۴ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸

نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰، با حضور حمیدرضا جعفریان، رییس سازمان سینمایی سوره، یوسف منصوری، دبیر جشنواره، محدثه پیرهادی، عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره، و علی مرادخانی، مدیر رسانه‌ای جشنواره در سالن مرحوم فرج‌الله سلحشور سازمان سینمایی سوره برگزار شد.در ابتدای این نشست، حمیدرضا جعفریان، رییس سازمان سینمایی سوره با اشاره به موفقیت‌های دوره سیزدهم جشنواره در سال ۱۴۰۱ گفت: در این دوره، فیلمسازان شایسته‌ای در بخش بین‌الملل با عنوان «ایران عزیز» و در بخش داخلی با عنوان «سینمای اخلاقی» معرفی شدند که آثار برگزیده آن پس از پایان جشنواره، در تلویزیون و فضای مجازی منتشر شد.

آگاه: رییس شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم۱۰۰ از افزودن بخش ویژه‌ای با محوریت موضوع «فلسطین» به جشنواره امسال خبر داد و تاکید کرد: این موضوع یکی از محورهای پیشنهادی بود که پس از بررسی شورای سیاستگذاری به عنوان بخش ویژه به این دوره از جشنواره اضافه شد. جعفریان با تاکید بر اهمیت جشنواره فیلم۱۰۰ در استعدادیابی و معرفی نسل جدید فیلمسازان خاطرنشان کرد: این جشنواره با توسعه فضای مجازی و کاهش حوصله مخاطب، به قالبی ایده‌آل برای ارتباط با جامعه امروز تبدیل شده است. محتوای کوتاه و سریع، به‌ویژه در قالب فیلم‌های ۱۰۰ثانیه‌ای، تاثیرگذاری بیشتری در فضای مجازی دارد و می‌تواند مخاطبان بیشتری را با خود همراه سازد.
وی در ادامه با اشاره به افزایش تمرکز سازمان سینمایی سوره به حوزه کودک و نوجوان و توجه ویژه به پویانمایی، گفت: انیمیشن «رویاشهر» به‌زودی اکران خواهد شد و انیمیشن سینمایی «یوز» نیز در مراحل پایانی تولید قرار دارد. هرچند باتوجه به بی‌مهری‌هایی که جشنواره فیلم فجر با پویانمایی‌ها در سال‌های اخیر داشته است، تصمیم گرفته‌ایم که پویانمایی سینمایی «یوز» را به جشنواره فجر ارائه ندهیم ولی برنامه‌ریزی لازم برای اکران این پویانمایی را در پیش داریم و تلاش خواهیم کرد از سال ۱۴۰۵، سالانه حداقل دو انیمیشن سینمایی تولید کنیم.

جزییات چهاردهمین دوره جشنواره فیلم ۱۰۰
یوسف منصوری، دبیر چهاردهمین جشنواره فیلم ۱۰۰، در نشست خبری این جشنواره به بررسی جزئیات برنامه‌های پیش‌رو و اهداف موردنظر پرداخت و ضمن اشاره به تغییرات ساختاری جشنواره در دوره جدید، بر اهمیت جذب مخاطبان جوان و بین‌المللی تاکید کرد.
منصوری در این نشست گفت: ویژگی جشنواره ۱۰۰ این است که زیرساختی برای فیلمسازان جوان است و از هنر مختصرگویی و ایجاز برای رساندن پیام استفاده می‌کند. اتفاقی که در فضای مجازی رخ داده، تبدیل فیلم‌های ۱۰۰ثانیه‌ای به بخش مهمی از خوراک فرهنگی مردم بوده و همین، راه خوبی برای گفت‌وگوی ما با سایر مردم ایران، جهان و جامعه هدف‌مان است. به همین دلیل شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم ۱۰۰، کار مضاعفی نسبت‌به سایر جشنواره‌ها دارد که باید هر دو حوزه را مدنظر قرار دهد؛ یعنی هم نگاه ویژه‌ای به فیلمسازان و علاقه‌مندان جدید داشته باشد و هم امکاناتی را که این قالب تولید آثار فرهنگی در راستای ایجازگویی در اختیارش گذاشته از دست ندهد.
دبیر چهاردهمین جشنواره فیلم۱۰۰ همچنین به آمار ارسال آثار سیزدهمین دوره جشنواره اشاره کرد و توضیح داد که تا دو سال پیش، در مجموع ۱۹هزار و چهار فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که آثار هشت‌هزار و ۹۲۴هنرمند و علاقه‌مند به سینما در بخش‌های ملی و بین‌المللی بوده است. در دوره سیزدهم این جشنواره نیز چهارهزار و ۶۲۲اثر ۱۰۰ثانیه‌ای پذیرفته شده که دوهزار و ۴۲۷اثر از بخش بین‌الملل و دوهزار و ۱۹۵اثر از بخش داخلی بوده است. بیشترین تعداد آثار ارسالی به بخش بین‌المللی از کشورهای آمریکا، برزیل و هند بوده است و روسیه، مصر، عربستان و بسیاری از کشورهای اروپایی نیز آثار خود را به جشنواره ارسال کرده‌اند.

