۳۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۸

امسال جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) و پویش «حب علی النبی» از نخستین روزهای هفته وحدت اغاز و در سراسر کشور برگزار شد. در این جشن پرشور مردم سراسر کشور شرکت کردند. سنندج روز جمعه ۳۰شهریورماه دومین سفره احمدی را به پا کرد و کل ایران را با برگزاری جشن امت احمد، مهمان سخاوت خود کرد.دومین جشن بزرگ «مهمانی امت احمد(ص)» به مناسبت هفته وحدت و میلاد رسول‌اکرم(ص) و همچنین سالروز ولادت امام صادق(ع) امسال با حضور پرشور مومنان و مسلمانان در پیاده‌راه فردوسی شهر سنندج با حضور غرفه‌داران و موکب‌های مردمی و هنرمندان و خوانندگان و دف‌نوازان و مردم شهر سنندج برگزار شد.

آگاه: در این مراسم، برنامه‌های متنوع و شاد برای کودکان، انواع جنگ‌های شادی، دف‌نوازی و مولودی‌خوانی، تئاتر و نمایش، موسیقی و شعبده‌بازی اجرا شد و در حاشیه جشن هم غرفه‌های فرهنگی، اجتماعی و مشاوره و پذیرایی برای عموم مردم برپا بود. اینجا امروز سنندج به وقت ایران و جهان اسلام، خوان سخاوت سیدالمرسلین عالم، فخر کائنات محمد مصطفی(ص) در پایتخت موسیقی عرفانی جهان، سنه‌دژ پهن شد.

همدلی و وحدت ارمغان میلاد رسول مهربانی
به عشق پیامبر رحمت، همه گرد هم آمدند تا روشن شود مشعل اسلام در نبرد تاریک و ظلمات جهان و امروز قلب سنندج می‌تپد برای همدلی و وحدتی که رمز آن احمد خاتم است.
هر ساله سنندجی‌ها در ماه ربیع و روز ولادت نبی‌اکرم(ص) مراسم‌های متعدد و بی‌شماری با نام احمد امین برگزار می‌کردند اما در دو سال اخیر تجمیع مراسم‌ها در یک جشن و با نام امت احمد زیبایی بی‌نظیری به وحدت وافر جمعیت محمدی شهر سنندج بخشیده است. مراسمی که تعداد زیادی از مردم شهرهای اطراف و سایر استان‌ها را پذیرا بود، تا مشت وحدت‌بخشی باشد بر صورت ناپاک بدخواهان اسلام، دین و کسانی که به نام مبارک محمد(ص) و آیات روشن‌بخش قرآن توهین می‌کنند. آوازه جشن وحدت‌بخش امت احمد در پایتخت موسیقی جهان فرامرزی شده و امسال این میهمانی مهمانان داخلی و خارجی را پذیرا بود، وسعت عشق مردم کردستان امروز نشان داد که عشق به پیامبر حد و مرز نمی‌شناسند و مردم این دیار میزبان خوبی برای جشن پیامبر رحمت هستند.علاوه‌بر مردم شهر سنندج که هم مهمان بودند و هم میزبانی می‌کردند، از تمام شهرهای استان هم عشاق رسول الله خود را به پیاده‌راه فردوسی رساندند. اما از شمال تا جنوب، شرق تا غرب و پایتخت و مرکز ایران هرکسی توانسته بود خود را به این جشن رسانده بود. همه و همه، شیعه و سنی، کرد و ترک و عرب، ایرانی و عراق، از همه‌جا از کردستان ایران تا کردستان عراق از شهر سنی‌نشین سنندج تا شهر اهل تشیع کاشان و گرگان زیر بیرق محمد مصطفی یا الله گفتند.

امت احمد عامل وحدت در جهان اسلام
آقای سروک از سلیمانیه عراق که به همراه خانواده در این مراسم شرکت کردند اظهار کرد: همه مردم امت احمد هستند و شکوه هرچه بیشتر این جشن باعث اتحاد جهان اسلام است. وی افزود: مردم مسلمان همه برای پیامبر گرامی احترام و ارادت خاصی قائل هستند و دین مبین اسلام خود پیونددهنده قلب‌ها و کشورهاست.

سلام مردم چین به ایرانی‌ها 
گردشگر چینی آقای هوگ هم که به سنندج آمده بود، اظهار کرد: من از مراسم و فستیوال برگزاری اطلاع نداشتم. دین من بودا است اما این مراسم امروز برای من جالب بود. وی گفت: سلام مردم چین را به ایرانی‌ها و مردم سنندج می‌رسانم و جشن آنها را تبریک می‌گویم.علی زندی از کاشان به همراه خانواده در گفت‌وگو با مهر، اظهار کرد: به همراه خانواده و با اطلاع از برگزاری این مراسم از دیروز به سنندج آمدیم. وی گفت: این عید عامل وحدت مسلمانان است و سنی و شیعه در این مراسم همه دوشادوش هم حضور دارند و قطعا برگزاری این جشن مایه برکت است. زندی افزود: شهر سنندج شهر زیبایی است و مردمان خوبی دارد که باعث افتخار است امروز من در ابن جشن حاضر شوم. اتحاد مسلمانان از نظر عقیدتی و سیاسی به نفع جهان اسلام است و هفته وحدت بستر ارزشمندی برای تقویت هرچه بیشتر پایه‌های وحدت و برپایی این جشن بر مبنای همدلی خود پایه و اساسی وحدت اسلامی است. غرفه‌های پذیرایی فقط به عشق پیامبر مهربانی‌ها در حال خدمت رسانی به مردم هستند و شور و حال زیبایی در این جشن به چشم می‌خورد. سنندج میزبان بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین جشن محمدی سال شده و شور و شوق وصف ناشدنی در این شهر به همت همه مسلمانان برپا شده است.

