بمباران در ضاحیه

جنایت رژیم نامشروع اسرائیل در ترور شهید عقیل
۳۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۲

رژیم تروریستی صهیونیستی طی روزهای اخیر جنایاتی را در لبنان انجام داده است؛ از انفجار پیجرها و بیسیم‌ها تا حمله به ساختمانی در ضاحیه واقع در جنوب بیروت.

آگاه: بعدازظهر جمعه ۳۰شهریور، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی ساختمانی در ضاحیه بیروت را هدف قرار دادند. پس از آن، ستونی از دود از محل انفجار به هوا برخاسته شد. برخی رسانه‌ها نیز پس از این حمله، اعلام کردند که صدای انفجارهایی در ناحیه ضاحیه پس از شلیک چند موشک از یک پهپاد رژیم اسرائیل شنیده شده است.
پس از این حمله، خبرگزاری ملی لبنان اعلام کرد که حمله هوایی به جنوب بیروت با جنگنده اف-۳۵ و با شلیک دو موشک به ساختمانی در منطقه «الجاموس» در ضاحیه رخ داده است.
شبکه ۱۲اسرائیل نیز اعلام کرد حمله جنوب لبنان برای هدف قراردادن یک مقام ارشد حزب‌الله انجام شده است. این سومین حمله ارتش تروریستی اسرائیل پس از طوفان‌الاقصی به ضاحیه بیروت بود. عملیات ترور شهید صالح‌العاروری و عملیات ترور شهید فؤاد شکر در ضاحیه بیروت رخ داد و عملیات بعدازظهر جمعه نیز یک ترور هدفمند بود.
تعدادی شهروند غیرنظامی از جمله زن و کودک نیز درنتیجه حمله ارتش تروریستی به جنوب بیروت زخمی شدند و به شهادت رسیدند. شاهدان عینی در بیروت، پس از حمله رژیم صهیونسیتی گفتند: حمله اسرائیل یک ساختمان ٨ یا ١٠طبقه را هدف قرار داد و آن را به‌طور کامل تخریب کرد. بخشی از یک ساختمان مجاور نیز فروریخت؛ درحالی‌که پنج ساختمان، که همگی ساختمان‌های مسکونی مجاور بودند، ترک خوردند، اما دقایقی بعد از حمله صهیونیست‌ها به ضاحیه، برخی منابع از تلاش اسرائیل برای ترور ابراهیم عقیل، از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان خبر دادند. در همین اثنا، برخی رسانه‌های وابسته به صهیونیست‌ها مدعی ترور شیخ نعیم قاسم نیز شدند اما منابع نزدیک به حزب‌الله بلافاصله اعلام کردند که شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله در سلامت هستند و هدف از عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی در ضاحیه بیروت ایشان نبودند.
سوابق جهادی شهید عقیل
اما سرانجام ساعتی بعد از حمله صهیونیست‌ها، حزب‌الله رسما اعلام کرد ابراهیم عقیل در ضاحیه بیروت به شهادت رسید.
عقیل از حدود ۴۰سال پیش تحت تعقیب آمریکا قرار داشت و وزارت خارجه آمریکا برای دریافت هرگونه اطلاعات از وی هفت‌میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود. پس از اعلام خبر شهادت ابراهیم عقیل، سایت عبری یدیعوت آحارونوت نیز اعلام کرد که ارتش اسرائیل ٢۴سال پیش نیز اقدام به ترور ابراهیم عقیل کرده بود ولی او جان سالم به در برده بود. آمریکا از سال١٣۶٢ و زمانی که ابراهیم عقیل ٢٢سال داشت به دنبال دستگیری وی بود. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، در تاریخ ۲۱ژوئیه ۲۰۱۵ و بر طبق مفاد فرمان اجرایی۱۳۵۸۲، عقیل را به جرم فعالیت برای حزب‌الله تحت تعقیب قرار داد. متعاقبا، در تاریخ ۱۰سپتامبر ۲۰۱۹ وزارت خارجه ایالات‌متحده براساس فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴، عقیل را در لیست ویژه و ادعایی تعیین‌شده به‌عنوان تروریست بین‌المللی قرار داد.
ابراهیم عقیل متولد روستای بدنایل، شهرستان بعلبک لبنان و ۶٢سال سن داشت. عقیل در دهه۸۰ میلادی از اعضای اصلی سازمان جهاد اسلامی لبنان و از یاران نزدیک شهید عماد مغنیه بود. ابراهیم عقیل به جانشینی فؤاد شکر به عنوان فرمانده عملیات حزب‌الله منصوب شده بود. عقیل سال‌ها عملیات حزب‌الله در سوریه را فرماندهی می‌کرد.
فرمانده بزرگ مقاومت، شهید حاج ابراهیم محمد عقیل ملقب به «حاج عبدالقادر» از نسل بنیانگذار جهاد اسلامی در بیروت بود. وی یکی از رهبران عملیات‌های قهرمانانه در مقابله با حمله اسرائیل به بیروت در اوایل دهه۸۰ میلادی بود. او در اوایل دهه ۱۹۹۰ مسئولیت آموزش مرکزی حزب‌الله را برعهده گرفت و نقش اساسی در توسعه توانمندی‌های انسانی در تشکیلات مقاومت داشت. شهید عقیل در اواسط دهه۹۰ مسئولیت ستاد مقاومت اسلامی را برعهده گرفت. وی از سال۱۳۷۶ تا پس از آزادسازی، مسئولیت واحد عملیات جبل عامل را برعهده گرفت و مستقیما در آن مدت بسیاری از عملیات‌های خاص را رهبری کرد. شهید عقیل واحد عملیات در مقاومت اسلامی را تأسیس کرد و از سال۱۳۸۷ سمت دستیار دبیرکل را در امور عملیات و به عضویت شورای جهاد منصوب شد. این شهید والامقام یکی از رهبران واکنش قهرمانانه به تجاوزات اسرائیل به لبنان در سال ۲۰۰۶ بود. وی تا تاریخ شهادت بر تاسیس، توسعه و رهبری نیروی رضوان در مقاومت اسلامی نظارت داشت. همچنین شهید عقیل یکی از رهبران ارشد جهادی بود که عملیات علیه گروه‌های تکفیری در مرزهای شرقی لبنان، قصیر، قلمون و بقیه مناطق سوریه را طراحی و مدیریت کرد او رهبری عملیات نظامی نیروی رضوان در جبهه پشتیبانی لبنان را از آغاز نبرد طوفان الاقصی برنامه‌ریزی و نظارت کرد.

