۱۲۹ روز از جنگ در غزه در حالی طی شد که بنابر اعلام وزارت بهداشت فلسطین تعداد شهدا از۲۸۳۴۰ شهید و تعداد زخمی‌ها از عدد ۶۷۹۸۴ نفر عبور کرده است. همچنین حمله به رفح ابعاد جدیدی از جنایات و کشتار غیر نظامیان را در معرض دید جهانیان قرار داده است.

۱۲۹ روز مقاومت

شب گذشه با وجود همه مخالفت‌ها و هشدارها، ارتش رژیم صهیونیستی از طریق زمین و هوا شهر رفح را را مورد هدف قرار داد به گونه‌ای که تنها در ظرف چند ساعت بیش از ۵۰ حمله هوایی به این شهر کوچک شد و غیر نظامیان و مناطق مسکونی مورد هدف قرار گرفت.

خبرنگار شبکه المیادین گزارش داد که اوضاع در شهر رفح تنها طی یک ساعت طوری تغییر کرد که این منطقه تبدیل به میدان جنگ شد. بر اساس گزارش‌های میدانی، جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی طی بامداد امروز بیش از ۵۰ حمله هوایی علیه رفح انجام داده‌اند.

منابع پزشکی در فلسطین اعلام کردند که تاکنون در جریان حمله‌های مذکور علیه ۱۴ خانه مسکونی و سه مسجد در رفح ۱۱۰ فلسطینی بی‌گناه به شهادت رسیده‌اند. گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که نیروهای امدادرسان هنوز نتوانسته‌اند خود را به برخی از خانه‌های ویران شده در رفح برسانند و افراد را از زیر آوار خارج کنند. خبرنگار شبکه المیادین گزارش داده که پیکرهای ده‌ها شهید فلسطینی در بخش‌های مختلف شهر رفح بعد از حمله‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی پراکنده شده است.

شهادت ۱۶۴ فلسطینی در ۲۴ ساعت

اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که در ۱۹ جنایتی که رژیم صهیونیستی طی ۲۴ ساعت گذشته در نوار غزه مرتکب شده، ۱۶۴ فلسطینی به شهادت رسیده و بیش از ۲۰۰ فلسطینی زخمی شده‌اند. به این ترتیب تعداد شهدای تجاوز رژیم صهیونیستی ۲۸۳۴۰ شهید و تعداد زخمی‌ها به عدد ۶۷۹۸۴ نفر رسیده است. این بیانیه اعلام کرد که تعدادی از قربانیان جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی همچنان در زیر آوارها یا در مسیرهای مواصلاتی گرفتار هستند و اشغالگران مانع از دسترسی کادر پزشکی و امدادی به آنها می‌شود. این بیانیه با اشاره به اینکه هیچکس در نتیجه تهدیدات ناشی از نظامیان صهیونیست امکان تردد در محوطه مجتمع پزشکی ناصر در خان یونس را ندارد، تاکید کرد که ۷ نفر از شهروندان در محوطه این بیمارستان به شهادت رسیده و ۱۴نفر از کادر پزشکی و درمانی نیز زخمی شده‌اند. القدره تاکید کرد که غذا برای کادر درمان و بیماران در مجتمع پزشکی ناصر در خان یونس به پایان رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت غزه گفت که پیکر ۶۷ تن از شهدای فلسطینی جنایت اشغالگران در شهر رفح به بیمارستان‌ منتقل شده و عملیات خارج کردن پیکر قربانیان از زیر آوارها همچنان ادامه دارد. وی با اعلام این نکته که اوضاع پزشکی و انسانی در رفح بسیار فاجعه بار است، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم دیگر پیکرهای شهدای این جنایت را از زیر آوارها خارج کنیم.

