۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۶

زهرا بذرافکن – خبرنگار گروه فرهنگ: جنگنده‌های رژیم صهیونیستی جمعه‌شب در اقدامی جنایتکارانه منطقه ضاحیه جنوبی در بیروت را هدف حمله هوایی قرار دادند. فعالان رسانه‌ای خارجی، سیاستمداران، روزنامه‌نگاران و بسیاری دیگر از جهانیان با هر ملیتی این حمله تروریستی را محکوم کردند. اما پس از ساعت‌ها انتظار برای رسیدن خبری امیدوارکننده از وضعیت سیدحسن نصرالله، دفتر حزب‌الله لبنان طی بیانیه‌ای، شهادت رهبر مقاومت را تایید کرد. در گزارش پیش رو به واکنش‌های گسترده افراد مختلف از جمله نویسندگان، شاعران، هنرمندان، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران و... پرداخته‌ایم.

آگاه: منابع خبری روز گذشته از حملات سنگین جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی ضاحیه جنوبی بیروت خبر دادند؛ طبق گزارش منابع خبری، در جریان این حمله محله‌های مسکونی در منطقه حاره حریک در جنوب بیروت به‌شدت بمباران شدند که در جریان آن ده‌ها نفر شهید و مجروح شدند. این منابع خبری کانون اصلی این حمله را منطقه «حاره حریک» اعلام کردند. 
رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که ارتش این رژیم در بمباران ضاحیه بیروت از بمب‌های دوهزار پوندی سنگرشکن (حدود یک تن)  استفاده کرده است. در این حمله که با استفاده از جنگنده‌های آمریکایی صورت گرفته، چندین ساختمان مسکونی به‌طور کامل با خاک یکسان شده‌ است. رسانه‌های لبنانی نیز، از ویرانی کامل برخی از ساختمان‌ها و شهید و زخمی شدن بسیاری از شهروندان این کشور بر اثر حملات پیاپی و بسیار شدید رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت خبر دادند. در پی این اقدام سبوعانه خبرنگار الجزیره گفت: ما نمی‌خواهیم اغراق کنیم، اما آنچه رخ داد یک قتل‌عام بزرگ است. اسرائیل در ادامه تجاوز به جنوب لبنان و به فاصله چند ساعت از حمله به ضاحیه، شهر صور را بمباران کرد. از سوی دیگر، همزمان نیز خبر می‌رسد که منطقه هرمل در عمق لبنان نیز توسط جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بمباران شده است. پس از بمباران بیروت شماری از خبرگزاری‌ها مدعی شدند هدف این حمله سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان است. کانال ۱۲تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شد، بیروت به‌شدت بمباران شده و شنیده‌ها حاکی از ترور یک شخصیت مهم است. 
«آلموگ بوکر» روزنامه‌نگار صهیونیستی در توییتی هدف از این حملات را شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد. همزمان با افزایش ادعاهای ضدو نقیض، برخی رسانه‌های معتبر جهان آن را تکذیب کرده و از سلامت دبیرکل حزب‌الله خبر دادند. نیویورک‌تایمز به نقل از دو مقام اسرائیلی و دو مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کرد هدف بمباران روز گذشته در بیروت، ترور سیدحسن نصرالله بود. 
حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی روز گذشته به مناطق غیرنظامی و در پی آن شهادت سیدحسن نصرالله موجی از واکنش‌های گسترده‌ از سوی خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای خارجی را در پی داشته و دارد که در ادامه به برخی از این واکنش‌ها اشاره می‌شود. 
  یکی از کاربران نوشت: لبنان؛ زخم ما یکی، قلب ما یکی و پروردگار ما یکی است
  کاربر دیگری نوشته بود: با #لبنان... با مردمش و مقاومتش، حساب خونشان را می‌پردازند؛ زیرا در روزی که بسیاری غزه را ترک کردند، در کنار #غزه ایستادند.
  ساری عبود (مساری)، هنرمند لبنانی: بیایید برای لبنان دعا کنیم.
  رامی عیاش، هنرمند لبنانی: قلبم با هرکسی است که جایی برای رفتن ندارد، هر بچه‌ای که با صدای بمباران می‌خوابد. عکس‌ها و صحنه‌ها بسیار خشن هستند اما واقعیت از آن هم تلخ‌تر است.  
  نوال الزغبی، خواننده لبنانی: خدایا، لبنان در دست‌های توست. 
  محمد صفا، دیپلمات ارشد سازمان ملل: «اسرائیل به‌تازگی یک منطقه مسکونی در بیروت، لبنان را بمباران کرد که در آن بیش از ۲۰۰هزار نفر در برابر بمباران پناه گرفته بودند و قطعنامه SCR ۱۷۰۱ شورای امنیت را بدون هیچ عواقبی نقض کرد. این جنایت جنگی است.» 
