۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷

محمد علی بیگی، خبرنگار گروه جامعه: با آماری که روز گذشته ازسوی راهور فراجا اعلام شد نه می‌توان گفت این سوانح رو به کاهش گذاشته و نه می‌توان از افزایش این سوانح خبر داد.

آگاه: بنا بر اعلام رییس پلیس راهنمایی و رانندگی «در تابستان امسال تصادفات فوتی ۱۹درصد کاهش یافته است.» اما این خبر چندان خوشحال‌کننده به نظر نمی‌رسد وقتی بخش دیگری از آمار از افزایش دوبرابری زخمی‌ها را در حوادث رانندگی نشان می‌دهد. سردار سید تیمور حسینی روز گذشته زمانی که قصد داشت به تشریح وضعیت تصادفات رانندگی در تابستان ۱۴۰۳ بپردازد، این آمارها را اعلام کرد که درنهایت نقش افزایش نرخ جریمه‌ها را در نظم ترافیکی و کاهش خطرات جاده‌ای موثر دانست.به گفته رییس پلیس راهور فراجا، یکی از اولویت‌های اصلی پلیس راهنمایی و رانندگی که مورد تاکید فرمانده محترم فراجا و مسئولان و مقامات ارشد کشور نیز قرار دارد، موضوع کاهش تصادفات رانندگی و به‌خصوص کاهش آمار جانباختگان و موارد فوتی و جرحی ناشی از آن است. او گفت: «با پیگیری‌های ما ارائه پیوست‌ برای کاهش شمار جانباختگان حوادث رانندگی در تمامی طرح‌های ترافیکی گنجانده می‌شود. مبلغ جرائم راهنمایی و رانندگی که از ۲۳تیرماه افزایش پیدا کرد نیز با پیگیری‌های راهور انجام شد که نظم بیشتری به ترافیک بخشیده است.» وی با بیان اینکه در زمینه کاهش شمار جانباختگان حوادث رانندگی، دستگاه‌های مختلفی دارای مسئولیت هستند، گفت: «از وزارت راه و وزارت صمت تا وزارت کشور و شهرداری‌ها و رسانه‌ها و در رأس آن صداوسیما هریک مسئولیت‌هایی را برعهده دارند که لازم است تمامی این دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند. با پیگیری‌های پلیس و همراهی برخی دیگر از دستگاه‌ها شاهد کاهش ۱۹درصدی فوتی ناشی از تصادفات رانندگی در تابستان۱۴۰۳ بودیم.»
با وجود این، رییس پلیس راهور فراجا گفت: «تصادفات جرحی با افزایشی ۵۶درصدی مواجه بوده که جای نگرانی جدی برای آن وجود دارد و لازم است که تمام دستگاه‌ها در این خصوص پای کار بیایند. همچنین تصادفات خسارتی نیز ۱.۲درصد افزایش داشته است.» حسینی در ادامه به بیان جزئیات آماری از وقوع تصادفات پرداخت: «برابر آمارهای اولیه در ۹۳روز تابستان ۳۹۶۱فقره تصادف فوتی در معابر درون‌شهری و برون‌شهری کشور رخ داده که منجر به جان باختن ۴۶۶۹نفر شده است. در مدت مشابه سال گذشته، این تعداد ۴۹۴۱فقره تصادف با ۵۷۹۵نفر فوتی بوده که نشان‌دهنده کاهش ۱۹درصدی در تعداد تصادفات منجر به فوت است.»
وی درمورد تصادفات جرحی نیز گفت: «آمارهای ما نشان می‌دهد تابستان امسال ۱۲۱هزار و ۹۶۱تصادف جرحی به ثبت رسیده که منجر به مصدومیت ۱۴۵هزار و ۵۷۸نفر شده است. این رقم در مقایسه با تابستان۱۴۰۲ که ۸۷هزار و ۱۰۵فقره تصادف جرحی رخ داده و منجر به مصدومیت ۱۰۰هزار و ۲۸۰نفر شده بود، افزایش ۵۶درصدی در تعداد تصادفات جرحی و ۴۵درصدی در تعداد مصدومان را نشان می‌دهد.»
به باور او، این آمار از نظر پلیس نگران‌کننده است و گرچه نشان می‌دهد که با اقدامات انجام‌شده بسیاری از تصادفاتی که می‌توانست منجر به فوت شود، به مجروحیت بدل شده اما باید اقدامی اساسی با مشارکت تمامی دستگاه‌ها در این حوزه انجام شود.
