۱۵ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۳:۲۷
کد خبر: ۱۵٬۲۸۰

ژانر زندگی‌نامه در سال‌های اخیر یکی از پرفروش‌ترین گونه‌های بازار کتاب در جهان بوده است.

زندگی‌نامه هر ستاره‌ای پرفروش نمی‌شود

آگاه: خاطرات بریتنی اسپیرز (The Woman in Me) تنها در هفته اول انتشار، بیش از ۹۰۰ هزار نسخه فروش رفت و در عرض یک ماه به پرفروش‌ترین زندگی‌نامه سال در آمریکا تبدیل شد. ناشر حرفه‌ای این کتاب (گالری بوکز، زیرمجموعه سایمون اند شوستر) کتاب را با همکاری یک ویراستار / نویسنده حرفه‌ای تولید کرد تا زندگی‌نامه این خواننده را اثرگذارتر ارائه دهد و کمپین بازاریابی گسترده‌ای برای فروش آن داشت.
در مقابل، کتاب زندگی‌نامه بیلی آیلیش در همان سال، تنها حدود ۸۰ هزار نسخه در کل آمریکا و اروپا فروش داشت. با وجود شهرت جهانی این خواننده، کتاب مجموعه‌ای از تصاویر و جملات پراکنده بود که بدون همراهی ویراستار حرفه‌ای تولید شده بود. روایت آن منسجم نبود و نتوانست با مخاطب ارتباط برقرار کند. مخاطب امروز صرفا دنبال «اسم بزرگ» نیست؛ او تشنه «قصه خوب» است. تفاوت میان این دو کتاب دقیقا در کیفیت روایت، انسجام ساختاری و همراهی حرفه‌ای نهفته است؛ چرا که مخاطب کیفیت را درک می‌کند. در بازار زندگی‌نامه، فقط شهرت کافی نیست؛ یک سلبریتی با روایت منسجم و ناشری حرفه‌ای پرفروش شد، اما سلبریتی دیگر به‌خاطر ضعف در تولید و عرضه کتاب شکست خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.