  رانیا خالق، روزنامه‌نگار لبنانی-آمریکایی: «اسرائیل امروز از بمب‌های ۲۰۰۰پوندی سنگرشکن برای نابود کردن ۶ساختمان در جنوب بیروت استفاده کرد. اینها بمب‌های تهیه‌شده ازسوی آمریکا هستند؛ و بایدن و هریس به‌تازگی هشت میلیارد دلار کمک نظامی دیگر برای ادامه این جنایات را تأیید کردند. اینجا جهنم است.»
   مهدی حسن، مجری مشهور آمریکایی: «از مسلمانان و اعراب انتظار دارند ۱۱سپتامبر و ۷اکتبر را محکوم کنند. اما چند نفر در غرب این حمله اسرائیل به بیروت را محکوم خواهد کرد؟ چه کسی می‌داند که امروز چند غیرنظامی توسط اسرائیل در بیروت کشته شدند. ساختمان‌های مسکونی مملو از خانواده‌ها نابود شده‌اند. این توحش است.»
   الیزابت می، رهبر حزب سبز کانادا: «اکنون ما می‌دانیم که دشمن اصلی صلح کیست؛ او یک نام دارد. او بنیامین نتانیاهو است!» 
   کریم مقدیسی، استاد دانشگاه آمریکایی بیروت: «با اتفاقی که امروز در بیروت افتاد، سه چیز قطعی است: ۱- اسرائیلی‌ها در سرتاسر لبنان مرتکب جنایات جنگی می‌شوند و اکنون به مراکز بهداشتی/ زیرساخت‌های غیرنظامی ضربه می‌زنند.
 ۲- آمریکا در تمام سطوح از اسرائیل محافظت خواهد کرد. زندگی اعراب مهم نیست. ۳- رسانه‌های غربی جنایات اسرائیل را توجیه خواهند کرد.» 
   نورا عریقات، استاد دانشگاه راتگِرز آمریکا: «اسرائیل دوباره به ضاحیه حمله کرد - حومه بیروت که ۷۰۰هزار نفر در آن زندگی می‌‎کنند. این حملات به غیرنظامیان بدون توجه به تمایز بین آنها و شبه نظامیان  است. جنایتکار خودسر!» 
   ییپِنگ جی، پزشک چینی-کانادایی: «بمباران همه‌جانبه منطقه‌ای پرجمعیت در بیروت که صدها هزار نفر را در خود جای داده است. این صهیونیسم است.»
   مدیا بنجامین، فعال اجتماعی آمریکایی: «خشمگین و دلشکسته از تماشای دروغ‌پراکنی نتانیاهو در سازمان ملل درحالی‌که بمب‌های ایالات متحده بر بیروت فرود می‌آید اما امیدی وجود دارد - در خیابان‌ها، در مردم، برای مطالبه عدالت برای فلسطین و لبنان قیام کنیم. ما تا پایان این نسل‌کشی متوقف نخواهیم شد.» 
   یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی سابق یونان: «توهم اسرائیل مبنی بر اینکه می‌تواند پاکسازی قومی فلسطینیان را در زیر پرده‌ای از دود و آتشی که بر منطقه فرود آورده بپوشاند، با همدستی اروپا و آمریکاست. این قتل‌عام (در بیروت) بر گردن ماست: آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها، استرالیایی‌ها، کانادایی‌ها و...»
   جولیا اشتاین‌برگر، استاد دانشگاه لوزان سوئیس: «من واقعا نیاز دارم که کسی به من توضیح دهد که بمباران ۶بلوک برج در بیروت چه تفاوتی با انفجار برج‌های دوقلو نیویورک دارد؟ چطوری؟» 
   حمزه یوسف، خبرنگار نشریه انگلیسی Declassified UK: «تصاویر منتشرشده از بیروت دلخراش است. چه چیزی برای گفتن باقی مانده است؟ شرم بر تک‌تک افرادی که ماشین کشتار دسته‌جمعی اسرائیل را مسلح کرده و امکان‌پذیر می‌کنند. شرم بر شما باد!» 
فواز گرجس، استاد روابط بین‌الملل در دانشکده اقتصاد لندن هم به تایمز آو اسرائیل گفته «اسرائیل با این کار، اعلان جنگ کرده است.»
  میثم مطیعی، مداح اهل‌بیت(ع) جمله رهبر انقلاب را بازنشر داده و نوشته است: بر همه مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند.
   محمدحسین پویانفر، مداح اهل‌بیت(ع): «وَ جاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ»؛ و در راه خدا جهاد کنید و حق جهادش را ادا کنید. سوره حج، آیه ۷۸
   حسین طاهری، مداح اهل‌بیت(ع): حزب‌الله! ما با شماییم. تهران، ۷ مهرماه
   حمیدرضا علیمی، مداح اهل‌بیت(ع) (پیش از اعلام شهادت سیدحسن نصرالله و با انتشار عکس او): خدایا به دل مظلومان رحم کن. 
   یکی از کاربران نیز نوشت: حجت تمام شد، راه سید حسن نصرالله و حزب‌الله لبنان تا پیروزی قطعی ادامه خواهد داشت، ان‌شاءالله. 
   دیگری نوشت: «اگر از محنت مردم لبنان دردمند نیستید یا بدتر از آن شاد هستید، با سعدی دعوا کنید نه با من. ایشون گفته: نشاید که نامت نهند آدمی.»
   کابر دیگری گفته بود: می‌پرسند چه می‌شود اگر سید شهید شده باشد؟ دبیرکل جدیدی برای حزب‌الله انتخاب می‌شود و مقاومت ادامه پیدا می‌کند. 
   رضا زنگنه، شاعر و مدرس ادبیات: «امشب داریم تمام بازوهای رسانه‌ای فارسی‌زبان اسراییل را بهتر می‌شناسیم. قبل از درگیری نظامی با اسراییل باید بساط عوامل تفرقه‌افکن و منافق را جمع کنیم.»
   سید علی موسوی، پژوهشگر رسانه نوشت: اختلاف‌های سیاسی را فراموش کنیم و با «صدای واحد» جنایت اشغالگران تروریست را محکوم کنیم. 