القدره تاکید کرد که تعداد قربانیان حملات موشکی دیشب به رفح بیش از توان پذیرش بیمارستان‌هاست. وی نسبت به سرانجام عملیات زمینی ارتش رژیم صهیونیستی در رفح هشدار داده و افزود: در حال حاضر پزشکان، مجروحان عملیات دیشب را به علت ضعف زیرساخت‌های بهداشتی در روی زمین مداوا می‌کنند.

 آمریکا در جریان بود

رسانه‌های عبری زبان به انعکاس حمله وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی علیه شهر رفح طی بامداد امروز پرداختند. این رسانه‌ها اعلام کردند که آمریکایی‌ها در جریان حمله به رفح به صورت مستمر و پی در پی در جریان تحولات این حمله قرار داشتند. این رسانه‌ها نیز به مواردی چون شهادت ده‌ها کودک در این حملات و پرشدن ظرفیت پذیرش بیمارستان‌های رفح اشاره کردند. این در حالی است که روی زمین افتادن پیکر شهدا در مراکز استقرار آوارگان فلسطینی و خیابان‌های جنوب نوار غزه از چشم آنها نیز پوشیده نمانده است.

فرود بمب‌های ممنوعه  بر سر مردم بیگناه

بنا بر اعلام منابع خبری اشغالگران صهیونیست در حمله‌های شب گذشته خود علیه شهر رفح از بمب‌های ممنوعه استفاده کرده اند. مدیر بیمارستان کویت در نیر اعلام کرد: ما شاهد ثبت موارد متعددی از قطع اعضا در میان فلسطینی‌های زخمی شده در رفح در کنار تعداد زیادی از موارد ضربه مغزی و سوختگی هستیم. وی افزود: اشغالگران صهیونیست از سلاح‌ها ممنوعه در بمباران رفح استفاده کرده اند. الهمص تصریح کرد: ما شاهد آن هستیم که همچنان پیکرهای شهدای حمله‌های هوایی علیه شهر رفح به بیمارستان کویت در این منطقه منتقل می‌شوند اما مواد غذایی و دارو در این بیمارستان یافت نمی‌شود. این در حالی است که نیروهای فلسطینی از پای ننشسته و به شدت با عناصر صهیونیست در شمال غرب رفح درگیر شدند.

بحران معیشت در غزه

شرایط غزه از نظر خدمات اساسی و معیشت با گذشت ۱۲۹ روز از جنگ و کشتار غیر نظامیان بحرانی است. سامانه مراقبت از سلامت در وضعیت فروپاشی قرار دارد و بنابر گزارش سازمان ملل یک سوم بیمارستان‌ها و نزدیک به دو سوم مراکز مراقبت از سلامت این منطقه غیر فعال هستند. بیمارستان‌های باقیمانده نیز با جیره بندی سوخت، منابع، فضا و دارو به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

کاهش شدید مصرف آب به میزان ۹۲ درصد نسبت به سطوح پیش از آغاز جنگ اخیر به نوعی بر فروپاشی شبکه آب غزه تاکید دارد. از آنجایی که در حال حاضر بیشتر ۶۵ ایستگاه فاضلاب منطقه فعال نیستند، مردم غزه با بحران آب و فاضلاب در ابعادی فاجعه بار مواجه هستند. از نظر امنیت غذایی بنابر گزارش برنامه جهانی غذا، ذخایر مواد غذایی ضروری شامل آرد گندم، روغن گیاهی، حبوبات، شکر و برنج  کمبودهای بسیاری وجود دارد و ذخایر غذای بسیار کم و محدود است. از نظر آموزش، تعداد ۶۲۵ هزار دانش آموز در غزه از تحصیل باز مانده‌اند و درصد بالایی از ساختمان‌های آموزشی غزه آسیب دیده‌اند. تخریب شبکه‌های جاده‌ای نیز بحران را تشدید می‌کند. بدون جاده، شریان‌های حیاتی پشتیبانی نمی‌توانند کار کنند. در میان ویرانه‌ها، زیرساخت‌های حیاتی کمی برای تامین نیرو باقی مانده است.

