۱۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱

نشست گفتارهای اصحاب اندیشه و علوم انسانی در چهلم شهادت سید مقاومت با عنوان «عصر نصرالله» و با حضور حسین کچویان، بیژن عبدالکریمی، سعید زیباکلام، مجید شاه‌حسینی، وحید یامین‌پور، پریسا نصرآبادی، سیدحسین شهرستانی، کمیل خجسته، سجاد صفارهرندی، علیرضا بلیغ و فاطمه رایگانی در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

آگاه: به نقل از روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، در ابتدای این برنامه، وحید یامین‌پور، مدرس دانشگاه، نویسنده و فعال رسانه‌ای گفت: ما دورانی که در ۶ماه اخیر تجربه کردیم جزو عجایب است و من قصد دارم که از وجهی از سیدحسن نصرالله صحبت کنم که در جایگاه ایدئولوژیک و شخصیت خاص این سید مقاومت مغفول مانده است. در ادبیات جاری سیاسی در جهان، محیط‌های محور مقاومت چون حزب‌الله و حماس و ... اغلب ذیل عناوینی مثل چریکی، جنبش، خیزش و نهضت دسته‌بندی می‌شود و در مقابل دولت یا دولت- ملت قرار می‌گیرند.

سیدحسن نصرالله؛ تنها چهره ملی لبنان
 او در ادامه افزود: سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا واقعا حزب‌الله در دوران سیدحسن نصرالله فقط یک جنبش آزادی‌بخش بود یا چیزی فراتر از آن و در پاسخ به آن توجه به این نکته مهم است که لبنان از زمان تاسیس تاکنون فقط یک چهره ملی دارد و آن سیدحسن نصرالله است. این نویسنده در ادامه گفت: مردم از یک میراث متمایز ملی یک تفسیر خاص دارند و در این میان، آیا ما می‌توانیم از چیزی به‌عنوان ملت لبنان از زمان تاسیس لبنان در صد سال اخیر نام ببریم، یا خیر؟ یامین‌پور پس از طرح این سوال، به شرح مرور تاریخ لبنان و حاکمان آن پرداخت و اظهار داشت: در تمام این سال‌ها برای لبنان یک ساختار سیاسی سهمیه‌ای شکل داده شده و این ساختار تا کنون حفظ شده است‌. وی در پایان، با اشاره به مبارزه ۱۸ساله حزب‌الله با رژیم صهیونیستی گفت: سال۲۰۰۰ حزب‌الله اولین ‌شکست و عقب‌نشینی را به رژیم صهیونیستی تحمیل کرد و از این شکست تمام‌عیار با عنوان فرار یاد می‌شود، چراکه لبنان بعد از ۲۲سال سرزمین خود را با رهبری سیدحسن نصرالله از رژیم صهیونیست پس گرفت. 
دکتر مجید شاه‌حسینی، رییس فرهنگستان هنر و مدیر اسبق بنیاد سینمایی فارابی که دیگر سخنران «عصر نصرالله» بود  با تاکید بر نزدیک بودن فتح و پیروزی مردم مظلوم فلسطین در آینده نزدیک، اظهار کرد: تاریخ قدس منطق آسمانی را می‌خواهد و به امروز ختم نمی‌شود و تا ظهور امتداد خواهد داشت و تا قیامت در قرآن روایت می‌شود. تاریخ قدس، تحریف نشدنی‌ترین تاریخ و واقعی‌ترین و حقیقی‌ترین تاریخ است. وی سرعت گرفتن وقایع و وقوع حوادث مبتنی بر عرضی و قدسی را اولین نشانه سپهر تاریخ قدس دانست و به نقش توکل در پیروزی اشاره کرد.
شاه‌حسینی در بخش دیگری از سخنانش بر بیانات مقام رهبری مبنی بر پیروزی حزب‌الله در جنگ ۳۳روزه با رژیم صهیونیستی و پیام سیدحسن نصرالله پرداخت و گفت: سیدحسن نصرالله سید مقاومت و سالک تاریخ قدس بود و لحن او هم همینگونه است و محکم سخن می‌گفت و فردی که بر این قطار پانهاد موقعیت زمانی و مکانی خود را دقیق می‌داند و گمشده تاریخ نیست. وی با اشاره به نوع فرماندهی سیدحسن نصرالله طی ۳۰سال تاکید کرد: منطق تاریخ قدس هرچه جلوتر رفت به مقامی که هرگز مدعی آن نبود یعنی رهبری جامعه لبنان نزدیک شد و نقش مصلح اجتماعی پیدا کرد. مقصود او افزایش میزان نقش‌آفرینی حزب‌الله در آموزش‌وپرورش، بهداشت و درمان و... بود که به‌عنوان خادم اجتماعی مطرح شده بود. سیدحسن نصرالله غصه سواد آحاد لبنانی‌ها را می‌خورد و کاری هم که حزب‌الله کرد این بود که یک تنه بار مقابله با کرونا را در حد بضاعت برعهده گرفت. از آموزش تا واکسیناسیون و خدمات درمانی و تنظیف محیط به قدری منظم است که افراد را شگفت‌زده می‌کند. شاه‌حسینی عنوان کرد: هرچه جلوتر می‌رویم منطق تاریخ قدس پررنگ‌تر می‌شود و ما باید خود را آماده وقایع بزرگ کنیم. سیدحسن نصرالله کسی بود که این قطار را در حد بضاعت همراهی کرد و بعد از او هم این عَلَم بر زمین نخواهد ماند.