آگاه: پس از آن، موسسه گفتوگوی دینی وحدت با هدف روشنگری و اطلاعرسانی و صحتسنجی این ادعا، با نوشتن نامهای به نماینده رسمی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، موضع رسمی این جنبش نسبت به این طرح را استفسار کرد.
«خالد قدومی» نماینده حماس در تهران، در پاسخ به این نامه نوشت که بنده نسبت به چنین اشتباه و طرح چنین شبههای بهشدت متاسف هستم و باید بگویم طرح این مسئله، مسئولیت ما را در روشنگری نسبتبه حقایق سنگینتر میکند و چه بسا تاکید رهبر انقلاب، حضرت آیتالله سیدعلی خامنهای -حفظه الله- بر ضرورت این روشنگری و نامگذاری آن به «جهاد تبیین» از این باب باشد.
نماینده حماس تصریح کرد: موضع اصولی جنبش مقاومت اسلامی درباره راهحل سیاسی مسئله فلسطین بر دو پایه اساسی بنا نهاده شده است؛ نگاهی ریشهدار در مبانی اسلامی به مسئله فلسطین؛ بر اساس این دیدگاه، فلسطین سرزمینی است که وقف اسلامی به شمار میآید و هیچ مسلمانی حق ندارد در انجام وظیفه خود نسبت به این میراث اسلامی کوتاهی کند تا جایی که باید گفت: مسوولیت حمایت و دفاع از این سرزمین مقدس تنها به عهده ملت فلسطین نیست، بلکه تمامی جهان اسلام این وظیفه را به دوش دارد؛ بنابراین هر گونه کوتاه آمدن از ذرهای از خاک فلسطین خیانت به خدا و رسولالله است. فلسطین قبله نخست مسلمانان را در خود جا داده و به همین جهت هم بر تمامی امت اسلامی واجب است این سرزمین را نجات دهند. هر چند ملت فلسطین نوک پیکان این پروژه جهادی است و در خط نخست مبارزه قرار دارد ولی این واقعیت، وظیفه سنگین دفاع از سرزمین مقدس فلسطین را از دوش سایر مسلمانان برنخواهد داشت.
خالد قدومی بیان کرد: از نقطهنظر منافع سیاسی، ما علاوه بر اینکه حق وجود اسرائیل، در سرزمین فلسطین را به رسمیت نمیشناسیم، معتقدیم سرزمین تاریخی فلسطین از نظر جغرافیایی در شرق از رود اردن تا دریای مدیترانه در غرب و در شمال از رأس الناقوره تا ام الرشراش در جنوب امتداد دارد. مساحت فلسطین ۲۷هزار و ۹کیلومترمربع است. تمامی این مساحت کشور فلسطین است و رژیم صهیونیستی که اسرائیل نامیده شده است، کمترین حقی در ذرهای از این خاک ندارد. دیدگاه انسانی و سیاسی ما که مبتنی بر مبانی اسلامی، انسانی و ملی است به اجماع ملی حول برنامهای سیاسی معتقد است. دیدگاه جنبش حماس عبارت است از: «پذیرش دولت فلسطینی با داشتن حق حاکمیت بر کرانه باختری و باریکه غزه به پایتختی قدس شرف و حفظ حق بازگشت پناهندگان فلسطینی به مناطقی که از آن بیرون رانده شدهاند، «بدون به رسمیت شناسی آنچه اسرائیل نامیده شده» و اینکه در چارچوب اجماع ملی محقق بشود.»
نماینده حماس اظهار کرد: البته فارغ از مسائل ذکر شده، مانع اصلی همه راههای پیشنهادی، طرف اسرائیلی است که چند ماه پیش نیز قانون مخالفت با راهحل دو دولتی را تصویب کرد و به قوانین، قطعنامهها و نهادهای مرجع بینالمللی هیچ وقعی نمینهد. هنگامی که میبینیم دشمن بیش از ۷۵سال است که در سرزمین فلسطین، نسلکشی میکند، دیگر جای هیچ راهحلی حتی سخن گفتن از راهحل سیاسی، باقی نگذاشته و اساسا هم زمینی برای تشکیل کشور فلسطین باقی نمانده است و به همین دلیل هم طوفان الاقصی به راه افتاد؛ طوفانی که به اذن الهی، طومار دشمن صهیونیستی را در هم خواهد پیچید و دولت فلسطینی آزاد را در تمامی خاک فلسطین برپا خواهد کرد.
