۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۹

 جعفر علیان‌نژاد:«پیوتر کپ» در کتاب زبان هراس نظریه‌ای را مطرح می‌کند که رؤسای دولت مستکبر آمریکا برای توجیه جنگ و تحمیل فشار به کشورهای اسلامی از آن استفاده می‌کنند: نظریه مجاورت.

آگاه: در این نظریه مطرح‌شده، راه توجیه مردم خودی و همراه‌سازی دولت‌های سلطه‌گر، نزدیک‌نشان‌دادن خطری است که دور از مرزهای جغرافیایی آن کشورها قرار دارد.
با این نظریه خطرات بالقوه به تهدیدهای بالفعلی تبدیل می‌شود که نیازمند واکنش و دفاع نظامی است. گفته می‌شود در نطق رؤسای جمهوری آمریکا در زمان حمله به افغانستان یا عراق، از این نظریه استفاده شده است.
این نظریه البته در رابطه با امور داخلی رژیم متجاوز و جعلی صهیونیستی کاربستی ندارد، چون شهرک‌نشینان متجاوز و متعدی به توجیه نیازی ندارند، آنها معنای زندگی را با ترور و کشتار و تعدی فهمیده‌اند، اما این نظریه به ما کمک می‌کند، تا اندکی وضعیت هاری فعلی این رژیم منحوس را در سطح منطقه‌ای فهمید و احیانا راهکاری برای قلاده زدن به او پیش روی ما قرار دهد.
زبان هراس یا تزریق ترس را در نطق سه‌شنبه‌شب نتانیاهو علیه جمهوری اسلامی دیدیم. هدف او نزدیک نشان‌دادن خطر این رژیم به مردم ایران بود، تا توجیهی برای اقدام علیه ایران پیدا کند. در مقابل بلندگوی پرسروصدای هراس، نیاز به یک مقابله روانی بیش از هر چیز احساس می‌شود. زبان شجاعت در مقابل زبان هراس، باید و بتواند، واقعیت تهدید موجودیت اسرائیل را از دهان دولت جمهوری اسلامی صراحتا اعلام کند. 
استحکام بیان رییس‌جمهوری و مسئولان حوزه سیاست خارجی در تهدید واقعی رژیم، یقینا محاسبات آنها را بر هم خواهد زد. زبان شجاعت دو کارکرد عمده دارد، امید و امنیت را به مردم نزدیک می‌کند و زبان هراس دشمن را خفه می‌سازد. نکته آخر آنکه، زبان شجاعت، زبان تهور نیست. 
حتما خردمندانه است، با محاسبه منعقد می‌شود و واقعیت تهدید را تا درون خانه‌های شهرک‌نشینان گسترش می‌دهد. کاری که حزب‌الله می‌کند، به زبان شجاعت دولت جمهوری اسلامی نیاز دارد. صریح و عقلانی و منطقی و شجاعانه باید حرف زد.