۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۶
کد خبر: ۱٬۹۶۲

اقدام کم اثر اما پر هیاهوی آمریکا

سوریه و عراق به تجاوزگری آمریکایی‌ها واکنش قاطع نشان دادند

جنگنده‌های آمریکا جمعه شب گذشته (۱۳ بهمن ماه) به مناطقی بین البوکمال و المیادین در شرق سوریه و غرب عراق حمله کردند که بنا به گفته وزارت دفاع سوریه این حملات منجر به شهادت و زخمی شدن تعدادی نظامی‌ و البته غیرنظامی شده است.

اقدام کم اثر اما پر هیاهوی آمریکا

به گزارش آگاه، آن‌طور که فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه موسوم به سنتکام اعلام کرد، «ساعت ۱۶ (EST) دوم فوریه، نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) حملات هوایی را در عراق و سوریه علیه نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و گروه های شبه نظامی وابسته به آن انجام دادند.» سنتکام در ادامه بیانیه خود اینطور اعلام کرد که «ایالات متحده آمریکا بیش از ۸۵ هدف را در حملات هوایی تلافی جویانه در عراق و سوریه و اهداف سپاه پاسداران و گروه‌های وابسته مورد هدف قرار داده است.»

هدف آمریکا چیست؟
آمریکا مدعی است این حملات را «در پاسخ به حمله پهپادی به یک پایگاه نظامی آمریکا در اردن» در روز یکشنبه گذشته انجام داده است که در آن سه نظامی آمریکایی کشته و بیش از ۴۰ نفر دیگر هم زخمی شدند. اما «حسین اکبری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه معتقد است که اقدام تروریستی دولت آمریکا در تجاوز اخیر بیش از هر چیز با هدف جبران شکست‌های رژیم صهیونیستی در غزه و ایجاد خلاء در مرزهای عراق و سوریه به منظور تقویت تروریست‌های تکفیری مسلح صورت پذیرفت. وی ادامه می‌دهد که برخلاف ادعاها مبنی بر هدف قراردادن پایگاه‌ها و مستشاران ایرانی، حملات بر نابودی زیرساخت‌های مدنی سوریه با هدف انتقام از جامعه‌ی مقاومت و مردمانی است که در تمام این سال‌ها همراه آرمان مقاومت بوده‌اند. واکنش عراق به تجاوز آمریکا به خاک آن کشور متعاقب تجاوز صورت گرفته از سوی آمریکا واکنش‌هایی را از سوی عراق و سوریه به عنوان کشورهایی که خاک آنها مورد تعرض نیروهای آمریکایی قرار گرفته و البته بسیاری از گروه‌های مقاومت در منطقه، دولت‌ها و مجامع بین المللی شاهد بودیم.

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق نیز در تمامی ادارات و نهادهای دولتی به احترام شهدای نیروهای مسلح و غیرنظامیان منطقه عکاشات و القائم که در بمباران آمریکا به شهادت رسیدند، «سه روز عزای عمومی» اعلام کرد. در همین ارتباط، «باسم العوادی» سخنگوی نخست وزیری عراق در بیانیه‌ای در واکنش به حملات آمریکا گفت که دولت «آمریکا مرتکب تعرضی جدید به حاکمیت عراق» شد.

براساس بیانیه نخست وزیری عراق، مواضع نیروهای امنیتی عراق در دو منطقه عکاشات و القائم علاوه بر «اماکن غیر نظامی» مجاور هدف حملات جنگنده‌های آمریکایی قرار گرفت. این حمله آشکار منجر به شهادت ۱۶ نفر از جمله شماری غیرنظامی و مجروح شدن ۲۵ نفر شد و خسارت های مادی به منازل مسکونی و دارایی‌های شهروندان وارد کرد. العوادی در ادامه این بیانیه گفت که «ائتلاف بین المللی» از ماموریت محول شده به آن و اختیاراتی که به آن اعطا شده، فراتر رفته و به تهدیدی برای امنیت و ثبات عراق و توجیهی برای وارد کردن عراق به درگیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شده است.