بیانیه موهوم
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در بیانیه اخیر خود موجودیت رژیم جعلی اسرائیل را بهرسمیت شناخته است! این مجمع که با انگیزه ایجاد یک جریان موازی در مقابل «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» تشکیل شده است و پیشتر نیز در دورههای مختلف، مواضعی تعجببرانگیز اتخاذ کرده بود، اینبار نیز بدون توجه به جنایات وحشیانه و سبعانه و نسلکشی صهیونیستها در غزه و جنوب لبنان، راهکار به رسمیت شناختن رژیم موقت صهیونیستی را در قالب «طرح دوکشوری» پیش کشیده است! در بخشی از بیانیه این مجمع آمده است: «این مجمع، بازگشت این رژیم به مرزهای قانونی پیش از تهاجم ۱۹۶۷ و تشکیل دولت مستقل فلسطین (همان طرح دودولتی قدرتهای استکباری غرب) را راهحل برونرفت از این بحران میداند!»
بیانیه مجمع مدرسین ناظر بر به رسمیت شناختن رژیم اشغالگر صهیونیستی و تاکید بر راهحل «دو دولتی» برای برونرفت از بحران در فلسطین در شرایطی است که مشکل فلسطین اشغالگری یک رژیم جعلی خاص و استعمارساخته است؛ رژیمی بیریشه و زاده استعمار که برای سرزمین فلسطین نبوده و از بیرون وارد شده است. راهحل فلسطین نیز جز این نیست که سرزمین فلسطینیان به مردم فلسطین بازگردانده شود و در فلسطین دولتی سر کار بیاید که مورد توافق همه مردم فلسطین باشد؛ مردمانی که صاحبان اصلی فلسطیناند و درصدی از آنها در شرایط کنونی در داخل فلسطین هستند و برخی نیز آواره شده و در کشورهای همجوار سکنی گزیدهاند و به «طوق» معروف هستند. این مردم باید سرنوشت فلسطین را تعیین کنند اما باوجود اینهمه اسناد و ادله و صراحتهای تاریخی، مجمع مدرسین در کمال تعجب، تشکیل رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی را قانونی معرفی میکند و به روی خود نمیآورد که رژیم وحشی اسرائیل با اشغال نظامی سرزمین فلسطین، قتلعام گسترده ساکنان بومی این سرزمین مقدس، آواره کردن میلیونها فلسطینی از وطن خود و هزاران جنایت دیگر که علیه مردم مظلوم این مرز و بوم مرتکب شده، شکل گرفته و با عنوان جعلی اسرائیل پدید آمده است.
واکنشها به یک نظر ناصواب
اما بیانیه و اعلام موضع اخیر مجمع مدرسین با واکنشهای بسیاری در محافل مختلف بهویژه حوزههای علمیه مواجه شد و همگان به اتفاق آرا بیانیه این مجمع را که متصف به حوزه علمیه قم است، نکوهش کردند و بهدرستی این موضوع را پیش کشیدند که مجمع مدرسینیها بر مبنای چه متر و معیاری در روزهایی که بر حجم توحش و سبوعیّت صهیونیستها افزوده شده، بیانیه به رسمیت شناختن آنها را صادر کردند؟! در همین راستا، حجتالاسلام محسنی اژهای، رییس قوه قضاییه در جریان نشست شورای عالی قوه قضاییه در خلال سخنانش پیرامون مقابله با برهمزنندگان امنیت روانی مردم و نقشآفرینان پازل ضدامنیتی رژیم موقت صهیونی علیه مردم ایران، به بیانیه اخیر مجمع مدرسین نیز اشاره کرد و گفت: برخی افراد که عنوان محقق و استاد حوزه را دارند، مبادرت به اقداماتی میکنند که خلاف امنیت است؛ آنها در کمال تعجب و درحالیکه رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی طی بیش از یکسال اخیر شنیعترین و گاهی بیسابقهترین جنایات را علیه مردم فلسطین و لبنان مرتکب شده است، اظهارات و حرف و نظری را ابراز میکنند که در مقطع فعلی، بسیار سنگین و ثقیل و ناخوشایند است؛ آیا آنها این همه جنایات صهیونیستهای درنده علیه مردم و کودکان و بیماران را در غزه و جنوب لبنان نمیبینند؟! علیایحال دادسرای ویژه روحانیت به تشکلِ مزبور اخطار کرده که درصدد اصلاح حرف و نظر ناصواب خود برآید و جبرانمافات کند؛ به دادستان ویژه روحانیت قم نیز تاکید کردهام که چنانچه اصلاح و جبران از ناحیه تشکلِ مزبور صورت نگرفت، برخورد مقتضی در قبال آن، اِعمال شود.