۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
کد خبر: ۲٬۱۵۴

این فیلم که دومین اثر «سهیل موفق» است در روزهای آخر فجر چهل و دوم روی پرده نقره‌ای سینمای رسانه رفت.

موفق در مضمون، ناکام در بیان

زهرا بذرافکن - خبرنگار سرویس فرهنگی: خلاصه رسمی فیلم، قصه را اینطور شرح داده است: «نوروز در راه است، اما اهریمن در کمین است تا نوروز و بهار را از بین ببرد. عمو نوروز در مسیر کلبه ننه سرما و جست‌وجوی حاجی فیروز دچار سانحه می‌شود و طوفانی بزرگ آغاز می‌شود»

معرفی و بررسی فیلم:

«سهیل موفق» کارگردانی است که پیشتر هم در سینمای کودک آثاری همچون «پاستا ریونی» و «شکلاتی» را در سینما و مجموعه‌هایی مثل «دردسرهای شیرین»، «شهرک ترافیک» و ... را برای تلویزیون ساخته است. او این بار تلاش کرده تا اثری در راستای احیای اساطیر و آداب و رسوم باستانی ایرانی را برای مخاطب کودک و نوجوان نسل جدید تولید کند.

گروه بازیگران این فیلم به این ترتیب است: علی نصیریان، شبنم مقدمی، مهدی هاشمی، افشین هاشمی، مهتاب ثروتی، سیاوش چراغی‌پور، علی آرا، طاها شادی‌فر، سحر حسینی و علی بوراک سیلان.

دیگر عوامل فیلم نیز عبارتند از: از عوامل اصلی هم می‌توان به مدیر فیلمبرداری فرشاد محمدی، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان علی جناب، منشی صحنه سعیده دلیریان، مدیر تولید مهدی چراغی، طراح لباس آزاده قوام، طراح صحنه سیامک کاری‌نژاد، طراح گریم محسن دارسنج، صدابردار منصور شهبازی، طراحی و ترکیب صدا حسین ابوالصدق، جلوه‌های ویژه میدانی آرش آقابیک، جلوه‌های بصری امیر ولیخانی، تدوین کاوه ایمانی، موسیقی بهمن دهقانیار و عکاس سمیرا بخشی.

نقد مضمونی:

«نوروز» یک اثر فانتزی، تخیلی و سورئال است که قصد دارد آداب و رسوم باستانی و کهن ایرانی را با دید چند ملیتی در موضوع عید نوروز برای مخاطب تبیین کند و با فضاسازی‌هایی که دارد به خوبی می‌تواند رده سنی کودک و نوجوان را با خود همراه کند.

نقد فنی- تکنیکی:

فیلم جلوه‌های ویژه نسبتا خوبی دارد، فضاسازی فانتزی و تخیلی آن جالب بوده، اما از داشتن یک داستان و فیلمنامه‌ای قوی محروم است و موقعیت‌های آن در روایت، قدرت لازم را ندارد.

موفق در مضمون، ناکام در بیان

گفت‌وگو با عوامل فیلم:

 سهیل موفق کارگردان «نوروز» در نشست خبری این فیلم بیان داشت: همواره سعی می‌کنم در تمامی کارهایم، خانواده را در نظر بگیرم و فیلمی را بسازم که کودکان بتوانند در کنار خانواده‌هایشان آن را تماشا کنند. زمانی که فیلم «پاستاریونی» را می‌ساختم، توجه دخترم به بابانوئل و کریسمس جلب شده بود و من را به مغازه‌هایی می‌برد که وسایل این جشن به فروش می‌رسد. از آن زمان به بعد این مساله برایم دغدغه‌ای شد و تصمیم گرفتم تا فیلم بعدی‌ام، درباره نوروز باشد.

وی در ادامه افزود: حدود ۵ سال به دنبال سرمایه‌گذار بودیم. چندین کشور نوروز را جشن می‌گیرند و اکنون محدود به مرز جغرافیایی ما نیست. برای ما درد بود که نمی‌توانستیم سرمایه‌گذار پیدا کنیم.

