۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷

یکی از شروط صحت استدلال‌های علمی تکرار شواهد مدعای آنها در شرایط مختلف است. استدلال باید در وضعیت‌های گوناگونی به محک آزمون درآید و همواره صادق باشد تا بتوان آن را معتبر دانست. شواهدی که برای اثبات نظریه کارابودنِ امدادهای غیبی و تأییدات متافیزیکی در محیط بین‌الملل در اختیار داریم، عموما مربوط به پدیده انقلاب اسلامی ایران هستند (مانند خود پیروزی انقلاب، حادثه طبس، جنگ تحمیلی وغیره)، لذا ممکن است با این توجیه مواجه شویم که انقلاب اسلامی یک استثنا در محیط بین‌الملل بوده و مسائل آن قابل تعمیم به دیگر نقاط جهان نیست.

آگاه: اما وقوع جنگ ۳۳روزه میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی به‌عنوان رویدادی شگرف و غیرقابل پیش‌بینی در آغازین سال‌های هزاره سوم که در یک بستر جغرافیاییِ کاملا متفاوت با موطن انقلاب اسلامی حادث شد، مهر تاییدی بر صدق نظریه قدرت متافیزیکی به‌عنوان یادگار جاودانه امام‌خمینی(ره) بود. باتوجه‌به یکساله شدن عملیات طوفان الاقصی و شهادت شهید عزیز و والامقام سید حسن نصرالله در ادامه این برهه تاریخی مهم و حیاتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پایان افسانه شکست‌ناپذیری
رژیم صهیونیستی که از همان آغاز پیدایی نامشروع خود در همه رویارویی‌های نظامی با اعراب، مقتدرانه بر آنها فائق آمده بود به نحوی که شکست‌ناپذیری اسرائیل در مقابل ارتش‌های عربی عملا حکم یک قاعده ابطال‌ناشدنی را داشت، در تابستان ۲۰۰۶م با هدفِ از پیش طراحی‌شده حذف موجودیت حزب‌الله، از زمین، هوا و دریا یورش همه‌جانبه‌ای را به لبنان آغاز کرد. نابرابری طرفینِ درگیر در جمیع ابعاد به قدری ملموس و واضح بود که پیش‌بینی پیروز میدان چندان دشوار به نظر نمی‌رسید و اکثر تحلیلگران کار حزب‌الله را حداکثر ظرف چند روز پایان‌یافته می‌انگاشتند. بدین ترتیب همه‌چیز دست به دست هم داده بود تا بار دیگر شرایطی مشابه شرایط جنگ عراق با ایران و البته در مقیاس کوچک‌تر به‌وجود آید. جالب اینکه این‌بار نیز روند حوادث به‌گونه‌ای طی شد که در ذهن هیچ تحلیلگرِ مادی‌گرا و مشاهده‌محوری نمی‌گنجید و آنچه سرانجام اتفاق افتاد یعنی پیروزی قاطع و ناباورانه حزب‌الله، اعجاب همگان را برانگیخت تا علامت سوال تازه‌ای در ذهن صاحب‌نظران روابط بین‌الملل و مسائل نظامی و استراتژیک نقش بندد که چگونه ممکن است اسرائیلِ دهه۷۰، ظرف مدت ۶روز و به‌سهولت، طومار ارتش‌های عرب را درهم می‌پیچد اما اسرائیلِ تابستان ۲۰۰۶م که بسیار نیرومندتر و مهیاتر از قبل شده، علی‌رغم پشتیبانی قدرت‌های بزرگ جهانی، نه در مقابل یک ارتش کلاسیک بلکه در رویارویی با گروهی چریکی با تسلیحات ابتدایی پس از ۳۳روز نبرد سهمگین، مفتضحانه مغلوب می‌شود؟ چطور می‌توان باور کرد که چند رزمنده شیعه لبنانی با موشک‌انداز RPG دشت‌های جنوب این کشور را به گورستان تانک‌های پیشرفته مرکاوا و جهنمی برای کماندوهای آموزش‌دیده‌ی گولانی مبدل سازند؟ و سؤالاتی از این قبیل.
