۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰

نفیسه ابراهیم زاده انتظام-خبرنگار گروه جامعه: امروز بعد از گذشت سه‌ماه تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی، شهرها و روستاهای کشور دوباره با روپوش‌ها و کوله‌های رنگارنگ نقاشی می‌شوند و لابه‌لای خنده دانش‌آموزان قد و نیم‌قد رنگ امید به خود می‌گیرند. همچنین برای برگزار شدن هر چه باشکوه‌تر جشن سال تحصیلی نو، تمام نهادها و سازمان‌های ملی بسیج شده‌اند تا حدود ۱۸میلیون دانش‌آموز و دانشجو دست در دست هم، مهر آموختن را آغاز کنند. بر این اساس ۱۶.۵میلیون دانش‌آموزان و حدود یک‌میلیون فرهنگی قرار است در حدود ۵۶۰هزار کلاس درس، از امروز با شعار «برای ایران - برای مدرسه»، حاضر شوند.

آگاه: بالاخره بعد از تنش‌ها برای انتقال زودهنگام دولت و تشکیل کابینه و پیشنهاد و رأی اعتماد به وزرای آموزش‌وپرورش و علوم، تمام جنب‌وجوش‌ها برای تدارک وسایل موردنیاز تحصیل نزدیک به یک‌چهارم جمعیت کشور در مدارس و دانشگاه‌ها، امروز به خلق تابلوی شوروشوق دانش‌آموزان و دانشجویان عازم مراکز علم‌آموزی منجر شد. حالا معابر شهرها و روستاهای کشور برای ۹ماه آینده شاهد صورت‌های خندان و گریان و چشم‌های پف‌آلودی است که با روپوش‌های رنگارنگ و کوله‌های سبک و سنگین راهی مدرسه‌اند. صورت‌هایی که معصومیت از دست رفته شهر را بازآفرینی کرده و امید به ساختن آینده روشن‌تر را زیر گوش آن زمزمه می‌کنند.به گفته سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش، بازگشایی مدارس امروز در ۳۲اداره کل و ۷۶۰منطقه انجام می‌شود و امسال کل کارکنان وزارت آموزش‌وپرورش ۹۶۶هزار و ۴۹۳نفر هستند که از این تعداد ۵۶۹هزار و ۴۹۳نفر در گروه معلمان و ۱۷۰هزار و ۸۴۶نفر مدیریت آموزشگاه‌ها را برعهده دارند. علاوه‌بر این باتوجه‌به دوشیفته بودن برخی مدارس کشور، تعیین ساعت آغاز به کار مدارس به عهده انجمن اولیا و مربیان گذاشته شده است که به نظر می‌رسد مدارس باید در محدوده هفت‌ونیم تا هشت برای شیفت صبح منتشر دانش‌آموزان باشند. 

۱.۵میلیون کلاس‌اولی 
آمارهای رسمی آموزش‌وپرورش گویای این است که امسال از تعداد حدود ۱۶.۵میلیون دانش‌آموز، حدود ۹میلیون نفر در دوره ابتدایی تحصیل می‌کنند که از این تعداد حدود یک‌میلیون و ۵۰۰هزار دانش‌آموز کلاس اول هستند؛ سه‌میلیون و ۷۰۰هزار دانش‌آموز در مقطع متوسطه اول تحصیل می‌کنند و مابقی دانش‌آموزان در پایه‌های متوسطه دوم و هنرستان‌ها سر کلاس‌های درس حاضر می‌شوند. همچنین برای سال تربیتی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ بیش از ۷۰۰هزار نوآموز ثبت شده است که برای سال تربیتی پیش‌رو باتوجه‌به افزایش تایید مجوز تعداد درخواست‌کنندگان کودکستان و افزایش تعداد نوآموزان احتمال افزایش آمار سال گذشته وجود دارد.علاوه بر این حجت‌الله الماسی، رییس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی به مهم‌ترین اقدام صورت‌گرفته ازسوی سازمان مدارس استثنایی درخصوص پروژه مهر اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین اقدام سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی برای پروژه مهر، غربالگری و سنجش پیش از ورود نوآموزان ۶ساله است که تقریبا ۹۹درصد غربالگری‌ها انجام شده است.  به‌جز این پیش‌بینی شده حدود ۸۰هزار دانش‌آموز استثنایی در بیش از ۱۷۴۵مدرسه استثنایی کل کشور برای سال تحصیلی پیش‌رو تحصیل کنند که البته فعلا کار ثبت‌نام تعدادی از دانش‌آموزان در مقطع اول ابتدایی این گروه به اتمام نرسیده است.