جرقه‌ای که جهانی شد

محسن رجبی-آگاه مسائل رسانه: شاید کمتر کسی باور می‌کرد که برنامه‌ای قرآنی با مجریانی که کمتر برای عامه مردم شناخته شده بودند بتواند با اختلاف فاحش از برنامه‌های دیگر تلویزیونی لقب پربیننده‌ترین برنامه در ماه مبارک رمضان را کسب کند و حتی در نیمه مسیر راه خود جشنی با حضور یکصدهزار نفر در ورزشگاه آزادی برپا کند. استقبال و تقاضای حضور در استودیو محفل آنقدر زیاد بود که دست‌اندرکاران برنامه را وادار به برگزاری یک جشن بزرگ و میلیونی کرد و توانستند استادیوم ۱۰۰هزار نفری آزادی را برای برگزاری بزرگ‌ترین جشن قرآنی در روز میلاد امام حسن‌مجتبی(ع) با عنوان محفل بزرگ قرآنی امام حسنی‌ها مجاب کرده و حضور همه قشرها و رده‌های مختلف سنی مختلف توانست حماسه‌ای جدید در قالب برنامه‌سازی خلق کرده و یکبار دیگر ثابت کند برنامه خوب بدون استفاده از سلبریتی می‌تواند موفق شود به شرطی که محتوایی مناسب ذائقه مردم داشته باشد.
به همین دلیل بود که مدت‌ها بعد از اتمام آن برنامه همچنان درخواست برگزاری در شهرها و کشورهای دیگر به تیم برنامه‌ریز داده می‌شد تا اینکه از ابتدای هفته وحدت و در آستانه میلاد پیامبراکرم(ص) و امام جعفرصادق(ع) اجتماع‌ بزرگ محفل دوباره با درخواست‌های مکرر مردم از مشهد و حرم امام‌رضا(ع) با برقراری پویش «علی حب النبی» با شعار به عشق پیامبر برای فلسطین شروع شد.
در ابتدا جشن بزرگ در حرم مطهر رضوی(ع) با استقبال چشمگیر مردم که بیش از ۲۰۰هزار نفر برای حمایت از برنامه‌ای قرآنی با شعار مقاومت آمده بودند همه را غافلگیر کرد و این غافلگیری در اجرای برنامه در امامزاده ناصرالحق شهر آمل و پخش مستقیم از شبکه المسیره یمن شدت گرفت.
اما از دوشنبه‌شب که اولین محفل بین‌المللی در خارج از مرزهای ایران و در شهر لاهور پاکستان به درخواست مردم اهل تسنن این شهر برگزار شد رکوردی تازه در تاریخ برنامه‌سازی کشور رقم خورد. زمانی که بیش از ۸۵هزار شرکت‌کننده به لاهور آمدند و شاهد برگزاری جشن بودند کمتر کسی باور می‌کرد یک برنامه تلویزیونی بتواند به همین راحتی بین‌المللی شده و ضمن ایجاد وحدت بین مذاهب اسلامی با شعار آزادی قدس و پیروزی مقاومت طرفداران بین‌المللی پیدا کند. اما این شگفتی در ادامه روز گذشته نیز زمانی که جشن برای تهرانی‌ها و در آستان مقدس امامزاده صالح(ع) و به‌صورت همزمان برای مردم مظلوم غزه برگزار شد، شدت گرفت و یکبار دیگر نشان داد اگر فکر و برنامه‌ریزی دقیق صورت گیرد حتما مردم هم اقبال کرده و تفاوت کار خوب را با کاری که فقط برای کسب درآمد و سرسری انجام می‌شود، می‌دانند.
همین یک اتفاق به‌ظاهر ساده نشان می‌دهد کار خوب فرهنگی و قرآنی هنوز هم طرفداران و علاقه‌مندان زیادی بین مردم دارد. این مهم ثابت می‌کند اگر روزی فقط جشن‌های مذهبی و باستانی کشورمان با حضور سلبریتی‌ها و انجام کارهای نظیر تقلید صدا و... برگزار می‌شد اما حالا برنامه‌ای روی آنتن آمده که مخاطبانش روزبه‌روز درحال افزایش هستند و شهرها و کشورهای مختلف آماده میزبانی از این برنامه بوده و باعث شده تا یک برنامه فاخر دستاورد بین‌المللی برای کشور محسوب شود. برای جریان‌سازی و برای ماندگار شدن فقط کافی است خوش‌فکر بود و ذائقه مردم را شناخت و البته اعتماد مسئولان را در وهله نخست جلب کرد کاری که محفل به‌راحتی توانست انجام دهد و حالا در سراسر جوامع اسلامی از میان همه طبف افراد طرفدار دارد. طرفدارانی که دائم نامه می‌زنند که در شهر و کشورشان میزبان این برنامه باشند.
اما محفل در ایستگاه پایانی راهی صیدا شده و برای اهل تسنن این شهر در قلعه تاریخی صیدا برنامه را اجرا خواهد کرد. هرچند باتوجه‌به درخواست‌های مکرر اهالی شیعه جنوب لبنان شاید نخستین دور از اجراهای بین‌المللی از آنجا شروع شود.