آنچه که این روزها به واسطه حملات رژیم صهیونیستی در جریان جنگ غزه از بین رفت، جان هزاران فرد بی‌گناهی بود که به ناحق اسیر جنایات انسانی اسرائیل شدند. آن چیزی هم که به واسطه این جنگ جان گرفته و قدرت پیدا کرده، فرهنگ مقاومتی است که اینبار در بعدی وسیع‌تر و گسترده از ابعاد منطقه‌ای خود را نشان می‌دهد.

جهانی شدن فرهنگ مقاومت؛ مهم ترین دستاورد جنگ غزه

سعیده اسکندری - پژوهشگر حوزه بین الملل: بیش از ۷۰ سال از آغاز اختلافات میان رژیم اشغالگر قدس با حامیان فلسطین می‌گذرد. اختلافاتی که اساس آن مربوط به زیاده خواهی‌ها و تجاوزات گسترده حامیان رژیم صهیونیستی در باب اشغال زمین های فلسطینان بوده است. در تمام این سال‌ها شمار زیادی از انسان‌های بی‌گناه و مظلوم فلسطینی جان خود را فدای اشغالگری‌های بی حد و حصر حاکمان صهیونیست در سرزمین‌هایشان کرده‌اند و هنوز هم این سنت وفادارانه‌ی از جان گذشتگی بین مردمان این سرزمین در حمایت از قدس و آرمان‌های فلسطین به قوت خود باقی است.

غزه؛ میدان دیرینه جنگ حق علیه باطل

در تمام این سال‌ها این منطقه مورد هجوم حملات سنگینی بوده است که مشابه آن حملات را نمی‌توان در جنگ‌های چند ساله اخیر رخ داده در عرصه بین‌المللی مشاهده کرد. در همین رابطه سال گذشته نیز شاهد بودیم که در ایام مختلف از سال آمار مربوط به شهدای فلسطینی تحت تاثیر زورگویی‌های رژیم صهیونیستی مدام از سوی وزارت بهداشت فلسطین ارائه می‌شد و میزان وحشی گری‌های بی حد و حصر رژیم صهیونیستی در برابر این حملات به اندازه‌ای بود که سازمان ملل متحد به عنوان نهادی مهم در عرصه دفاع از حقوق بشر نسبت به این حملات هشدار داده و ابراز نگرانی می‌کرد.

اکنون نیز غزه سرزمینی با حدود ۳ میلیون جمعیت شناخته می‌شود که به رغم تمامی مشکلات و خطرات امنیتی ایجاد شده از سوی رژیم صهیونیستی در خاک این منطقه همچنان هم فلسطینی نشین باقی مانده و هیچ گاه در برابر سختی های حاصل از این درگیری‌های بی پایان برای فرار و ترک سرزمین جنگ‌زده‌شان مقابل خواسته‌ها و مقاصد زورگویانه رژیم صهیونیستی سرخم نکرده‌اند. همین موضوع موجب شد که تا پیش از شروع جنگ غزه و عملیات الاقصی، بخش عمده‌ای از شهدای فلسطینی را جوانان و نوجوانانی تشکیل دهد که هیچ هدف بزرگتر و مهم تری از آزادی سرزمینشان و دفاع از قدس و آرمان‌های اسلامی‌شان نداشتند.

اهداف رژیم صهیونیستی در جریان جنگ غزه

جنگ غزه با شدت هرچه تمام ادامه دارد. با این حال، آنچه که رنج ناشی از این جنگ مرگبار و کشنده را تا حدی برای مردمان فلسطین تقلیل داده است، ترویج فرهنگ مقاومت نه در ابعاد منطقه‌ای بلکه در ابعاد جهانی است. تداوم این جنگ و تقویت فعالیت های محور مقاومت موجب شده که اکنون هر کسی در هر سن و جنسیتی در غزه هدف وحشیانه نیروهای رژیم صهیونیستی قرار بگیرد. گویا تراژدی غزه به این زودی‌ها به پایان نمی‌رسد. در همین رابطه اسرائیل در تازه‌ترین مواضع اتخاذی‌اش در قبال این جنگ عنوان کرده است تا زمان نابودی کامل حماس به حملات خود ادامه خواهد داد و حتی نخست وزیر این رژیم ادعا کرده است که قصد دارد جنگ را تا سال ۲۰۲۵ هم ادامه دهد.