به نظر می‌رسد این‌بار نیز نظریه‌هایی که ریشه در معرفت‌شناسی و هستی‌شناسیِ مادی‌گرایانه دارند، از تحلیل رویدادهای غیرطبیعی لبنان عاجز خواهند ماند؛ لکن همه این حوادثِ به ظاهر ناباورانه و خارق عادت را می‌توان در چارچوب نظریه قدرت متافیزیکی امام‌خمینی(ره) تحلیل و برای آن‌ها دلایلی پذیرفتنی ارائه کرد. باید گفت که فرمانده اجرایی و رهبر ایدئولوژیک حزب‌الله لبنان که در حقیقت دانش‌آموخته مکتب فکری حضرت امام به شمار می‌آید، با اِشراف و اعتقاد راسخ به نحوه کارکرد منبع قدرت ماورایی، عینا همان دستورالعمل تجویزیِ امام راحل را در یک بستر جغرافیایی متفاوت به اجرا گذاشت و با دریافت بازخوردی مشابه، کارایی آن را به‌عنوان دستورالعملی عام و جهان‌شمول بار دیگر اثبات کرد تا ضمن افزودن مصداق عینی تازه‌ای به جمع استقرائات موجود، نظریه قدرت متافیزیکی را یک گام بلند دیگر در مسیر حدفاصل میان نظریه‌سازی، قاعده‌سازی و قانون‌سازی پیش برده است.

سربازانی از آسمان
شهید سیدحسن نصرالله برای غلبه بر اسرائیل در نبرد سهمگین تابستان ۲۰۰۶ میلادی از راهبرد قرآنیِ «خانه‌ عنکبوت» بهره جست و ضعف مفرط سپاه خود را از حیث مولفه‌های مادی با استفاده هوشمندانه از منابع ماورایی به بهترین نحوی پوشش داد. وی چندی پیش از آغاز جنگ ۳۳روزه در ارزیابی قدرت افسانه‌ای اسرائیل، آن را سست‌تر از خانه عنکبوت خوانده بود: «واللهِ هی أوهَنُ مِن بَیتِ العَنکَبوت». پشتوانه این استراتژی، قانون محتوم، فراگیر و لایتغیرِ نظام تکوین است که در آیه چهل و یکم سوره‌ی عنکبوت تقریر شده است: «مَثَلُ الّذینَ اتّخَذُوا مِن دُونِ اللهِ أولیاءَ کَمَثَلِ العَنکَبُوتِ إتّخَذَت بَیتا وَ إنَّ أوهَنَ البُیُوتِ لَبَیتُ العَنکَبُوتِ...»؛ مثل آنان که غیر خدا را به دوستی برگرفتند، [در سستی و بی‌بنیادی] حکایت خانه‌ای است که عنکبوت بنا می‌کند و سست‌ترین بناها خانه عنکبوت است... (عنکبوت/۴۱)
از سیاق آیه فوق چنین استفاده می‌شود که قدرت‌های غیرالهی و الحادی هرقدر هم که بزرگ و پرجبروت باشند، در مواجهه با منبع قدرت لایزال متافیزیکی، پوشالی و همچون خانه عنکبوت سست‌بنیادند. بر این مبنا راز پیروزی غیرقابل پیش‌بینی حزب‌الله لبنان از نظرگاه قرآن کریم در خارج کردن قانون خانه عنکبوت از صِرف یک اعتقاد مذهبی و ساری و جاری دانستن آن در عرصه روابط بین‌الملل نهفته است. نصرالله و یاران وی به‌خاطر باور یقینی به کارابودن این قانون، بدون هیچ‌گونه هراسی از قدرت عظیم رژیم صهیونیستی، تنها خود را در معرض شمول امدادهای غیبی و قدرت‌های ماورایی قرار دادند و با تسلیحات سبک نظامی توانستند یکی از مقتدرترین ارتش‌های جهان را که نشان ارتش بی‌شکست خاورمیانه را بر سینه داشت، در عین پشت‌گرمی به حمایت سیاسی ابرقدرت‌ها به زانو درآوردند. آنها به‌جای شعار و رجزهای میان‌تهی، سستی بنیاد عنکبوتی اسرائیل را در صحنه عمل نمایان ساختند تا جایی که چاره‌ای جز تسلیم و سرفرود آوردن در برابر این استدلال روشن برای ناظران مُنصف باقی نمی‌ماند.
