آگاه: با اجرای این مصوبه دانشآموزان دیگر، به سمت سوالات پرتکرار حافظهمحور و حفظ کردن، تشویق نمیشوند و عواید این کار به مرور زمان برای نظام تعلیم و تربیت، مشخص خواهد شد. محسن زارعی در جلسه تحلیل نتایج آزمونهای نهایی خرداد۱۴۰۳، ضمن قدردانی از زحمات برگزاری آزمونهای نهایی سال گذشته و سال جاری، انجام این کار را اقدامی بسیار بزرگ عنوان کرد که بدون همکاری تمامی عوامل ممکن نبود. وی با اشاره به تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور اظهار کرد: این مصوبه از فیلترهای مختلف عبور کرده و موردتایید کارشناسان قرار گرفته است.
زارعی با برشماری برخی مزایای تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور با برگزاری آزمونهای نهایی، بیان کرد: قبل از این اقدام، دانشآموزان، مهارتهای تستزنی و آماده شدن برای کنکور را هدف قرار داده بودند و حتی متوسط نمرات برخی دروس رتبههای خوب کنکور هم پایین و آموزشوپرورش اسیر نظام سنجشی بود که دانشآموز بر آن اساس برای خود برنامهریزی میکرد. وی در پاسخ به برخی انتقادها نسبتبه برگزاری آزمونهای نهایی، خاطرنشان کرد: هر کاری در ابتدا خطاهایی دارد و باید از آن درس گرفته و رو به بهبود حرکت کنیم. آموزشوپرورش به پشتوانه معلمان از این کار بزرگ، سربلند بیرون آمد و سالهاست که تجربه برگزاری آزمونهای نهایی را دارد. زارعی افزود: برخی وظیفهای جداگانه برای دانشآموزان تعریف میکنند؛ درحالیکه مدرسه در ذات خود محل تحصیل بوده و دانشآموز باید یاد بگیرد. اشکالات موجود به اصل کار بازنمیگردد، بلکه باید نارساییهای آن رفع شود. رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشوپرورش و نماینده وزیر خاطرنشان کرد: با اجرای این مصوبه دانشآموزان دیگر، بهسمت سوالات پرتکرار حافظهمحور و حفظ کردن، تشویق نمیشوند و عواید این کار به مرور زمان برای نظام تعلیم و تربیت، مشخص خواهد شد. وی اجرای آزمونهای نهایی را در راستای تحقق سند تحول بنیادین عنوان کرد و گفت: باید نگاه کلان به این مسئله داشته باشیم، این اقدام در راستای ارتقای نظام آموزشی انجام میگیرد و بر همین اساس، ارتقای نیمنمرهای معدل را داشتیم. این مقام مسئول متذکر شد: آزمون ۱۰۸عنوان درس بهشکل نهایی برگزار شد و برای هر درس، گروه طراح متشکل از چهار نفر از همکاران، طراحی سوالات را براساس جدول هدف، محتوا، ارزشیابی برعهده داشتند و دبیرخانههای راهبری کشوری با مشارکت گروههای آموزشی در هر درس با بررسی راهنمای تصحیح و تحلیل سوالات و از سویی با محاسبه ضریب دشواری سوالات فرایند طراحی سوال کنترل کیفیت میشد. زارعی در پایان با اشاره به دیگر مزیت برگزاری آزمونهای نهایی خاطرنشان کرد: سال گذشته و امسال برای اولینبار، جامعه آموزشوپرورش را صرفا نه براساس آزمونهای بینالمللی بلکه براساس آزمونهای خودش قضاوت کرد و این دستاورد بزرگی بود چراکه آزمونهای نهایی به عنوان آزمونی استاندارد، قابل قبول و معیاری برای گزارش وضعیت عملکرد آموزشوپرورش کشور پذیرفته شد.
۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱
رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشوپرورش با اشاره به برخی مزایای تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور گفت: این اقدام در راستای ارتقای نظام آموزشی انجام میگیرد و بر همین اساس، ارتقای نیمنمرهای معدل را داشتیم.