‌کنم. ما تابع نظر پزشکان هستیم. بیشتر جراحات سطحی است و خطری ایشان را تهدید نمی‌کند.
ماجرای انفجار پیجرها در لبنان چیست؟ شبکه خبری الجزیره در گزارشی به بررسی تحولات لبنان از زمان عملیات تروریستی و سایبری دیروز رژیم صهیونیستی پرداخته و نوشت که با وجود تناقض‌هایی که در خصوص نحوه اجرای این حمله مطرح است، تاکنون مسائل زیر روشن شده است:

 پیجر چیست؟ 
پیجر یا دستگاه ارتباط بی‌سیم یک وسیله کوچک است که در دهه۶۰ برای استفاده در شرایط فوق‌العاده ساخته شد. این دستگاه مبتنی بر ارسال سیگنال‌هایی از طریق امواج رادیویی برای اطلاع‌دادن به یک شخص است تا بداند کسی می‌خواهد با او تماس بگیرد. همچنین از طریق این دستگاه امکان ارسال پیام‌های متنی کوتاه نیز وجود دارد. قبل از گسترش تلفن همراه، پیجر به‌عنوان وسیله‌ای رایج برای ارتباط به‌ویژه در میان شیفت‌های شبانه بیمارستان‌ها و کارکنان خدمات اورژانس فعال بود و اکنون نیز در ابعاد نظامی و امنیتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

 چرا عناصر حزب‌الله از پیجر استفاده می‌کنند؟
 پیجر یکی از ابزارهای ارتباطی نسبتا قدیمی است و امکان ارتباط آن با اینترنت وجود ندارد، لذا تا حدی نسبت به نفوذهای سایبری و تلاش برای جاسوسی یا رهگیری افراد مختلف امن به شمار می‌رود. به همین علت این دستگاه همچنان در عرصه‌های نظامی و امنیتی استفاده می‌شود و احتمالا افراد وابسته به حزب‌الله نیز به همین علت این دستگاه را در اختیار دارند.

چگونگی انفجار پیجرها 
اظهارنظر در خصوص چگونگی انفجار زود است و سناریوهای متعددی در این زمینه وجود دارد. مهم‌ترین سناریوها این است که احتمالا تراشه‌ای در این دستگاه‌ها قبل از واردکردن آنها و استفاده از سوی اعضای حزب‌الله کار گذاشته شده است. بنا بر احتمال قوی، این تراشه‌ها از طریق امواج رادیویی ارسال شده توسط پهپادها در بخش‌های مختلف لبنان توسط رژیم صهیونیستی فعال شده است. به نظر می‌رسد این امواج باعث ایجاد انفجار در تراشه یا بالارفتن حرارت باتری‌های این دستگاه شده و در نهایت به انفجار آن منجر شده است. چیزی که این نظریه را تقویت می‌کند، مطالب خبرگزاری رویترز به نقل از منابع لبنانی است که تاکید کرده دستگاه‌هایی که منفجر شده شامل جدیدترین انواع پیجرها است که طی ماه‌های اخیر توسط حزب‌الله وارد شده است. روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نیز به نقل از منابع نزدیک به حزب‌الله اعلام کرده است که دستگاه‌های منفجر شده بخشی از محموله جدیدی بوده که حزب‌الله اخیرا دریافت کرده است. این روزنامه نظریه دیگری را نیز مطرح کرده و به نقل از شرکت امنیت بین‌المللی لوبک اعلام کرده که احتمال دارد انفجار این دستگاه‌ها در لبنان در نتیجه استفاده از بدافزارها باشد؛ بدافزارهایی که باعث افزایش حرارت باتری دستگاه شده و در نهایت به انفجار آن منجر شده است.

پراکندگی جغرافیایی مراکز حمله انفجارهای صورت‌گرفته
 روز سه‌شنبه بیشتر در مناطق جنوبی لبنان و ضاحیه جنوبی بیروت صورت گرفته، اما در واقع می‌توان گفت منطقه خاصی در این حمله مدنظر نبوده است، تمامی مجروحان این حادثه افرادی بوده‌اند که دستگاه‌های پیجر را در اختیار داشته‌اند. چهار نفر نیز در سوریه در معرض انفجار این دستگاه قرار گرفته‌اند. این دستگاه در خودروی آنها در دمشق پایتخت سوریه منفجر شده و رسانه‌های سوری احتمال می‌دهند این افراد نیز از اعضای حزب‌الله باشند.