رهبر انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام تبریک خود به مناسبت پیروزی غرورآفرین حزب‌الله لبنان در جنگ ۳۳روزه به تحلیل این پیروزی از منظر نظریه قدرت متافیزیکی پرداخته و نکات مهمی را خاطرنشان کرده‌اند که اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. در قسمت‌هایی از پیام ایشان چنین می‌خوانیم:

به ملت‌های عرب عزت بخشیدید
«شما توانستید به حول و قوه الهی ثابت کنید که برتری نظامی به ابزار و سلاح و هواپیما و ناو و تانک نیست. به قدرت ایمان و جهاد و فداکاری همراه با عقل و تدبیر است. شما برتری نظامی خود را بر رژیم صهیونیستی تحمیل کردید؛ تفوق معنوی خود را در ابعاد منطقه‌ای و جهانی تثبیت نمودید؛ افسانه شکست‌ناپذیری و هیبت دروغین ارتش صهیونیست را به سخره گرفتید و آسیب‌پذیری رژیم غاصب را به نمایش گذاشتید. شما به ملت‌های عرب عزت بخشیدید و توانایی‌های آنان را که ده‌ها سال به وسیله‌ تبلیغات و سیاست‌های استکباری انکار شده بود، در صحنه عمل به همه نشان دادید. آنچه اتفاق افتاد، حجتی از سوی خداوند بر همه‌ دولت‌ها و ملت‌های اسلامی و به ویژه در منطقه‌ خاورمیانه است. شما بار دیگر مصداق این کلام نورانی شدید: «قَد کانَ لَکُم آیَه فی فِئَتَینِ التَقَتَا فِئَه تُقاتِلُ فی سَبیلِ اللهِ وَ اُخری کافِره یَرَونَهُم مِثلَیهِم رأیَ العَینِ وَ اللهُ یُؤَیِّدُ بِنَصرِهِ مَن یَشاءُ إنَّ فی ذلکَ لَعِبرَه لأولی الأبصارِ» (آل‌عمران/۱۳) این أولوالأبصار، امروز توده‌های میلیونی و جوانان غیور و مؤمن در کشورهای منطقه و سیاسیون سالم و زمام‌داران و رهبران مستقل و خردمندند... دشمن یعنی آمریکا و اسرائیل از صبر و هوشمندی و دلاوری ملت لبنان غافل بود، از توانایی بازوان ستبر لبنان غافل بود، از سنت الهیِ «...کَم مِن فِئَه قَلیلَه غَلَبَت فِئَه کَثیرَه بِإذنِ اللهِ وَ اللهُ مَعَ‌الصَّابِرینَ»(بقره/ ۲۴۹) غافل بود. » ۱
رهبر انقلاب در پیام خود به دو قاعده از قواعد مهم پیرامون نحوه‌ کارکرد قدرت متافیزیکی اشاره کرده و تحقق آنها را عامل پیروزی حزب‌الله در نبرد تابستان ۲۰۰۶دانسته‌اند. یکی آیه‌۱۳ سوره آل‌عمران که می‌توان آن را قاعده خطای دید در هنگام جنگ نام نهاد. مطابق با قاعده‌ مذکور هرگاه گروهی از مؤمنان که در راه خدا جهاد می‌کنند، در رویارویی گروهی از کفار قرار گیرند، بر اثر دخالت نیروهای متافیزیکی، کافران دچار خطای دید شده و سپاه مومنین را دوبرابر تعداد واقعی‌شان می‌بینند. قاعده دیگر نیز که در آیه‌۲۴۹ سوره‌ بقره طرح شده، به بی‌تاثیر بودن کمیّت سپاه دشمن در معادلات جنگ و امکان غلبه یک اقلیت کم‌شمار بر جمعی کثیر در صورت پشتیبانی امدادهای ماورایی اشاره دارد. با این حساب می‌توان نتیجه گرفت که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای راز برتری حزب‌الله را نه در ضعف یا ناکارآمدی ماهویِ ارتش اسرائیل که در تحقق پیش‌شرط‌های لازم برای به‌کارافتادن موتور عظیم مولّد انرژی متافیزیکی و بالطبع نفوذگذاری ناپیدای آن در صحنه نبرد می‌داند؛ زیرا اسرائیل همان قدرت بلامنازع دهه‌های اخیر منطقه و چه‌بسا توانمندتر و مهیاتر از هر زمان دیگر است. تنها چیزی که در این معادله تغییر یافته است، همان دخیل بودن یک منبع ماورایی قدرت‌آفرین است که به دلیل ذات غیرمادی و مشاهده-ناپذیرش، از سوی طراحان و استراتژیست‌های اتاق جنگ اسرائیل لحاظ نشده و همین اشتباه فاحش محاسباتی، طومار ارتش نام‌آور صهیونیست را درهم پیچید.
