۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۹

دره ارغوان مشهد از معروف‌ترین جاهای دیدنی مشهد در منطقه توریستی طرقبه است. این دره زیبا آب‌وهوایی دلپذیر دارد و در روزهای گرم تابستان نیز هم‌چنان معتدل می‌ماند. دره ارغوان در نواحی مرتفع و میان کوهستان‌های انبوه قرار گرفته است و مقصدی مناسب برای گردشگران علاقه‌مند به طبیعت‌گردی و کوهنوردی در شمال‌شرق ایران به شمار می‌رود.

آگاه: دره ارغوان از زیباترین عرصه‌های طبیعی ایران در نزدیکی شهر مشهد است که نام آن در فهرست میراث طبیعی ایران به چشم می‌خورد. این دره در شهرستان بینالود و در مسیر دسترسی به روستای کلاته آهن قرار دارد. همان‌طور که از نام این دره پیداست، سراسر این منطقه زیبا را درختچه‌های بنفش ارغوان پوشانده‌اند. چشم‌انداز تماشایی ارغوانی‌رنگ در این دره گردشگران زیادی را در فصل بهار به‌سمت دره ارغوان جذب می‌کند.
دره ارغوان و روستای کلاته آهن از غرب و شمال به کوهستان‌های «بینالود» و «تخت رستم» محدود شده‌اند. در ۶ ماه دوم سال دسترسی به برخی روستاهای این منطقه و دره ارغوان بدون تجهیزات مناسب رانندگی میسر نیست.
گشت‌ و گذار در دره ارغوان بسته به میزان علاقه شما به طبیعت‌گردی، بین یک تا چند ساعت طول می‌کشد. در این مسیر باید آمادگی مناسب برای پیاده روی در مسیر شیب‌دار و کوهنوردی سبک داشته باشید. در طول فصل بهار چشمه‌های پرآبی در طول این دره به چشم می‌خورند که آب آن‌ها آشامیدنی نیست. پس از طی مسافتی در حدود نیم‌ساعت در دره ارغوان نیز به چشمه‌ای دائمی خواهید رسید که بسیار پرآب است؛ اما املاح زیادی دارد و نباید از آن بنوشید.
در دره ارغوان هرچه مسیر شیب‌دار را بیشتر پیش بروید، به انتهای این دره نزدیک‌تر خواهید شد. بخش بالایی انتهای این مسیر به «تخته شاه» و بخش پایینی آن به «پنج دره» می‌رسد. مسیر پیاده‌روی در دره ارغوان به‌صورت پاکوب مشخص است و آب‌وهوا در این دره نسبت به خارج از آن خنکی ملموسی دارد. بخش‌هایی از مسیر پیاده‌روی داخل دره ارغوان از میان آب جاری چشمه‌ها می‌گذرد.
دره ارغوان بخشی از میراث طبیعی ایران در شمال شرقی ایران است. سراسر این دره را درختچه‌های ارغوان پوشانده‌اند. این گیاه از معروف‌ترین گونه‌های شرق مدیترانه در جهان است و به‌صورت درختچه رشد می‌کند. 
دره ارغوان آب‌وهوایی دلپذیر و ییلاقی دارد. در این منطقه چشمه‌های پرآبی به چشم می‌خورند که برخی از آن‌ها دائمی و برخی دیگر فصلی هستند. درختچه‌های ارغوان در این دره انعطاف بالایی دارند و محلیان مناطق اطراف پس از فصل هرس، با چوب این درختان سبدبافی می‌کنند. از صنایع دستی تولیدی با چوب ارغوان با نام «ارغوان‌بافی» یاد می‌شود. فروشگاه‌های صنایع‌دستی در اطراف این دره انواع سبدهای حصیری با چوب ارغوان را به گردشگران عرضه می‌کنند. نام دره ارغوان در مهرماه سال۱۴۰۰ به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین عرصه‌های طبیعی و ثروت‌های ملی ایران در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید.
دره ارغوان در میان کوهستان‌های انبوه قرار دارد و بیشترین گونه‌های گیاهی در آن شامل درختچه‌های ارغوان و چنار می‌شوند. خاک این منطقه خاصیت آهکی دارد و برای رویش این نوع گیاهان مناسب است. مقاومت این درختان در مقابل سرمای گزنده دره ارغوان نیز دلیل رویش و بقای درختان ارغوان و چنار می‌شود.
در دره ارغوان، گونه‌های جانوری مختلفی از دسته پرندگان، جوندگان و خزندگان زیست می‌کنند. در کوهستان‌های اطراف این دره، بز کوهی نیز به چشم می‌خورد؛ اما به‌دلیل نزدیکی این دره به مناطق مسکونی، در آن خبری از جانوران وحشی نیست.