 مسئولان لبنانی در خصوص این حادثه چه گفته‌اند؟
 خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مسئول لبنانی گفته است که به احتمال قوی حمله به دستگاه‌های پیجر در نتیجه اقدام رژیم صهیونیستی بوده است.این خبرگزاری به نقل از منابع نزدیک به حزب‌الله اعلام کرده که دستگاه‌هایی که منفجر شده بخشی از محموله جدیدی بوده که مجهز به باتری لیتیومی بوده و به نظر می‌رسد انفجار آنها در نتیجه داغ‌شدن بیش از حد باتری‌ها باشد. حزب‌الله لبنان در بیانیه‌های اعلام کرده که دستگاه‌های ذی‌ربط در حزب‌الله تحقیقات گسترده میدانی و علمی را برای شناسایی عوامل انفجارهای همزمان آغاز کرده‌اند.

 واکنش‌های شخصیت‌های صهیونیست
یکی از مسئولان ارشد سابق در سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) مدعی شده است که انفجار دستگاه‌های پیجر عناصر حزب‌الله لبنان در نتیجه نفوذ امنیتی و اطلاعاتی بی‌سابقه‌ای صورت گرفته است. مشاور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در پیامی در فضای مجازی به مسئولیت تل‌آویو در این حملات اشاره کرد، اما خیلی زود پست خود را در فضای مجازی پاک کرد.دفتر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از وزرا خواسته است که هیچ اظهارنظر یا مصاحبه‌ای در خصوص انفجار دستگاه‌های پیجر در لبنان نداشته باشند. حزب لیکود نیز از اعضای خود خواسته است که در خصوص حوادث لبنان هیچ اظهارنظری نکنند.

 واکنش‌های بین‌المللی 
جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به انفجار دستگاه‌های ارتباط پیجر در لبنان گفت که همیشه احتمال بروز پیامدهای گسترش تنش در لبنان وجود دارد.

تعداد شهدا و مجروحان حادثه 
وزیر بهداشت لبنان صبح دیروز اعلام کرد که نزدیک به سه‌هزار زخمی در بیمارستان‌های لبنان حضور پیدا کرده‌اند و ممکن است مجبور شویم بعضی از آنها را به بیمارستان‌های تخصصی خارج از کشور اعزام کنیم. تعدادی شهدای این حادثه تروریستی سایبری نیز ۱۱ نفر اعلام شده است.
 

انفجار مجدد دستگاه‌های ارتباطی در لبنان
منابع رسانه‌ای از انفجار مجدد دستگاه‌های ارتباطی در لبنان خبر داده و اعلام کردند که این دستگاه‌ها پیجرهایی که روز گذشته منفجر شدند، نیستند.
 منابع رسانه‌ای از انفجار مجدد دستگاه‌های ارتباطی در لبنان خبر می‌دهند.صدای چندین انفجار نیز در حومه جنوبی بیروت به گوش رسیده است.منابع خبری تصاویری از انفجار مجدد دستگاه‌های ارتباطی بی سیم در مناطق مختلف لبنان از جمله بیروت، بقاع و نبطیه خبر می‌دهند.

۳ شهید و بیش از ۲۰ زخمی در انفجارهای جدید لبنان
منابع رسانه‌ای از شهادت ۳ و زخمی‌شدن بیش از ۲۰ نفر در انفجارهای جدید لبنان خبر می‌دهند.
منابع رسانه‌ای آماری را از شهدا و زخمی‌های انفجار مجدد دستگاه‌های انفجاری در لبنان خبر دادند.
خبرگزاری رسمی لبنان گزارش داد که در پی انفجار دستگاه‌های ارتباطی در شهرک «سحمر براشیا» و البقاع غربی ۳ نفر به شهادت رسیده‌اند.
خبرنگار الجزیره نیز از زخمی‌شدن بیش از ۲۰ نفر در انفجار دستگاه‌های ارتباطی در نقاط مختلف لبنان خبر داد.