او به دست اشقی‌الاشقیا شهید شد 


 در پی شهادت سیدحسن نصرالله، رضا امیرخانی، نویسنده و منتقد ادبی با انتشار پیامی در کانال تلگرامی خود نوشت: للحق...یا امیرالمؤمنین! این تو و این شبل‌الخمینی. شهادت می‌دهم که به دست اشقی‌الاشقیا شهید شد و کتاب تاریخ پیروانت ورق خورد. تسلیت به رهبر گرامی. 

سید‍، جگرم سوخت


 ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان مطرح کشورمان در پی شهادت سیدحسن نصرالله سوگنامه‌ای‌ نوشت. متن سوگنامه این کارگردان سینما به این شرح است: 
«انا لله و انا الیه راجعون» 
سید این احوال دوگانه را چه کنم؟! مگر جامه‌ای جز رخت شهادت بر تو زیبنده بود؟ کاش سید، مقابلت نشسته بودم و متن سوگنامه را با خودت تمرین می‌کردم. مطمئن هستم هر بار جمله‌ای در وصفت می‌نوشتم با آن گونه‌های سرخ و محجوب، می‌خندیدی و مرا خجالت‌زده می‌کردی. سید‍، جگرم سوخت. باورش سخت است که لبنان بدون تو را تصور کنم. سید، بارها در لبنان به عشق دیدارت به انتظار نشستم و سهم دیدارت نصیبم نشد. سید، ارابه فرعون را به بازی گرفته‌ام و فریاد می‌کشم صدا، دوربین، حرکت ولی عالم مَجاز من کجا، عالم حقیقی تو و یارانت کجا. من مشغول قهرمان‌بازی مجاز بودم که خبر آمد سیدحسن نصرالله رفت. صدا و دوربین خاموش ولی حرکت تو تا بیت‌المقدس ادامه خواهد داشت. اکنون من مانده‌ام و چشمان گریان آسیه سلام الله که مقابل شکنجه فرعون برای دست کشیدن از حق منتظر است و او جز هم‌نشینی خدا چیزی نمی‌بیند. سید، این قوم فرعونی به گواه تاریخ رفتنی‌اند ولی راه تو و مرام و نگاه مقاومت همچنان ماندنی خواهد بود. من که حاضر نیستم تصویر انگشت اشاره‌ات که به‌سمت اسرائیل نشانه می‌رفتی را، لحظه‌ای از نظرم پاک کنم و بر پیکر پاره پاره‌ات نظر کنم. سید زنده است. راه مقاومت زنده است.