همچنین، «یحیی رسول» سخنگوی نیروهای مسلح عراق بامداد شنبه با تأیید حمله آمریکا به غرب کشورش گفت که «حملات آمریکا نقض حاکمیت ملی» و تضعیف تلاش دولت بغداد برای برقراری ثبات در کشور به حساب می‌آید. در ادامه نیز، وزارت کشور عراق اعلام کرد که در اعتراض به تجاوزات آمریکا به خاک این کشور، کاردار سفارت آمریکا در بغداد را احضار کرده است. ریاست جمهوری عراق نیز در بیانیه‌ای حملات تجاوزکارانه آمریکا به خاک این کشور را نقض حاکمیت آن قلمداد کرد.
واکنش دمشق به تجاوز آمریکا به تمامیت ارضی آن کشور سوریه هم در این زمینه قاطع و فعالانه واکنش نشان داد، وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای تاکید کرد که تجاوز اخیر آمریکا به کارنامه این کشور در نقض حاکمیت و تمامیت ارضی و امنیت مردم سوریه افزوده می‌شود. بر اساس این بیانیه، آمریکا بار دیگر ثابت کرد که «منبع اصلی بی‌ثباتی در جهان است» و نیروهای نظامی آن صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کنند. در ادامه این بیانیه آمده که سوریه این تجاوز آشکار را محکوم و تمام بهانه‌ها و دروغ‌های مطرح شده از سوی دولت آمریکا برای توجیه حمله را قاطعانه رد می‌کند.

واکنش گروه‌های مقاومت به تجاوز اخیر آمریکا «الحشد الشعبی» عراق در بیانیه‌ای گفت که تجاوزات آمریکا نقض صریح حاکمیت کشور و تجاوز به دستگاه‌های امنیتی آن است و ما آمادگی الحشد الشعبی را برای اجرای هر گونه دستور فرماندهی کل نیروهای مسلح برای حفاظت از حاکمیت عراق و تمامیت ارضی آن اعلام می‌کنیم.

«علی القحوم» عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن نیز تجاوز آمریکا به مقر نیروهای مقاومت در عراق و سوریه را محکوم کرد و گفت که حمایت و همبستگی خود را با جنبش مقاومت در سوریه، عراق، فلسطین و منطقه را اعلام و تأکید می‌کنیم که ما در موضع گیری و میدان جنگ در کنار آنها خواهیم بود. در ادامه، «حسین الموسوی» سخنگوی رسانه‌ای جنبش مقاومت اسلامی النجباء عراق هم در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت که تجاوز و تعدی، جزیی جدایی‌ناپذیر از سیاست آمریکا در پوشش شکست و از دست دادن قدرت منطقه‌ای خود است و مقاومت عراق تا زمان اخراج اشغالگران آمریکایی از پای نخواهد نشست.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز در واکنش به حملات آمریکا به سوریه و عراق در بیانیه‌ای ضمن محکومیت این اقدام گفت که این حملات باعث افزایش درگیری‌های خطرناک می‌شود و تجاوز به حاکمیت ملی دو کشور عربی (سوریه و عراق)، تهدیدی برای امنیت دو کشور و ثبات منطقه در راستای برنامه توسعه‌طلبانه اشغالگران و سرپوش گذاشتن بر جنایات هولناک علیه مردم فلسطین در نوار غزه است. در ادامه بیانیه حماس آمده است که دولت جو بایدن که بر آتش جنگ می‌دمد، مسئولیت عواقب این حملات وحشیانه علیه عراق و سوریه را بر عهده دارد.