حمزه صالحی نویسنده این اثر تشریح کرد: در این چند سال، در سینمای بدنه زیاد نوشته‌ام؛ اما درد عجیب غریبی دارم. پس از فیلم «پاستاریونی» همه مرا تشویق کردند و گفتند که فیلم بعدی‌تان را ما حمایت می‌کنیم؛ در حالی که برای ساخت فیلم «نوروز» کمکی نکردند.
وی افزود: متاسفانه کودکان ما اطلاعی از عید نوروز ندارد و هر سال، چندین انیمیشن در کشور ساخته می‌شود، اما توجهی به آیین‌های ما نمی‌شود. ادبیات ما صرفاً غنی نیست؛ بلکه عجیب و غریب است. به قدری ادبیات ما از اسطوره غنی است که ما هر چقدر از آن‌ها بسازیم باز هم تمام نمی‌شود.
این نویسنده ادامه داد: اگر این فیلم بفروشد یا نفروشد، صادقانه به لحاظ مالی برای من اتفاقی نمی‌افتد، اما می‌خواهم این را بگویم که پس از این همه سال، اثری درباره نوروز و آیین ساخته شده، حتما این فیلم را در سالن سینما تماشا کنید.

صالحی تاکید کرد: دغدغه من در فیلم «نوروز»، فروش نیست؛ بلکه بحث ما دیده شدن این فیلم است. امروز دیدن «نوروز» برای هر ایرانی یک وظیفه ملی است.

نظر منتقد:

سایه احسانی: فیلم با بازی ویژه «علی نصیریان» چند پله از آن‌چه هست جلوتر رفته و این را نمی‌شود نادیده گرفت. با این حال، أساسا اساطیر در هر فرهنگی به لحاظ ساختاری با عنصر کلیشه و بزرگنمایی درآمیخته‌ است و طبیعتا این قصه نیز از این موضوع مستثنی نیست و بنابراین دیالوگ و شخصیت‌پردازی‌ها ناگزیر به این عناصر دچارند.

فیلم تلاش کرده تا رئالیسم را با فانتزی درآمیزد، جز آن که در جلوه‌های ویژه در حد وسع ظاهر شده، می‌توان نتیجه را قابل قبول ارزیابی کرد. بازی شخصیت‌های کودک ضعیف‌تر از حد انتظار است و شانس فیلم برای باورپذیری از جانب مخاطب را سوزانده‌اند. در مجموع اگر از ریتم کند و خرده داستان‌های ضعیف در منطق روایی فاکتور بگیریم، می‌توانست اثر بهتری باشد.

فیلم کجای دغدغه زندگی مردم قرار دارد:

«نوروز» از جهت پرداخت به موضوع نوروز و اشاره‌هایی اساطیری و فرهنگ کهن و باستانی ایرانی برای مردم و نسل جدید می‌تواند جالب باشد.

نسبت فیلم با گفتمان و فجر انقلاب اسلامی:

این فیلم همچون موضوع دغدغه مردمی که تاکید شد، در خصوص مفاهیم باستانی و قدمایی کهن ایرانی ارجاعات و اشاره‌هایی دارد که این موضوع در زیست انقلاب اسلامی نیز مورد تایید است و در قالب رویکردی آن برای تعامل چند ملیتی به خوبی می‌گنجد و نسبت عینی از این جهت ندارد.

ارزیابی و نتیجه‌گیری:

«نوروز» شاید خیلی در حفظ ارتباط و جذابیت برای مخاطب هدفش موفق واقع نشود اما با این حال تلاش خوبی در راستای هدف اصلی تولیدش، یعنی احیای آیین باستانی نوروز برای نسلی است که کم کم دارد آن را به فراموشی می‌سپرد. رده‌بندی سنی آن استاندارد و مناسب مخاطب گروه سنی کودک و نوجوان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.