درمجموع باید گفت که گزاره‌ فرمانده شهید حزب الله لبنان که «اسرائیل سست‌تر از خانه عنکبوت است» در واقع تکرار همان گزاره مشهور حضرت امام‌خمینی(ره) یعنی «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» با استفاده از واژگانی متفاوت بود. لذا این حقیقت غیرقابل انکار که حضرت امام(ره) و و شاگرد مکتبش شهید سیدحسن نصرالله در ظروف زمانی و مکانی مغایر هم، هر دو یک راهبرد واحد را به محک آزمون درآورده و بازخورد مشابهی را دریافت کرده‌اند، کمک بسیار شایان‌توجهی به اثبات تئوری قدرت متافیزیکی خواهد کرد. مقوله‌ای که در همه تحولات بعدی از جمله در طول جنگ‌های مقاومت فلسطین با رژیم اشغالگر قدس و در رأس همه آنها طوفان الاقصی مشاهد کردیم.

۱ . پیام تبریک به حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله به مناسبت پیروزی مقاومت اسلامی در جنگ ۳۳ روزه
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، پیروزی مقاومت اسلامی را پیروزی اسلام، و موجب عزت ملت‌های عرب و شکسته شدن هیبت دروغین ارتش رژیم صهیونیستی دانستند و تصریح کردند: «دشمن اکنون درصدد پاشیدن ویروس بی‌صبری و تردید در مردم، و ایجاد اختلاف میان سیاستمداران لبنان است اما شما در خنثی کردن این توطئه‌ها موفق خواهید شد و پیروزی دومی به دست خواهید آورد». متن پیام ولیّ امر مسلمین به این شرح است:
برادر مجاهد و بسیار عزیز جناب آقای سیّدحسن نصرالله (ادام‌الله عمره و عزّه و عافیته)
سلام علیکم بما صبرتم
درود بر شما و بر دیگر برادران و بر یکایک مجاهدان حزب‌الله
آنچه شما با جهاد و مقاومت بی‌نظیر خود به امّت اسلامی هدیه کرده‌اید از حدّ توصیف اینجانب بالاتر است. جهاد دلاورانه و مظلومانه‌ شما که نصرت الهی را به شما ارزانی داشت،‌ بار دیگر ثابت کرد که سلاح‌های مدرن و مرگ‌بار در برابر ایمان و صبر و اخلاص‌،‌ ناکارآمد است و ملتی که ایمان و جهاد دارد، مغلوب سیطره‌ قدرت‌های ستمگر نمی‌شود. پیروزی شما پیروزی اسلام بود.‌ شما توانستید به حول و قوّه‌ الهی ثابت کنید که برتری نظامی، به ابزار و سلاح و هواپیما و ناو و تانک نیست، به قدرت ایمان و جهاد و فداکاری همراه با عقل و تدبیر است. شما برتری نظامی خود را بر رژیم صهیونیستی تحمیل کردید؛ تفوّق معنوی خود را در ابعاد منطقه‌ای و جهانی تثبیت نمودید؛ افسانه‌ شکست‌ناپذیری و هیبت دروغین ارتش صهیونیست را به سخره‌ گرفتید؛‌ و آسیب‌پذیری رژیم غاصب را به نمایش گذاشتید. شما به ملّت‌های عرب، عزّت بخشیدید و توانایی‌های آنان را که ده‌ها سال به‌وسیله‌ تبلیغات و سیاست‌های استکباری، انکار شده بود،‌ در صحنه‌ عمل به همه نشان دادید.
