میلیون‌ها دلاری که در چند ثانیه بر باد رفت

محمد مقدم ـ دبیر فضای مجازی
۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۹

«این شایعات را درست می‌کنند برای دلخوشی خودشان. شنیدم که امروز هم شایعه مرگ فلانی شده است، و دلخوش کرده خودش را به اینکه فلانی مُرد. من بمیرم که شما باید دعا کنید خدا بمیرد! خدا هست، من کی هستم. ملت ما خدا دارد... پس ملت ما یک ملتی است که آرزوی شهادت می‌کند. یک همچو ملتی که آرزوی شهادت می‌کند، این ملت دیگر خوف ندارد.» این واکنش امام خمینی (ره) بود به دروغ رسانه‌های بعثی که زمان جنگ شایعه کرده بودند امام(ره) از دنیا رفته است. امروز هم همین است و ملت ما نه از چیزی می‌ترسد و نه دیگر امکان شکست دارد.

آگاه: رژیم صهیونی در اصفهان و بیروت و غزه و دمشق موشک می‌زند، در تهران و ضاحیه و بغداد ترور می‌کند؛ در تلگرام و اینستاگرام و توییتر خبر دروغ منتشر می‌کند و اینترنشنال، بی‌بی‌سی، و العربیه، میدل‌ایست‌آی، اعتبار خود را به دلارها می‌فروشند: «قاآنی کشته شد»، «قاآنی زخمی شد»، «قاآنی سکته کرد»، «قاآنی تحت بازجویی است» و «قاآنی در بازداشت خانگی است.»
این یک نبرد پیچیده و ناجوانمردانه است که در آن باید با دشمن، پیچیده مبارزه کنیم. دشمن با استفاده از بزرگ‌ترین بنگاه‌های خبری، عملیات روانی خود را پیش می‌برد و ما هم باید با امکاناتمان بدل آن را بزنیم. رسانه‌های حامی رژیم صهیونیستی و شبه‌رسانه‌هایی که با هدف عملیات روانی فعال شده‌اند، حجم انبوهی از دروغ‌ها را منتشر کرده‌اند. از خبر فوت همسر رهبر انقلاب تا شایعاتی درباره ترور وزیرخارجه ایران، همه و همه بخشی از این سناریو هستند.
این رسانه‌ها با تاکتیک‌هایی نظیر تکرار مستمر اطلاعات نادرست، ایجاد حس فوریت و اضطراب، و بازی با احساسات مخاطبان، آن‌ها را به‌سمتی هدایت می‌کنند که حتی در صورت تکذیب‌های رسمی نیز همچنان شک و تردید داشته باشند. به همین دلیل، نیاز به سواد رسانه‌ای و تبیین اهداف عملیات‌های روانی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.
این یک جنگ هیبریدی نامتقارن است چه در میدان، چه در امنیت و اطلاعات، چه در دیپلماسی و چه در رسانه. همان‌طور که در دیپلماسی برای خنثی کردن توطئه‌های بین‌المللی کشورهای غربی به همکاری همزمان افرادی چون عراقچی، قالیباف، پزشکیان و دیگران نیاز داریم و باید چندلایه عمل کنیم، در عرصه رسانه نیز برای مقابله با هجمه‌های بی‌بی‌سی، اینترنشنال، العربیه و صدها رسانه غربی دیگر، باید به شیوه‌ای پیچیده عمل کنیم.
این نبرد رسانه‌ای مستلزم استراتژی‌های چندلایه و چندبعدی است تا بتوانیم به‌طور موثر با آن مقابله کنیم. نمونه اخیر درخصوص سردار قاآنی نشان‌دهنده این است که چگونه می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت هوشمند و واکنش زیرکانه، به بی‌اعتباری رسانه‌های معاند منجر شد و درعین‌حال، دستاوردهای اطلاعاتی ارزشمندی برای نهادهای مربوطه کسب کرد.
دیروز صبح وقتی تصویر آرام و با طمأنینه سردار قاآنی از شبکه خبر پخش شد، فقط یک تصویر ساده نبود؛ میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری غرب برای جنگ رسانه‌ای بود که در چندثانیه بر باد رفت.