تیم ملی فوتبال ایران بالاخره توانست از سد محکم سامورایی‌ها عبور کند. آخرین برد ایران برابر ژاپن در سال ۲۰۰۵ بود که ایران در ورزشگاه آزادی با دو گل وحید هاشمیان توانسته بود دو بر یک برنده شود و حالا بعد از ۱۸ سال رقیب دیرینه برابر ایران شکست خورد.

بای بای سامورایی

به گزارش آگاه: ایران در هر چهار دوره جام ملت های آسیا نه تنها هرگز نتوانسته بود ژاپن را شکست دهد، بلکه هنوز به این تیم نیز گل نزده بود و هر دو مانع برداشته شد. ایران با پیروزی برابر این تیم درهجدهمین دوره این رقابت‌ها نه تنها به نیمه نهایی صعود کرد بلکه برای نخستین بار مردان سرزمین آفتاب تابان را شکست داد. این دیدار به قدری هیجان انگیز بود که یکی از گزارشگران عرب زبان بعد از گل پیروزی جهانبخش از روی نقطه پنالتی با فریاد گفت: بای بای سامورایی! این دیدار ۲ بر یک به سود ایران خاتمه یافت. به دنبال این بازی داخل و خارج مستطیل سبز رخدادهایی اتفاق افتاد که به بررسی آن می‌پردازیم.

در جریان مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا، تیم فوتبال ایران به مصاف ژاپن رفت و با نتیجه ۲ بر یک به پیروزی رسید. هیدماسا موریتا در دقیقه ۲۸ تک گل ژاپن را زد و این تیم را پیش انداخت. محمد محبی در دقیقه ۵۵ گل تساوی را برای ایران زد. در حالی که به نظر می‌رسید نتیجه بازی در وقت اضافه یا ضربات پنالتی مشخص شود، بازیکن ژاپن در دقیقه ۶ وقت اضافه دوم خطای پنالتی کرد و بدین ترتیب علیرضا جهانبخش در دقیقه ۹۶ برای ایران گلزنی کرد و پیروزی ایران را رقم زد. خلاصه این بازی را در تابناک می‌بینید.

نبرد غول‌ها

بعد از اتمام بازی واکنش‌ها به این بازی آغاز شد. کنفدراسیون فوتبال آسیا در صفحه رسمی خود واکنش جالبی به دیدار امروز تیم ملی فوتبال ایران مقابل تیم ملی ژاپن نشان داد و نوشت: برنامه امروز خود را خالی کنید. زندگی می‌تواند منتظر بماند. اما شما نمی‌خواهید نبرد غول‌ها را از دست بدهید.

موریاسو: ایران خط حمله با کیفیتی دارد

موریاسو، سرمربی تیم فوتبال ژاپن بعد از شکست ۲ بر یک مقابل ایران در یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا در نشست خبری اظهار داشت: به تیم ملی ایران تبریک می‌گویم. متأسفانه باید تورنمنت را در یک‌چهارم نهایی ترک کنم و از هواداران فوتبال ژاپن معذرت‌خواهی می‌کنم. مسئولیت این نتیجه را بر عهده می‌گیرم و به نظرم کادر فنی و بازیکنان ژاپن، تمام توان خود را گذاشتند. وی در مورد اینکه تیمش در هر مسابقه حداقل یک گل دریافت کرد، گفت: ما از جنبه‌های زیادی پیشرفت کرده بودیم. در جام ملت‌های آسیا پنج بازی کردیم و حداقل یک گل در هر دیدار خوردیم. اگر کلین‌شیت نکنیم، نمی‌توانیم پیروز شویم. متأسفانه در زمانی که فشار روی دروازه ژاپن ایجاد شد، نتوانستیم عملکرد خوبی داشته باشیم و ایران خط حمله باکیفیتی داشت.

سرمربی ژاپن در ادامه اظهاراتش بیان کرد: مقابل رقیبی قدرتمند نباید چنین گلی بخوریم. با این حال فقط از خط دفاعی حرف نمی‌زنم و به نظرم باید گل دوم را می‌زدیم. اگر این اتفاق می‌افتاد، بازی با شرایط متفاوتی دنبال می‌شد. نتوانستیم توپ‌های دوم را در میانه زمین ببریم و در اواخر مسابقه فشار زیادی روی دروازه ما ایجاد شد. موریاسو درباره عملکرد نه چندان مطلوب کو ایتاکورا، مدافع ژاپن خاطرنشان کرد: او کار سختی داشت؛ چون ما نتوانستیم بهتر از این مقابل ایران حمله کنیم. ما باید اشتباهات خودمان را جبران کنیم و از لحاظ انفرادی و تیمی بهتر از این باشیم. وی در مورد اینکه ژاپن نتوانست بر فشارهای شاگردان قلعه‌نویی مقابل ژاپن فائق آید، تصریح کرد: ایران در آخرین دقایق نیمه اول فشار زیادی روی دروازه ما به وجود آورد، اما موقعیت زیادی جز از راه ارسال‌ها و پرتاب‌های بلند ایجاد نکرد. همچنین می‌توانستیم در نبردهای هوایی عملکرد بهتری داشته باشیم.

سرمربی ژاپن با بیان اینکه نتوانست به هدفی که در ذهن داشت دست یابد، عنوان کرد: ما فقط به دنبال دفاع نبودیم و برای ضدحمله برنامه‌ریزی کردیم که برخلاف برنامه‌ای که داشتیم، گل خوردیم. با تعویض‌های انجام شده تلاش کردیم این فشارها را تحمل کنیم که جواب نداد.

قلعه نویی : لطف خدا بود

امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان پس از بازی در نشستی خبری گفت: لطف خدا و اهل بیت شامل فوتبال ایران شد. توانستیم برد خوبی به دست بیاوریم. آسیا باید به این بازی افتخار کند. مردم عزیز ایران به این جوانان شایسته باید افتخار کنند. خودشان باید افتخار کنند که با قلبشان بازی کردند. سرمربی تیم ملی فوتبال گفت: ممنون محبت‌های مردم هستیم. لیاقت مردم خیلی بیشتر از این‌هاست. این جوان‌ها به خاطر مردم بازی کردند. با یک بازی تکنیکی و تاکتیکی توانستیم به برد برسیم. از هاشمی و تاج و همه مسئولین تشکر می‌کنم. مسئولین نگاهشان را به فوتبال و فدراسیون عوض کنند. فوتبال می‌تواند به جامعه نشاط بیاورد. تاج هم خیلی زحمت کشید و در یک ماه گذشته خیلی از مشکلات را برطرف کرد.

هواداران جریمه طارمی را می‌پردازند

این بازی حواشی هم داشت. هواداران تیم ملی فوتبال ایران همانند سایر دیدارهای این تیم قبل از شروع مسابقه در بیرون ورزشگاه اجوکیشن به اقامه نماز جماعت پرداختند. هواداران تیم ملی در قطر جریمه طارمی را پرداخت می‌کنند. مهدی طارمی مهاجم تیم ملی فوتبال ایران از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا به دلیل دریافت دو کارت زرد در دیدار با سوریه ۲هزار دلار جریمه شد. جمعی از هواداران تیم ملی حاضر در قطر درخواست دارند این هزینه را پرداخت کنند. این هواداران از ابتدای بازی‌ها به عنوان یار دوازدهم تیم ملی یار و مشوق بازیکنان بودند و در آستانه بازی با ژاپن اعلام کردند که حاضرند این جریمه را پرداخت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.