خبرسازی صهیونیست‌ها درخصوص سردار فلاح‌زاده
اما پس از اعلام خبر شهادت ابراهیم عقیل، منابع صهیونیستی که فرصت را مساعد دیدند، به دروغ مدعی شدند که در ساختمان هدف واقع شده در ضاحیه بیروت علاوه‌بر ابراهیم عقیل و سایر فرماندهان نظامی حزب‌الله، سردار فلاح‌زاده جانشین فرمانده نیروی قدس نیز حضور داشته است؛ این ادعای منابع صهیونیستی به‌سرعت تکذیب شد و اعلام شد که خبر ترور سردار فلاح‌زاده، جانشین فرمانده نیروی قدس در بیروت کذب است. در همین راستا، روابط عمومی سپاه اعلام کرد: خبرسازی برخی رسانه‌های عبری مبنی بر شهادت محمدرضا فلاح‌زاده جانشین نیروی قدس سپاه پاسداران در حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به جنوب بیروت کذب محض است.
اما به‌دنبال حمله رژیم تروریستی صهیونیستی به ضاحیه بیروت، در کنار شهید عقیل، چند تن دیگر از فرماندهان حزب‌الله و نیروهای تیپ رضوان به شهادت رسیدند که ازجمله آنها می‌توان به شهید عباس مسلمانی، شهید محمدرضا نینوی، شهید احمد وهبی، شهید حسین ساجد، شهید محمد العطار، شهید سامر حلاوی، شهید مهدی جمول، شهید ابوهادی میدون، شهید جهاد خزعل، شهید احمد دیب، شهید محمود حمد، شهید عبدالله حجازی، شهید عارف الرز، شهید حسن علی حسین، شهید یوسف عبدالساتر و شهید محسن غندور اشاره کرد.