آنچه اتفاق افتاد حجتی از سوی خداوند بر همه‌ دولت‌ها و ملت‌های اسلامی و به‌ویژه در منطقه‌ خاورمیانه است. شما بار دیگر مصداق این کلام نورانی قرآن شدید:
قَد کانَ لَکُم ءَایَةٌ فی فِئَتَینِ التَقَتَا فِئَةٌ تُقاتِلُ فی سبِیلِ اللَّهِ وَ أُخرَیٰ کافِرَةٌ یَرَونَهُم مِّثلَیهِم رَأی العَینِ وَ اللهُ یُؤَیِّدُ بِنَصرِهِ مَن یَشاءُ إِنَّ فی ذَلِک لَعِبرَة لِأُولی الأَبصارِ.
این ‌اولوالأبصار، امروز توده‌های میلیونی و جوانان غیور و مؤمن در کشورهای منطقه، و سیاسیون سالم، و زمامداران و رهبران مستقل و خردمندند.
جهاد مظلومانه‌ شما، دشمن را افشا کرد و چهره‌ حقیقی او را به نمایش گذاشت. کشتار بی‌رحمانه‌ مردم غیرنظامی، به خاک و خون کشیدن کودکان بی‌گناه و زنان بی‌دفاع، حادثه‌ قانا و نظائر متعدد آن،‌ ویران‌سازی هزاران خانه و کاشانه و آواره کردن هزاران خانواده، نابود کردن زیرساخت‌های بخش مهمی از لبنان،‌ و فجایعی از این قبیل،‌ چهره‌ حقیقی زمامداران آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی را در کنار چهره‌ کریه و منفور رژیم صهیونیستی به همه نشان داد؛ نشان داد که شعارهای منافقانه‌ آنان در باب حقوق بشر و آزادی و دموکراسی، چقدر آلوده به دروغ و فریب و رذالت است؛ نشان داد که وقتی زمامداران کشورها از رحم و شفقت و منطق و صداقت بیگانه باشند، چه فجایعی ممکن است برای جامعه‌ انسانیّت پیش بیاید. سخنان اخیر رییس‌جمهور آمریکا در دفاعی قلمداد کردن جنایات رژیم صهیونیستی و ادعاهای خنده‌آور او درباره‌ پیروز شدن اسرائیل در جنگ لبنان، نمونه‌ روشنی از این بی‌رحمی و شقاوت و بی‌منطقی را در برابر چشم همه گذاشت.
و اما لبنان... و ما ادراک ما لبنان... لبنان به برکت همت و شجاعت مردم خود درخشید. دشمن به غلط پنداشته بود که با حمله به لبنان، ضعیف‌ترین حلقه‌ کشورهای منطقه را هدف قرار می‌دهد و طرح وهم‌آلود خاورمیانه‌ دلخواه خود را کلید میزند. دشمن، یعنی آمریکا ـ اسرائیل، از صبر و هوشمندی و دلاوری ملّت لبنان غافل بود؛‌ از توانایی بازوان سطبر لبنان غافل بود؛ از سنّت الهیِ «...کم مِّن فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَت فِئَة کثِیرَةَ بِإِذنِ اللهِ وَ اللهُ مَعَ الصّابرِینَ» غافل بود.ملت لبنان و جوانان دلاور و سیاستمداران هوشمندش با سیلی سخت خود، او را از این غفلت بیرون آوردند. دشمن اکنون درصدد بریدن این بازوی توانا و کارآمد است؛‌ درصدد ایجاد اختلاف میان سیاستمداران است؛‌ درصدد پاشیدن ویروس بی‌صبری و تردید در مردم است. همه باید در برابر این سم‌پاشی‌ها بیدار باشند. به حول و قوّه‌ الهی شما در خنثی کردن توطئه‌های آنان موفق خواهید شد و پیروزی دومی به دست خواهید آورد، ان‌شاءالله.جهادی که اکنون در این میدان جدید،‌ پیش روی شما است مانند جهاد فداکارانه‌ی شما در میدان نظامی، حائز اهمیت و در آن، صبر و توکّل و اخلاص و تدبیر،‌ تعیین‌کننده است.
به شما و دیگر برادران و دلاوران عرصه‌ جهاد درود می‌فرستم و دست و بازوی همه‌ شما را می‌بوسم.
سیّدعلی خامنه‌ای
 ۲۵ مرداد ۱۳۸۵