تامین معلم به قیمت به‌کارگیری بازنشسته‌ها 
از سوی دیگر، درحالی‌که بابک نگاهداری، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌تر از کمبود حدود ۱۷۶هزار معلم صحبت کرده بود، سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد سال گذشته مجوز به‌کارگیری بیش از ۷۲هزار معلم صادر شد و تا الان که مرحله تکمیل ظرفیت کاملا انجام نشده، ۲۱هزار نفر در آزمون آموزگاری، ۱۷هزار نفر آزمون دبیری و هنرآموزی، ۱۸هزار نفر فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی وجود دارد که با دستور وزیر نیز ۲۶هزار نیروی خرید خدمات به‌کار گرفته می‌شود. همچنین در آزمون کیفیت‌بخشی حداقل ۱۱هزار نفر قبول می‌شوند؛ حدود ۷۰هزار نفر به‌جز خرید خدمات، نیروی تازه‌نفس داریم که با نیروهای خرید خدمات، ۹۳هزار نفر امسال مشغول خدمت می‌شوند. به گفته فرهادی، سه‌هزار سربازمعلم نیز از اول مهرماه سال جاری به‌کار گرفته می‌شوند که با به‌کارگیری آنها مشکل کمبود معلم در هفت استان برطرف می‌شود. وزیر آموزش‌وپرورش نیز باتوجه‌به اینکه اعلام کرد همه مدیران مدارس اولویت خود را به پایه اول مدارس می‌دهند، لذا بعید است که کمبود معلم در پایه اول وجود داشته باشد اما اگر هم به‌اصطلاح وجود داشته باشد، بلافاصله کمبود، تکمیل و پر می‌شود تا مشکل رفع شود. در کنار فعالیت معلمان شاغل برای تحصیل دانش‌آموزان، برای رفع کمبود معلم، سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش خبر از بازنشستگی ۷۴هزار معلم در شهریور امسال داد، این درحالی است که حدود ۲۵ـ ۲۶هزار نفر از فرهنگیان در آستانه بازنشستگی درخواست استمرار خدمت یک‌ساله کرده‌اند.

۵۶۰هزار کلاس درس میزبان دانش‌آموزان 
به گفته سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور، حدود ۵۶۰هزار کلاس درس در کشور وجود دارد؛ ۱۷۰۰فضای آموزشی ‌و پرورشی و ورزشی در قالب کمتر از هشت‌هزار کلاس درس جدید با زیربنای حدود یک‌میلیون مترمربع اول مهر تحویل دانش‌آموزان داده می‌شود.
۳۰هزار کلاس درس نیز در قالب طرح «عجمیان» بهسازی و شاداب‌سازی شده که ۶۰درصد آن در روستاها و حاشیه شهرها و ۴۰درصد آن در شهر است. ماجرای کتاب‌های درسی هم در نوع خود قابل‌توجه است. درعین‌حال که امسال در چند عنوان کتاب نونگاشت وجود دارد که اجرای آزمایشی می‌شوند، یک‌سری از اصلاحات موردی هستند که ناشی از پیشنهادها یا تذکرات معلمان یا دانش‌آموزان است، به‌طورکلی از جهت تغییر کتاب‌های فعلی اصلاحات گسترده سازمان‌یافته و ساختاریافته وجود ندارد و عمده انرژی به کتاب‌های نونگاشت شش‌گانه برمی‌گردد. این در حالی است که با وجود بازگشایی مدارس هنوز برخی از خانواده‌ها بابت ثبت‌نام کتاب‌های درسی فرزندانشان در سامانه سیدا با مشکل مواجه‌اند.  تصمیم بر توزیع شیر در مدارس و تحقق ماده۷۱ بند دال قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت، نیز منتظر تخصیص اعتبار ازسوی سازمان برنامه‌وبودجه در تامین اعتبار است. رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران از طرح تشویقی استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در پایتخت خبر داده و گفت: در هفته اول مهرماه دانش‌آموزان می‌توانند از ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌صورت رایگان استفاده کنند. این در حالی است که مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز از آمادگی دوهزار اتوبوس برای پوشش سفرهای آغاز سال تحصیلی خبر داده است.

بهترین شرایط را داریم
وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه آمادگی مدیران و مجموعه نظام تعلیم‌وتربیت برای بازگشایی مدارس در عالی‌ترین سطح خود قرار دارد، گفت: در سال تحصیلی جدید، بهترین شرایط را در حوزه تامین نیروهای انسانی، کتاب‌های درسی، ثبت‌نام، فضا و تجهیزات خواهیم داشت.علیرضا کاظمی افزود: ازلحاظ وسعتی که آموزش‌وپرورش دارد هم از نظر جغرافیایی و هم تنوع و امور اقدامات و کارها طبیعتا ممکن است چالش‌هایی در آغاز سال تحصیلی داشته باشیم، کمااینکه قبلا هم داشتیم اما تلاش می‌کنیم این را به حداقل ممکن برسانیم. وی تصریح کرد: مسائل آموزش‌وپرورش را نقطه‌ای رصد می‌کنم و ارتباط میدانی با خط مقدم یعنی مدرسه دارم. مناطق به نسبت سال‌های گذشته در بهترین شرایط در همه بخش‌ها قرار دارد. امسال بهترین شرایط را در حوزه تامین نیروهای انسانی، کتاب‌های درسی، ثبت‌نام، فضا و تجهیزات خواهیم داشت. وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: به همه شما، مردم و دانش‌آموزان اطمینان می‌دهیم سال تحصیلی را به بهترین شکل ممکن آغاز خواهیم کرد و همه ما و همکاران ما در سطح کشور و دستگاه‌های اجرایی تلاش می‌کنیم تا دغدغه‌های این حوزه مهم را به حداقل ممکن برسانیم. تمرکز ما و همکارانمان بر مهم‌ترین ماموریت ما یعنی تعلیم‌وتربیت است.
 

۱۶.۵ میلیون دانش آموز به مدرسه می روند
۹ میلیون نفر در دوره ابتدایی تحصیل می‌کنند 
۳.۵میلیون هزار دانش‌آموز در مقطع متوسطه اول تحصیل می‌کنند
۸۰ هزار دانش‌آموز استثنایی  تحصیل می کنند