آگاه: حجتاله صیدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ۲۵مهرماه خبر از پیگیریهای این سازمان برای عرضه خودرو در بورس داد؛ او اعلام کرده بود که «هزینه مبادله، یک مبحث مهم در اقتصاد است، بورس کالا میتواند به کاهش هزینههای مبادله کمک کند. وقتی یک خودرو در کارخانه ۵۰۰میلیون تومان به فروش میرسد اما همان خودرو در بازار و برای مصرفکننده ۸۰۰میلیون تومان تمام میشود، یعنی با یک هزینه واسطهگری و نه هزینه معاملاتی مواجه هستیم؛ اینجا کارکرد بورس کالا میتواند کمککننده باشد تا تولیدکننده و مصرفکننده با یک قیمت منصفانه محصول را مبادله کنند. با جدیت به دنبال عرضه خودروهای صفرکیلومتر داخلی و وارداتی در بورس کالا هستیم و در این خصوص رایزنیهایی نیز صورت گرفته است.»
در این راستا، سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت اظهار کرد: تاکید شورای رقابت بر اجرای قانون است و صرفا در حوزهای که قانون مکلف کرده افراد باید عمل کنند. وی افزود: ماده۵۸ فصل نهم اصل۴۴ قانون اساسی در پنج بند شورای رقابت را مکلف کرده که در مورد بازارهایی که به تشخیص خود شورا بازارهای انحصاری محسوب میشوند، دستورالعمل و ضوابط را تعیین کند.
توکلی ادامه داد: همچنین طبق ماده۶۲، شورای رقابت تنها مرجع رسیدگی به رویههای ضدرقابتی است که در همین راستا نیز شورا طبق تکلیف قانونی خود، بازار خودرو را یک بازار انحصاری تشخیص داده است. فلذا تا زمانی که اختیارات شورای رقابت در این بازار جاری است مصوبه۵۴۳ و اصلاحات آن لازمالاجراست. سخنگوی شورای رقابت تصریح کرد: در این مصوبه نحوه عرضه خودرو و وظایف هر کدام از دستگاههای ذیربط مشخص شده و هر گونه اظهارنظری خارج از این چارچوب در حال حاضر کاملا غیرقانونی است مگر اینکه شورای رقابت تصمیم دیگری بگیرد که به محض اتخاذ هر گونه تصمیمی، متعاقبا اطلاعرسانی میشود. گفتنی است سال۱۴۰۱ بعد از حذف قرعهکشی و مخالفت با عرضه خودرو در بورس، سامانه یکپارچه تاسیس شد، در نهایت نیز این سامانه حذف و قرعهکشی بازگشت؛ حال دوباره پس از انجام یک دور قرعهکشی، سازمان بورس اعلام کرده که به دنبال عرضه خودرو از طریق سازوکار بازار سرمایه است.
۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۳
سخنگوی شورای رقابت گفت: از نظر شورای رقابت بازار خودرو همچنان انحصاری است ازاینرو مصوبه ۵۴۳لازمالاجراست؛ بنابراین هر گونه اظهارنظری خارج از این چارچوب در حال حاضر کاملا غیرقانونی است.