نماینده مردم یزد در گفت و گو با «آگاه»:

تاب‌آوری مردم فلسطین رژیم صهیونیستی را از درون درمانده کرده است


۱۲۹ روز مقاومت

محمد صالح جوکار در گفت و گو با خبرنگار آگاه، با اشاره به تحولات غزه، گفت: ما مبحثی در زمینه الگوی تاب‌آوری داریم، این مبحث مربوط به هشت سال دفاع مقدس ایران در مقابل جنگ تحمیلی عراق به ایران است. رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صدام یک انسان جنایتکار و خطرناکی بود و از هیچ جنایتی فرو نمی‌گذاشت، بیان کرد: صدام حتی مردم خود را مورد حمله شیمیایی خود قرارداد. از این رو کشورهایی نظیر آمریکا، اروپا و همچنین شوروی سابق از صدام و سیاست‌های آن حمایت می‌کردند. این نماینده مجلس با بیان اینکه ایران در مقابل حملات صدام و اعمال تحریم‌ها ایستادگی کرد، گفت: ایران بدون دسترسی به امکانات و تجهیزات در مقابل حملات عراق ایستادگی کرد و از دل این ایستادگی الگویی همچون تاب‌آوری بیرون آمد.

جوکار با بیان اینکه در پی این تاب‌آوری مردم ایران توانستند هشت سال جنگ تحمیلی را تحمل کنند، ادامه داد: در این شرایط عراق به شهرهای ایران حمله می‌کرد و ما شهدای غیر نظامی نیز داشتیم اما مردم در این شرایط یک شعار را فریاد می‌زدند و آنهم «جنگ، جنگ تا پیروزی بود.» وی با بیان اینکه رویکرد مردم به پشتوانه‌ای برای رزمندگان تبدیل شد، ادامه داد: این رویکرد در راستای تامین منابع انسانی جنگ نیز موثر بود.

نماینده مردم یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن با بیان اینکه امروزه روز الگوی تاب‌آوری در لبنان، عراق و غزه موفق بوده است، بیان کرد: به واقع این الگو، منش و شیوه حاج قاسم سلیمانی بود. حاج قاسم با این الگوی برگرفته از دفاع مقدس، جبهه مقاومت را گسترش و ترویج داد. وی با بیان اینکه کشورهایی همچون آمریکا و انگلیس در چند نوبت به یمن حمله‌ور شدند ولی اتفاقی رخ نداد، بیان کرد: همچنین آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها به پایگاه حشد الشعبی و جبهه مقاومت حمله‌ور شدند اما هیچ اتفاقی رخ نداد چراکه رویکرد و الگوی تاب آوری مدنظر بوده است.

جوکار با بیان اینکه الگوی تاب‌آوری می‌تواند شرایط را بر رژیم صهیونیستی تحمیل کند، بیان کرد: به واقع رژیم صهیونیسیت امروز خسته از جنگ است البته این رژیم به اقدامات خصمانه و کودک‌کشی خود ادامه می‌دهد اما این رژیم، رژیمی خسته بوده و از درون درمانده شده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه آینده متعلق به فلسطینیان و مردم غزه خواهد بود، تصریح کرد: غزه پیروزمندانه از این جنگ خارج خواهند شد چه رژیم صهیونسیتی و آمریکایی‌ها بخواهند و چه نخواهند و این موضوع حتما معادلات سیاسی منطقه را به هم خواهد ریخت و آنچه را که امروز تحت عنوان دولت خودگردان فلسطین وجود دارد در آینده جایی نخواهد داشت و رژیم صهیونیستی رو به ضعف خواهد رفت. وی با بیان اینکه اسرائیلی‌ها به دنبال محو کردند غزه از صفحه روزگار بودند، گفت: به واقع غزه پایدار بوده و حماس هم پابرجاست بنابراین بازنده اصلی این جنگ و نبرد رژیم صهیونیستی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.