جنگی که اکنون بیش از ۱۰۰ روز از آغاز آن گذشته و تحت تاثیر حملات مرگبار ارتش اسرائیل نزدیک به ۲۵ هزار نفر در آن به شهادت رسیده و هزاران نفر دیگر هم مجروح و زخمی شده‌اند. گستردگی ناشی از خسارات جانی و مالی حاصل از جنگ مذکور موجب شده تا اکنون نه فقط مردم بی‌پناه فلسطین بلکه مردم کشورهای مختلف در اقصی نقاط جهان هم به مخالفت با سیاست‌های غیرانسانی «بنیامین نتانیاهو» پرداخته و خواستار توقف جنایات انسانی گسترده وی علیه غیرنظامیان شوند.

فرهنگ مقاومت در تیررس حاکمان صهیونیستی

شاید بتوان عنوان کرد که برای هر پروژه استعمارطلبانه ای در جهان، هدف اصلی حاکمان مستبد، تسلط بر سرزمین است اما گویا این موضوع در غزه کمرنگ‌تر از هدف قرار گرفتن فرهنگ مقاومت میان مردم فلسطین و حامیانش در منطقه باشد. فرهنگی که سالیان سال با عنوان مقاومت شناخته شده و همراهان زیادی را به خود جلب کرده است.

بر همین اساس، به گفته گاردین تا اواسط ماه دسامبر، ۳۵۲ ساختمان مدرسه در غزه مورد حملات رژیم صهیونیستی قرار گرفتند و کتابخانه‌های عمومی، مساجد مدارس و دانشگاه‌ها و هر منطقه دیگری که می‌شد از آن به عنوان روشن نگه داشتن فرهنگ مقاومت استفاده کرد، به کلی تخریب شدند و امکان دسترسی به شبکه‌های اجتماعی تحت تاثیر قطع اینترنت در ایام جنگ به حداقل ترین میزان ممکن رسید تا راه برای هر گونه تعامل فرهنگی برای به تصویر کشیدن جنایات این رژیم و اشاعه فرهنگ مقاومت بسته شود.

جهانی شدن فرهنگ مقاومت؛ مهم ترین دستاورد جنگ غزه

جنگ غزه؛ جنگ علیه آرمان حامیان‌ قدس آزاد

"رفعت الاریر"، شاعر فلسطینی چند دقیقه پیش از به شهادت رسیدنش در جریان حملات هوایی اسرائیل، یکی از اشعار خود را با طرفدارانش به اشتراک گذاشت. در این شعر آمده است: اگر باید بمیرم، تو باید زندگی کنی تا داستانم را تعریف کنی. او سپس خوانندگان اشعارش را دعوت می‌کند تا به افتخارش، بادبادک‌های سفیدی را پرواز درآورند. طوری که کودکان غزه که فقط سختی‌های زندگی را دیده و چشیده‌اند، برای لحظه‌ای با دیدن بادبادک‌ها گمان کنند، فرشته‌ای آنجاست.

از زمان شهادت این شاعر فلسطینی اشعار وی اهمیت تازه ای پیدا کرده است. نه به خاطر نوع به تصویر کشیدن جنگ در اشعارش بلکه به این خاطر که به زیباترین شکل ممکن سعی در همراهی خوانندگانش با مردم غیرنظامی رنج دیده فلسطینی داشته است.

الاریر در جریان جنگ غزه به همراه برادر؛ خواهر و چهار فرزندش کشته شد. اما اشعار وی همچنان نقل محافلی است که سعی دارند، به بهترین شکل ممکن رنج وارد شده بر مردمان غیرنظامی فلسطین را به تصویر کشیده و با آنها همزاد پنداری کنند.

طبق آمارهای ارائه شده از ابتدای آغاز جنگ در فلسطین، بیش از ۱۳ شاعر فلسطینی به همراه ۶۸ نویسنده و روزنامه‌نگار در غزه به شهادت رسیده‌اند. فلسطینی‌ها در رابطه با شهادت این گروه عنوان می‌کنند که همه آنها عمدا مورد هدف نیروهای اشغالگر قرار می‌گیرند. به این خاطر که هیچ گونه اقدامی از جانب افرادی که مهم‌ترین سلاحشان قلم در دستانشان است برای ترویج فرهنگ مقاومت و بیان جنایات وارد شده از سوی رژیم صهیونیستی به منظور افزایش اطلاع جهانیانی که با فلسطینی‌ها در این جنگ همراهی کرده و حامیانشان محسوب می‌شوند، صورت نگیرد.