تغییر هویت بصری و نشان جشنواره
وی در ادامه به توافق خواهرخواندگی جشنواره فیلم۱۰۰ با جشنواره فیلم «آزیل» اشاره کرد و گفت: سعی کردیم گستره اکران و توزیع آثار جشنواره ۱۰۰ را افزایش دهیم و با همین راهبرد، آثار برگزیده سیزدهمین جشنواره ۱۰۰ موفق شدند در کشورهای اسلواکی، بوسنی، لهستان و صربستان در جشنواره‌های آزیل اکران شوند و این ارتباط با مخاطبان بین‌المللی فرصتی بسیار خوب برای فیلمسازان جوان بود. او امیدوار است که در دوره جدید نیز مقدمات این مسیر برای فیلمسازان فراهم شود.
منصوری همچنین درباره چهاردهمین دوره جشنواره فیلم ۱۰۰  از تغییر هویت بصری و نشان جشنواره خبر داد و با اعلام بخش‌های «ایران عزیز»، «کرامت انسانی» و «فلسطین آزاد» به‌عنوان سه بخش اصلی این دوره از جشنواره گفت: جشنواره فیلم۱۰۰ امسال در سه بخش برگزار خواهد شد؛ بخش «ایران عزیز»، که همانند دوره‌های گذشته پذیرای فیلمسازان ایرانی است و در آن هر موضوعی که فیلمساز ایرانی درباره ایران و زیبایی‌های آن در قالب فیلم ۱۰۰ثانیه‌ای به نمایش بگذارد، قابل رقابت است. عناوین پیشنهادی بخش «ایران عزیز» شامل پیشرفت، امید، میهن‌دوستی، زیبایی‌های ایران، اقتصاد و ثروت ملی، اخلاق، خانواده و هر آنچه دوست داریم درباره ایران یادآوری کنیم، خواهد بود. در بخش «کرامت انسانی»، عناوین پیشنهادی شامل عدالت و آزادی، نوع‌دوستی، صلح و فضائل اخلاقی است. این بخش فرصتی است برای فیلمسازان داخلی و بین‌المللی که آثار خود را ارسال کنند و بخش ویژه «فلسطین آزاد» به عنوان بخش فراصد فرصتی است تا فیلمسازان فعال ایرانی و خارجی آثار خود را تا ۳۰۰ثانیه در موضوع فلسطین، مقاومت و شرایط امروز منطقه ارسال کنند. عناوین پیشنهادی در این بخش شامل مبارزه با اشغالگری، حقوق کودکان و زنان، مقاومت علیه استعمار، هنر در مقابل نژادپرستی، همبستگی و اتحاد جهانی، غزه در جنگ و نسل‌کشی است. این بخش به نوعی به اهمیت مسئله فلسطین در عرصه جهانی اشاره دارد و فرصتی است تا صدای این موضوع از طریق هنر به گوش جهانیان برسد.
وی همچنین در مورد جوایز چهاردهمین دوره جشنواره فیلم ۱۰۰ بیان کرد: در بخش «ایران عزیز» به کارگردان بهترین فیلم داستانی، کارگردان بهترین فیلم پویانمایی و کارگردان بهترین فیلم مستند، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ یک‌میلیارد ریال جایزه نقدی تعلق می‌گیرد. همچنین به نفرات دوم برگزیده در این بخش‌ها دیپلم افتخار و مبلغ ۷۰۰میلیون ریال جایزه نقدی اهدا خواهد شد.وی افزود: در بخش «کرامت انسانی» به بهترین فیلم داستانی، پویانمایی و مستند، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵۰۰یورو جایزه نقدی تعلق می‌گیرد. همچنین در بخش «فلسطین آزاد» به سه اثر برگزیده تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و معادل دوهزار یورو جایزه نقدی اهدا خواهد شد.