رییس پلیس راهور فراجا درباره دلایل افزایش و کاهش تصادفات هم گفت: «یکی از عوامل مهم در بروز تصادفات، همچنان عامل انسانی است. تخلفاتی مانند سرعت غیرمجاز، سبقت‌های خطرناک و عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی همچنان از دلایل اصلی تصادفات منجر به فوت و جرح هستند؛ برای مثال، در آزادراه تهران-کرج، بیشترین تخلفات مربوط‌به سرعت غیرمجاز با بیش از ۳۰کیلومتر در ساعت سرعت اضافی ثبت شده است.»
وی همچنین به شرایط نامناسب جاده‌ها در برخی نقاط کشور اشاره کرد و گفت: «کیفیت پایین برخی جاده‌ها، نبود علائم هشداردهنده کافی و نبود امکانات رفاهی مناسب در جاده‌ها نیز از عوامل تشدیدکننده تصادفات برون‌شهری است. با وجود این، کاهش تصادفات فوتی به‌دلیل افزایش حضور مأموران پلیس راهور، نظارت‌های دقیق‌تر و به‌کارگیری سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات در جاده‌ها بوده است.»
وی در ادامه به تحلیل آماری وضعیت تصادفات استانی پرداخت و اعلام کرد:« استان‌های خراسان رضوی با ۳۵۰فقره و ۳۹۸نفر فوتی، فارس با ۳۵۴فقره و ۳۹۸نفر فوتی، و کرمان با ۲۳۷فقره و ۲۷۹نفر فوتی، از استان‌هایی بودند که شاهد کاهش قابل‌توجه تصادفات فوتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودند. از سوی دیگر، پلیس راهور فرماندهی انتظامی ویژه کیش با تنها یک فقره تصادف و یک فوتی، کمترین آمار تصادفات فوتی را به خود اختصاص داده است.»
وی ادامه داد: استان ایلام با ۲۹فقره تصادف و ۴۰نفر کشته، و البرز با ۳۹فقره تصادف و ۴۱نفر کشته، کاهش چشمگیری در تصادفات فوتی داشتند. این آمار نشان می‌دهد که اقدامات کنترلی و اصلاحی در برخی استان‌ها نتیجه‌بخش بوده است.
به گفته رییس پلیس راهور فراجا، از نظر درصد کاهش استان‌های البرز، ایلام، آذربایجان شرقی، اظفهان و کرمان به‌ترتیب به ۶۰، ۴۹، ۲۷، ۲۵ و ۲۳ درصد بیشترین کاهش در شمار جانباختگان حوادث رانندگی در تابستان را به خود اختصاص دادند. پس از این استان‌ها نیز استان‌های بوشهر با ۲۱درصد کاهش، قم با ۱۶درصد کاهش، فارس با ۱۲درصد کاهش و خراسان رضوی با هشت درصد کاهش در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
حسینی با تاکید بر اینکه عدد نهایی فوتی‌های تصادفات براساس گزارش‌های پزشکی قانونی اعلام خواهد شد، گفت: اما آنچه مسلم است، باید توجه بیشتری به ارتقای ایمنی جاده‌ها و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی داشته باشیم تا بتوانیم آمار تصادفات جرحی و فوتی را به‌طور مستمر کاهش دهیم. همچنین، افزایش آگاهی و آموزش‌های عمومی درخصوص رفتارهای ترافیکی ایمن و تشدید نظارت‌ها بر رفتارهای پرخطر رانندگان، از جمله اقداماتی است که در برنامه‌های آتی پلیس راهور به‌طور جدی دنبال خواهد شد. وی بر لزوم همکاری همه‌جانبه دستگاه‌های مرتبط تاکید کرد و گفت: پیشگیری از بروز حوادث جاده‌ای تنها به‌عهده پلیس نیست، بلکه تمامی نهادهای مرتبط ازجمله وزارت راه‌وشهرسازی، سازمان راهداری، اورژانس و رسانه‌ها باید در این مسیر همسو و همگام باشند. ما برای داشتن جاده‌های ایمن‌تر و کاهش تصادفات، نیازمند عزم ملی و تلاش‌های مستمر هستیم.