اشاعه گسترده فرهنگ مقاومت از منطقه به جهان

اکنون با آغاز جنگ بزرگ غزه از تاریخ ۷ اکتبر شمار قربانیان فلسطینی به حدی تشدید شده است که پیش از آغاز جنگ نمی‌شد حتی آن را تصور کرد. روندی که خشم جهانیان را نسبت به سیاست‌های غیربشردوستانه اسرائیل تشدید کرده است و موجی از انتقادات شدید را علیه کابینه دولت بنیامین نتانیاهو ایجاد کرده است. بر خلاف تصور اعضای کابینه نتانیاهو این کشتارهای گسترده وحشیانه نه تنها موجب کمرنگ شدن ایده تحقق سرزمین فلسطین و فرهنگ مقاومت بین مردم شده است بلکه زمینه را برای جهانی شدن این فرهنگ در بین مردم کشورهای مختلف فراهم کرده است.

طرح این ادعا نه در قالب شعار بلکه حاکی از نشان دادن واقعیت وضعیت موجود است. طی سه ماه گذشته‌ای که جنگ در غزه ادامه داشته است، میزان تظاهرات و اعتراضات مردمی گسترده در سراسر جهان برای حمایت از حقوق فلسطین به قدری زیاد بوده است که پیش از این در هیچ زمینه‌ای مشابه آن را نمی‌توان تصور کرد. در اصل موضوع فلسطین یکی از مهم‌ترین موضوعاتی محسوب می‌شود که زمینه‌ساز شکل‌گیری یک باور مشترک در بین مردم کشورهای مختلف جهان با عقاید و ارزش‌های کاملا متفاوت شده است.

اقدامات پرشور حامیان فرهنگ مقاومت در جهان

این موضوع حتی از سوی نهادها و موسسات اسرائیلی مورد تایید قرار گرفته است، طوری که طبق آمارهای ارائه شده از سوی اندیشکده اسرائیلی، بیش از ۹۵ درصد از تظاهراتی که از ابتدای جنگ در فلسطین در سراسر جهان برگزار شده است در حمایت مردم از حقوق مردم فلسطین بوده است و تنها ۵ درصد از این تظاهرات شکل گرفته در حمایت کامل از رژیم صهیونیستی بوده است.

تاکنون در جریان جنگ غزه نزدیک به ۴ هزار مورد تظاهرات در حمایت از فلسطین و اسرائیل در ۹۲ کشور جهان برگزار شده است و تظاهرات حمایتی از فلسطین بسیار بیشتر از تظاهرات حمایت از اسرائیل بوده است. در حالی که حامیان فلسطین در ۹۲ کشور جهان حضور داشته‌اند، میزان حمایت‌های انجام گرفته شده از اسرائیل تنها در ۴ کشوری بوده است که حتی آنها هم عرصه رقابت میان حامیان فلسطین و اسرائیل بوده و تظاهرات فلسطینی در آنها پر رنگ‌تر بوده است. از مهم‌ترین این کشورها، آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین حامی رژیم صهیونیستی در جهان بوده است.

شکست آمریکا در حذف قرهنگ مقاومت

از شروع جنگ تمامی اقدامات ایالات متحده آمریکا در راستای حمایت مالی و تسلیحاتی از رژِیم صهیونیستی با واکنش‌های منفی از سوی مردمان ایالت‌ها و شهرهای مختلف این کشور همراه بوده است. به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در راستای حمایت از فلسطین از سوی مردم این کشور انجام گرفته است، تلاش برای جلوگیری از بارگیری و حرکت کشتی‌های حامل تسلیحات و کمک‌های مورد نیاز اسرائیل از بنادر ایالت‌های مختلف آمریکا بوده است. معترضان با شناسایی این کشتی‌ها، در زمانی که قصد بارگیری و حرکت به سمت اراضی اشغالی را داشتند با حجم گسترده‌ای از مخالفان اسرائیل مواجه می‌شدند که از حرکت این کشتی‌ها ممانعت کرده و در پای آنها شعارهای بسیاری در حمایت از فلسطین سر می‌دادند. این رویه هنوز هم به قوت خود ادامه دارد.