منتظر تماشایت در قد و قامتی دیگر می‌مانم


 علی‌اصغر عزتی‌پاک، نویسنده: من برای تو می‌گریم، اما سید عزیز تو برخواهی خاست به‌زودی و چشم‌ها را خیره خواهی کرد! منتظر تماشایت در قد و قامتی دیگر می‌مانم! تو آبروی انسان بودی در روزگاری که من دیدم! 


برای پیروزی جبهه مقاومت، دعای جوشن صغیر بخوانید


 حاج مهدی سلحشور، از مداحان کشور در پیامی از مردم خواست برای جبهه مقاومت دعا کرده و جوشن صغیر بخوانند. او در این‌باره گفت: ما خیلی وقت‌ها با همه وجود دعا می‌کنیم که ای کاش می‌توانستیم در کنار جبهه مقاومت و در خط مقدم مبارزه با پست‌ترین دشمنان اهل‌بیت(ع) یعنی اسرائیل خون‌آشام باشیم اما ابزارش به هر علتی فراهم نیست اما می‌توانیم در خانه خود برای پیروزی جبهه مقاومت و رهبران این جبهه دعا کنیم. سلحشور همچنین افزود: دعای جوشن صغیر برای پیروزی جبهه مقاومت سفارش شده است. هر جا هستید با خانواده با دوستان این دعا را زمزمه و برای پیروزی جبهه مقاومت دعا کنید. 
او همچنین در جای دیگری با بیان خاطره‌ای از حاج قاسم سلیمانی گفت: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی می‌فرمود: رهبر انقلاب در زمان جنگ ۳۳روزه لبنان با اسرائیل توصیه به خواندن دعای جوشن صغیر داشتند که حتی مسیحیان لبنان هم این دعا را می‌خواندند. در میان شیعیان عموما دعای جوشن کبیر معروف است و دعای جوشن صغیر حداقل در بین عموم مردم معروف نیست. بعد آقا توضیحی دادند و فرمودند: «این دعای جوشن صغیر حالت یک انسان مضطر است؛ انسانی که در یک اضطرار شدید است و می‌خواهد با خدا حرف بزند.»

سیدحسن نصرالله، خمینی جهان عرب است


 مجتبی رحماندوست، نویسنده و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی که بارها در تهران و لبنان با سیدحسن نصرالله دیدار داشته درباره رهبر محور مقاومت گفت: سیدحسن نصرالله در بین گروه‌های مقاومت و در کشورهای لبنان، سوریه و عراق «سمبل مقاومت در منطقه است» و به همین علت او تقریبا در بین تمام جهان عرب و مردم بالاترین جایگاه را دارد. این نویسنده همچنین با ذکر خاطره‌ای‌ از دیدار با سیدحسن نصرالله یادآور شد: زمانی‌که به بیروت و ملاقات سیدحسن نصرالله رفتم، نماینده مجلس نهم بودم، بعد از صحبت با او عکس گرفتیم و شام خوردیم. آن شب به سیدحسن نصرالله گفتم به من قلمی بدهید که من داستان‌هایم را با قلم حزب‌الله و جوهر و مرکب آن بنویسم. سیدحسن نصرالله روان‌نویسی را به همراه یک انگشتر به من هدیه کرد. این انگشتر و روان‌نویس پیش من است و هروقت می‌خواهم مطلب بسیار مهمی بنویسم که برکت خون شهدای لبنان و مقاومت، اقتدار و توانمندی‌های این حزب در آن ظهور پیدا کند از آن روان‌نویس استفاده می‌کنم.