در همین ارتباط هم جمهوری اسلامی «ایران به عنوان بزرگ‌ترین حامی گروهای مقاومت در منطقه» نسبت به تجاوزات آشکار آمریکا به خاک سوریه و عراق و البته طرح برخی مواضع بی اساس مبنی بر اینکه منافع ایران مورد هدف قرار گرفته است، واکنش نشان داد.
«ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در همین خصوص حملات یادشده را ناقض حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و سوریه، حقوق بین‌الملل و نقض صریح منشور ملل متحد دانست و گفت: افزون بر حمایت تمام عیار آمریکا از ۴ ماه حملات بی‌امان و وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه و کرانه غربی و نیز حملات نظامی به یمن و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور، حمله شب گذشته به سوریه و عراق، اقدام ماجراجویانه و خطای راهبردی دیگری توسط دولت آمریکاست که نتیجه‌ای جز تشدید تنش و بی‌ثباتی در منطقه نخواهد داشت. وی حملات نظامی آمریکا به عراق و سوریه و یمن را صرفاً تامین کننده اهداف رژیم صهیونیستی دانست و گفت: اینگونه حملات، دولت آمریکا را بیشتر از قبل در منطقه درگیر می‌کند و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

خروج از غرب آسیا، تنها راه نجات آمریکا

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این سال‌ها بارها و بارها تاکید کرده‌اند که تنها راه باز گذاشت ثبات و امنیت به غرب آسیا، خروج آمریکا از منطقه است. ایشان آمریکا را عامل اصلی فتنه، فساد، اختلاف و جنگ در منطقه معرفی کرده و خواستار اتحاد کشورهای اسلامی در برابر این عامل «ناامنی» شدند. جنایات و کشتار بی‌رحمانه صهیونیستی‌ها در غزه، تحولات یمن و نقش آرینی آنها در محدوده دریای سرخ، تشدید تنش‌ها در منطقه شرق عربی و در عین حال حمایت همه‌جانبه دولت بایدن از تل‌آویو، ضرورت اخراج آمریکا از منطقه را بیش از گذشته آشکار کرده و گویای این امر مهم است که آمریکایی‌ها دیگر جایی در منطقه ندارد و باید هرچه سریع تر از منطقه  خارج شوند.

نتیجه
در خاتمه این گزارش، اهداف آمریکا از تجاوز نظامی به خاک سوریه و عراق را می‌توان در موارد ذیل مورد بررسی قرار داد:
* اقدامی جهت انحراف افکار عمومی از بحران غزه و خرید زمان برای نیروهای اشغالگر برای بازیابی توان از دست رفته خود، با در نظر گرفتن مدت قریب به ۴ ماه از آغاز تجاوزات و جنایات گسترده اسرائیل علیه غزه، نیروهای ارتش آن رژیم تعداد زیادی کشته و مجروح داشته و بر اساس برخی گزارشات، سربازان آن رژیم تمایلی به لحاظ روحی برای تداوم جنگ فرسایشی با حماس ندارند.
* این اقدام واکنشی بود هرچند بسیار حداقلی و موردی، به حملات گسترده نیروهای مقاومت منطقه علیه منافع و پایگاه‌های نظامی آمریکا به خصوص در عراق و سوریه. هرچند که اقدامات گروه‌های مقاومت را باید در قالب واکنشی طبیعی به حمایت جانبه آمریکا از جنایات متعدد اسرائیل در این مدت قلمداد کرد. 
* افزایش سطح تنش و درگیری اما به صورت مدیریت شده، طرف آمریکایی از یک سوی اقدام نظامی انجام می‌دهد و از طرف دیگر در مواضع رسمی و اعلامی خود (از سوی مقامات سیاسی و نظامی) و البته در پیام‌های متعددی که برای ایران و برخی گروه‌های مقاومت به واسطه ارسال می‌کند، از عدم تمایلش برای گسترش جنگ خبر می‌دهد!
* آمریکا در یک پروژه تدریجی در حال احیای داعش و برخی دیگر گروه‌های تروریستی افراط گرا در منطقه غرب آسیا به منظور بهره‌برداری از تنش‌های آتی در کشورهای منطقه است و این قبیل اقدامات که منجر به بی‌ثباتی سیاسی و امنیتی کشورهای منطقه (در این مورد خاص عراق و سوریه) می‌شود، می‌تواند شرایط لازم را برای احیای مجدد گروه‌های مزبور فراهم آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.