گاردین در گزارشی که درجریان جنگ غزه منتشر کرده است عنوان می‌کند: طرح‌های اسرائیل برای تخریب غزه، تنها شعله مقاومت حماس را روشن نگه می‌دارد. در این گزارش عنوان شده است که اسرائیل هنوز هم حتی با توسل به نیروی عظیم نظامی‌اش که موجب مرگ ۲۵ هزار فلسطینی و زخمی شدن ۶۲ هزار نفر دیگر و آواره شدن دسته جمعی ۱.۹ میلیون غیرنظامی در غزه نتوانسته است به مقاصد خود برای نابودی آرمان‌های فلسطینیان بپردازد. گسترش خصومت‌ها در چارچوب حمایت از فلسطین، امیدهای ایالات متحده و رژیم اشغالگر قدس را برای باز طراحی خاورمیانه‌ای بدون آرمان و ارزش‌های مردم فلسطین را به ناامیدی محض تبدیل کرده است.

جهانی شدن فرهنگ مقاومت؛ مهم ترین دستاورد جنگ غزه

افزایش حامیان جنبش جهانی مقاومت

در شرایطی که رهبران اسرائیل آشکارا از ادامه جنگ علیه حماس و رهبران آن در سراسر منطقه صحبت می‌کنند، چرخش بالقوه دیگری صورت گرفته است که منافع این رژیم را محقق نمی‌سازد و آن این است که حماس و آرمان‌های مربوط به پیروزی قدس از یک جنبش ملی- مذهبی متمرکز بر مناطق تحت اشغال اسرائیل به یک جنبش جهانی‌تر در ابعادی گسترده تبدیل شده است. در واقعا اقدامات اسرائیل برای حذف و نابودی «روح مقاومت» معکوس عمل کرده است و فرهنگ مقاومت ابعاد جدی‌تری از خود را به منصه ظهور رسانیده که پیش از این چندان قابل تصور نبود.

اگر کشورهای انگشت شماری که همچنان از جنایات اسرائیل در غزه حمایت می‌کنند را نادیده بگیریم. باید بگوییم که اکنون جنگ بین حماس و اسرائیل تحت تاثیر اشاعه گسترده فرهنگ مقاومت و استقبال شدید جامعه جهانی از این فرهنگ جای خود را به جنگ میان اسرائیل و سایر کشورهای جهان داده است.

روح فرهنگ مقاومت در تفکرات حماس

بر خلاف تصورات رژیم صهیونیستی مبنی بر توانایی جهت حذف و نابودی کامل حماس این موضوع به خوبی مشخص شده است که حماس به طور کامل در غزه ریشه دوانیده و جا افتاده است. از سال ۲۰۰۷ فعالیت‌های این گروه مقاومت موجب شده که نسلی توانمند با اندیشه‌های حاصل از فرهنگ مقاومت در غزه رشد کرده و بزرگ شوند. حتی خیلی قبل تر از سال ۲۰۰۷ نیز حماس مساجد، مدارس و بیمارستان‌ها را اداره می‌کرد و تقریبا در هر جنبه‌ای از جامعه فلسطین حضور پررنگ داشت.

این ریشه بزرگ و عمیق مربوط به حماس در سرزمین ها اشغالی در تضاد شدید با گروه‌هایی مانند دولت اسلامی بود که کاملا در منطقه تازه وارد بودند و جنگجویانشان هم خارجی‌هایی بودند که ارتباط کمی با مردم داشته و از فرهنگ غنی مقاومت به هیچ عنوان برخوردار نبودند. همین موضوع کار را برای حامیان رژیم صهیونیستی طی سال‌های مختلف بسیار سخت کرده است.

حماس چیزی فراتر از یک سازمان بوده و آنچه را با عنوان «مقاومت» به مردم فلسطین و حامیانش آموزش می‌دهد برای پایان دادن به اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه و کرانه باختری و رود اردن استفاده می‌شود. اکنون فرهنگ مقاومت در مقابل زورگویی‌ها و جنایات غیرانسانی رژیم صهیونیستی به فرهنگی قوی و البته ثابت و بنیادین میان فلسطینی‌ها، حزب‌الله لبنان، ایرانیان و دیگر بازیگران منطقه‌ای تبدیل شده است.

