آگاه: «من هامونم» ساخته کمیل سوهانی، «ضد قهرمان» ساخته عارف افشار، مستند بلند «درباره مهرداد بهار» به کارگردانی پیام مستوفی، مستند بلند «فاطمی» به کارگردانی امیرحسین سیاح و فرشاد عسگریکیا از پربینندهترین مستندهای روز سهشنبه بیستم آذر بودند.
اما یکی از مهمترین اتفاقات این روز برای خبرنگاران و عکاسان حضور محمدجواد ظریف در این جشنواره و تماشا کردن مستند «من هامونم» ساخته کمیل سوهانی بود.
وی پس از تماشای این مستند گفت: مستند «من هامونم» قابلیت پخش جهانی دارد و نیاز است دنیا ببیند که چه بر سر تالاب هامون آمده است و من تا چند روز آینده حتما در این زمینه کاری انجام خواهم داد.
وی افزود: من بهعنوان معاون راهبردی باور دارم موضوعات مختلف را در کنار هم درمورد هامون باید ببینیم. هم روش حاکمیت کنونی در افغانستان و هم سایر کارهایی که ایران باید انجام بدهد، باید در کنار هم باشند تا وابسته به خارج نباشد؛ البته تعهد افغانستان به هامون فراتر از توافق سال۱۳۵۱ هویداست؛ به این دلیل که دولت افغانستان همواره درباره تالابها تعهد بینالمللی داشته و در این زمینه از تعهد خود کوتاهی کرده است.
ظریف همچنین درباره کارکرد مستند توضیح داد: اصولا هنر نقش بسیار مهمی در دیپلماسی دارد، چراکه با زبانی صحبت میکند که برای همه قابلفهم است. خیلیها از مستند برای تحریف تاریخ استفاده میکنند؛ البته این یک ابزار است که میتوان از آن برای ارائه یک روایت درست به مخاطب با زبانی شیوا و جذاب استفاده کرد.
اما عارف افشار، کارگردان مستند «ضدقهرمان» که در بخش مسابقه هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد، درباره ایده ابتدایی ساخت این مستند گفت: این مستند درباره تقابل دو تفکر است که از شروع انقلاب تا سال۶۰ اوج نمود و ظهور خودشان را طی کردند.
دو جریانی که یک طرف آن صادق خلخالی و بنیصدر و در طرف مقابل شهید بهشتی و شهید قدوسی حضور داشتند.
اوج درگیری این دو جریان فکری که در بالاترین سطح حاکمیت قرار دارند مربوط به سالهای ۵۸ - ۵۹ است اما از سال۶۰ این تقابل علنی و در پایان منجر به شهادت آقای بهشتی میشود.
وی افزود: کانسپتی که ما در این مستند دنبال آن بودیم این بود که آقای خلخالی با تمام مسائل و بحثهایی که داشت در وقوع و اوایل انقلاب برای خیلیها قهرمان بوده است.
همچنین به این مسئله میپردازیم که چطور در طول تاریخ جای این دو جریان عوض میشود و صادق خلخالی اکنون کاملا یک ضدقهرمان فراموششده است.
این کارگردان درباره کنار گذاشتن «ضدقهرمان» از دوره قبل جشنواره «سینماحقیقت» توضیح داد: ما سال گذشته فیلم را به جشنواره سینماحقیقت ارائه کردیم اما همان زمان هم پیشبینی میکردیم که گاردی مقابل ما باشد. سال گذشته هیات انتخاب بسیار با ما همراه بودند اما از ستاد جشنواره به ما گفتند که از چندجا با حضور فیلم در جشنواره مشکل دارند. ابتدا بهصورت غیررسمی به ما اصلاحیه دادند.
ما همه اصلاحیهها را انجام دادیم. دوباره به ما اعلام کردند که بههیچوجه نباید این فیلم اکران شود. منبع مخالف ما سازمان سینمایی نبود، بلکه یک پله بالاتر از سازمان سینمایی بود و ما دلیل این مخالفت را هم هرگز متوجه نشدیم.
خبر دیگر اینکه مرکز هنری رسانهای نهضت با دو مستند «آستیگمات» و «زمستان طولانی» در جشنواره مستند «سینماحقیقت» حضور دارد.
«آستیگمات» به کارگردانی و تهیهکنندگی مهدی آگاهمنش، با نگاهی متفاوت به تاثیر اتفاقات مختلف روی مردم که باعث شکلگیری انقلاب اسلامی شد، میپردازد. در بخشهایی از مستند، تصاویر دیدهنشده و مصاحبههایی منتشرنشده از زمان پهلوی وجود دارد که در این مستند نمایش داده شده است. این مستند در بخش جایزه ویژه شهید آوینی حضور دارد.
همچنین مستند «زمستان طولانی» به کارگردانی حسن جعفری و تهیهکنندگی سایر فریادس با موضوع مهاجرت روستاییان به شهر در بخش نیمهبلند جشنواره مستند «سینماحقیقت» حضور دارد.
این دو مستند چهارشنبه ۲۱آذر برای اولینبار در پردیس سینمایی چارسو محل هجدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» روی پرده میروند. این مستندها محصول مرکز هنری رسانهای نهضت هستند. هجدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدیمقدم ۱۸ تا ۲۵آذر در پردیس سینمایی چارسو در حال برگزاری است.