آگاه: بازار تقاضا فرآوردههای لبنی از نیمه دوم دهه۹۰ روند رو به کاهشی داشت و با وجود فعالیت شرکتهای قدرتمند لبنی در کشور، بازار مصرف آنها سال به سال کوچک و کوچکتر شد. برخی از کارشناسان این حوزه از کاهش حدود ۳۰درصدی مصرف حکایت میکنند و این امر تولیدکنندگان را ناچار کرده تا با تولید شیرخشک صنعتی و صادرات آن، بخشی از کوچک شدن بازار تقاضا داخلی را جبران کنند. درحالیکه سال به سال بازار تقاضا روند نزولی دارد قیمتها تحتتاثیر نرخ تورم افزایشی بوده و این امر خود بر رکود سنگین بازار دامن میزند. پیش از این محمد فربد، سخنگوی انجمن صنایع فرآوردههای لبنی ایران اعلام کرده بود که صنایع لبنی بر اساس روال، سالی یکبار افزایش قیمت دارد. او گفته بود: تورم بالای ۴۰درصد در چند سال اخیر، تمام پارامترهای تولیدکنندگان را از قیمت مواد اولیه، نرخ ارز تا بستهبندی، حملونقل و... افزایش داده است. به عنوان مثال، قیمت ارز از ۴۶هزار تومان در اوایل سال۱۴۰۲ به ۶۴هزار و ۷۰۰تومان در روزهای اخیر رسید. این عدد با کنترل و تعدیل، امروز در کانال ۶۰هزار تومان قرار دارد؛ بنابراین فقط در یک قلم ۳۰درصد افزایش قیمت را شاهد هستیم.
فربد با اشاره به افزایش دستمزد کارگران در ابتدای سال اظهار کرده بود: میزان دستمزد هم ابتدای سال ابلاغ میشود و تمام بنگاههای صنفی و صنعتی موظف به اعمال و اجرا آن هستند. تمام این موارد منهای قیمت شیر خام، سبب شده تا ما شاهد افزایش حدود ۱۶درصدی محصولات لبنی در نیمه نخست سال باشیم. به گفته سخنگوی انجمن صنایع فرآوردههای لبنی ایران در این انجمن از تولیدکنندگان خواسته شد تا افزایش قیمتهایی که در پارامترهای تولید رخداده را اعلام کنند. پس از رایزنی و چکشکاری در نهایت افزایش ۱۶درصد مصوب شد. این عدد بهشکل کتبی به سازمان حمایت مصرفکننده و تولیدکننده و وزارت جهاد کشاورزی گزارش شد؛ البته یکسری محدودیتهایی همچون عدم افزایش قیمت تا پایان ماه مبارک رمضان وجود دارد که جز برنامههای سالانه فعالان صنایع لبنی است؛ از این رو به جای افزایش قیمت در اول فروردین، آن به پایان ماه مبارک رمضان موکول میشود. وی در ادامه سخنان به نرخ شیر خام اشاره کرده و گفته: نقش شیر خام حدود ۷۰درصد در قیمت تمام شده بوده و با تغییر قیمت شیر خام در دامداریها از هر کیلو گرم ۱۵ به ۱۸هزار تومان، به معنی ۲۰درصد افزایش است. اما چون نقش آن در قیمت تمام شده محصولات ۷۰درصدی است نرخ فرآوردههای لبنی ۱۴درصد افزایش مییابد. البته در کل افزایش قیمت فرآوردههای لبنی از ۳۰درصد بیشتر نخواهد بود. سخنگوی انجمن صنایع فرآوردههای لبنی ایران با بیان اینکه سود این صنعت حدود ۴درصد است، اظهار کرده بود، رجوع به سایت کدال و رصد سود هشت شرکت تولیدی، نشان میدهد متوسط سود خالص به دست آمده آنها ۴.۷درصد بوده در حالی که صنعت لبنیات کف سود مصوب آن ۱۴ و حداکثر ۱۷درصد است. به این ترتیب، همزمان با حذف قیمت دستوری چهار محصول لبنی، از ۷مهر قیمت محصولات لبنی ۳۰درصد افزایش یافت و گزارش مهر تایید شد. این افزایش نرخ شامل ۱۴درصد افزایش ناشی از تغییر قیمت شیر خام و ۱۶درصد هزینههای سربار تولید است. در ادامه لازم به بیان است که قیمت چهار قلم فرآورده لبنی با قیمت تعزیراتی هنوز مشخص نشده و در این خصوص سازمان حمایت تصمیم گیری میکند. مسعود امرالهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد، طی هفتههای گذشته قیمت شیر خام نسبتبه سال گذشته ۲۰درصد افزایش یافت. درحالحاضر منتظر اعلام قیمت چهار قلم فرآوردههای لبنی تنظیم بازار ازسوی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان هستیم؛ زیرا مرجع رسمی تعیین و اعلام قیمت، سازمان حمایت است. وی تاکید کرد: این چهار قلم تنظیم بازار که شامل پنیر UF ۴۰۰گرمی، ماست دبه ۲.۵کیلوگرمی، شیر یکلیتری کمچرب و شیر نایلونی ۹۰۰گرمی میشود هنوز به ما اعلام نشده است.
۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵
همزمان با حذف قیمت دستوری چهار محصول لبنی، قیمت محصولات لبنی ۳۰درصد افزایش یافت.