تخریب وجهه نخست وزیر اسرائیل در جهان

جدا از این موضوع، میزان انتقادات از کمپین اسرائیل علیه مردم غزه در جهان هم به شدت به افزایش است. امری که حتی موجب شده بایدن نیز برای تداوم حمایت‌های بی‌قید و شرط خود از اسرائیلی که نخست وزیر کنونی اش به چهره‌ای منفور در جهان تبدیل شده و در برابر از بین بردن فرهنگ مقاومت نیز کاملا شکست خورده است، دچار نوعی شک و تردید در میان اعضای کابینه‌اش شود. این نوع از شکاف‌های استراتژیک و سیاسی می‌تواند اسرائیل را در سطح بین المللی منزوی‌تر ساخته و قدرت‌گیری فرهنگ مقاومت را هم افزایش دهد.

این بر خلاف تصور مقامات اسرائیلی است که گمان می‌کنند برای از بین بردن محور مقاومت چاره‌ای جز دنبال کردن ایده‌های نظامی تهاجمی که منجر به کشته شدن بسیاری از غیرنظامیان فلسطینی می‌شود، ندارند. با این حال، فرسایشی شدن جنگ، افزایش حمایت‌های حامیان فلسطینی در جهان، افزایش یهودستیزی و صهیونیسم ستیزی برای حمایت از مردم فلسطین و خشم و نارضایتی ملت‌های مختلف از سیاست‌های شکست خورده رهبرانشان برای متوقف کردن رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد اسرائیل نه می‌تواند دائما در جنگ باشد و نه حتی توان از بین بردن فرهنگ مقاومت و حذف حماسی را دارد که با گذشت بیش از سه ماه از سنگین‌ترین حملات هوایی و زمینی رژیم صهونیستی هنوز هم پابرجا مانده و از حقوق مردم فلسطین برای زندگی در سرزمینشان با تمام وجود حمایت می‌کند.

جهانی شدن فرهنگ مقاومت؛ مهم ترین دستاورد جنگ غزه

حکم دیوان لاهه؛ اثبات حقانیت فرهنگ مقاومت

حکم صادر شده از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه در محکوم کردن اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در غزه مهر تایید دیگری بر حقانیت فرهنگ مقاومت محسوب می‌شود. به موجب حکم دیوان بین‌المللی لاهه، شکایت آفریقای جنوبی از اقدامات خشونت‌آمیز رژیم صهیونیستی در خصوص ارتکاب این رژیم به نسل‌کشی در غزه موثر واقع شده و در نهایت زمینه محکومیت این رژیم را در لاهه فراهم کرد. علیرغم تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای رد شکایت مورد نظر از سوی لاهه، دادگاه این درخواست را رد کرده و شکایت دولت آفریقای جنوبی را عاقلانه و منطقی عنوان کرد.

میزان مخالفت‌ها علیه رژیم صیهونیستی در این دادگاه به میزانی بود که از مجموع ۱۷ قاضی حاضر در دادگاه مورد نظر، ۱۶ نفرشان اسرائیل را محکوم کرده و این رژیم را در قالب صدور حکمی برای توقف فعالیت‌های مرتبط با نسل‌کشی و ویرانی‌های به بار آورده در غزه تحت فشار قرار داده‌اند.

این الزام که اسرائیل باید اقداماتی را به منظور جلوگیری از اقدامات نسل کشی در غزه انجام دهد و اقدامات انجام شده خود را در این راستا ظرف یک ماه آینده گزارش دهد، همگی با موج گسترده‌ای از حمایت‌ها از سوی حامیان مردم فلسطین در سراسر جهان همراه بوده است. تحت تاثیر حکم صادر شده از سوی لاهه، معترضان مخالف رژیم اسرائیل با اطمینان بیشتری در تظاهرات خود از نسل کشی در غزه صحبت کرده و اقدامات اسرائیل را در این زمینه زیر سوال می‌برند. این موضوع برای نتانیاهو که سعی دارد اقداماتش را نه در قالب «تهاجم» بلکه در قالب «دفاع» از خود تعریف کند، بسیار گران تمام شده است.

چنین دیدگاهی در قالب حمایت از فرهنگ مقاومت در سراسر جهان ادامه پیدا کرده است و اکنون میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از منظر دیگری به اسرائیل و جنایات گسترده‌اش نگاه می‌کنند. این موضوع خبر بدی برای اسرائیل خواهد بود، به خصوص آنکه احتمالا امنیت این رژیم را برای سال‌های متمادی تحت تاثیر جنایاتش در غزه مورد آسیب قرار خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.