«حسن تفتیان» و «فرزانه فصیحی» که هر دو رکورددار دوی سرعت زنان و مردان ایران هستند از حضور در مسابقات داخل سالن جهان به دلیل نداشتن ویزا جا ماندند. جا ماندنی که نه تنها با انتشار گلایه آنها در فضای مجازی همراه بود بلکه کم توجهی به رشته‌های ورزشی منهای فوتبال را بار دیگر نمایان کرد. 

ایمیلی که چک نشد، مسئولی که برکنار شد

آگاه ـ امیر گودرزی: گفته می‌شود فدراسیون دوومیدانی ایمیل مربوط به دعوت‌نامه حضور در این مسابقات را دیر مشاهده کرده و همین موضوع باعث شده ویزای این ۲ ورزشکار برای حضور در مسابقات نرسد و آن‌ها شانس اعزام به اسکاتلند را از دست بدهند.

فرزانه فصیحی که چند روز قبل موفق به کسب مدال طلای مسابقات دوومیدانی داخل سالن آسیا شد، در صفحه شخصی خود نوشت: «از یک مسابقه دیگر هم جاماندم؛ قهرمانی جهانی. بدون اینکه خطایی کرده یا تقصیری داشته باشم. شاید درک ارزش حضور و سختی کسب ورودی مسابقات قهرمانی جهان برای عده‌ای قابل لمس نباشد اما من هیچوقت بابت آن نه پاداش خواستم، نه حواله‌ای و نه اینکه خبرش را در سایت فدراسیون بزنند. بدون هیچ توقع و انتظاری حتی یک لوح تقدیر ساده.»

حسن تفتیان، دیگر ورزشکار جامانده از این مسابقات هم در صفحه شخصی خود نوشت: «چه کسی در ورزش پاسخگوی من است؟ تمامی اهالی ورزش دنیا اعم از مسئول و ورزشکار و مربی و هوادار هزینه می‌کنند، مدیریت می‌کنند، تلاش می‌کنند و زحمت می‌کشند تا در مهم‌ترین رویداد ورزشی رشته خود در جهان شرکت کنند و نتیجه بگیرند این رویداد در مسابقات دو و میدانی، قهرمانی جهان نام دارد که همه دوندگان دنیا به نوعی آرزوی شرکت در این میدان ورزشی را دارند.»

در این حال محمد مشهدی‌یاری، سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی صادر نشدن ویزا را دلیل عدم حضور فصیحی در قهرمانی جهان عنوان کرد و گفت: علت جا ماندن این ورزشکاران از مسابقات صادر نشدن ویزا توسط کشور و سفارت انگلیس بوده است. نامه نگاری‌ها از طرف ما انجام شد اما گفتند تا دعوتنامه به اسم نیاید کاری انجام نمی‌دهیم. 

او افزود: اسامی افراد ورودی دیر اعلام شد. حسن تفتیان که اصلا ورودی نگرفت. فرزانه فصیحی هم ۲۲بهمن ورودی گرفت که ۲۵ بهمن به سفارت رفته بودند و سفارت دو ماه بعد وقت داد. این اتفاق افتاد و متاسفانه ویزا نیامد. 

مسئولی که برکنار شد

از سوی دیگر هدی مبینی، سرپرست فدراسیون دوومیدانی به مساله جاماندن دوندگان ایرانی واکنش نشان داد و گفت: استارت کار از دو ماه قبل خورد که ما چهار نفر به نام‌های مهدی صابری، حمیده اسماعیل‌نژاد، فرزانه فصیحی و حسن تفتیان را برای دریافت ویزا معرفی کرده بودیم، اما اعلام شد که بدون دعوت‌نامه حضور در مسابقات نمی‌توانیم اقدام کنیم. او افزود: روز ۲۲ بهمن از ما خواستند یک نفر را معرفی کنیم که این حق فصیحی بود و ما نیز او را معرفی کردیم. دو روز بعد یعنی ۲۶ بهمن دعوت‌نامه آمد و مسئول امور بین‌الملل فدراسیون کارهای مربوطه را انجام داد. روز ۲۹ بهمن که مسابقه فصیحی هم در ایران تمام شده بود، او در لیست نهایی مسابقات جهانی اسکاتلند حضور داشت. مسئول امور بین‌الملل هم اقدام برای ثبت‌نام را انجام داد، اما برای ویزا خبر دادند که حداقل یک ماه طول می‌کشد.

وی ادامه داد: امور بین‌الملل فدراسیون باید در همان روز ۲۴ بهمن به وزارت امور خارجه نامه می‌زد و پیگیری می‌کرد و به ما اطلاع می‌داد که احتمالش خیلی ضعیف است این اتفاق بیفتد. این تعلل از سوی امور بین‌الملل بوده و به نوعی یک کوتاهی صورت گرفته؛ چون اگر زودتر اعلام کرده بود ویزا در ایران صادر نمی‌شود، اقدام دیگری می‌کردیم و فصیحی را به صربستان می‌فرستادیم تا از طریق آنجا ویزا بگیرد و به اسکاتلند برود. به گفته او سهل‌انگاری اتفاق افتاده که این اتفاق هزینه دارد و منجر به برکناری مسئول امور بین‌الملل شده است. 

بی‌تردید برکناری و توضیحات مسئولان درد ناامیدی ورزشکاران دو میدانی را دوا نمی‌کند ولی شاید راهی برای جلوگیری از تکرار چنین بی‌توجهی‌هایی باشد. این دردی نیست که تنها دوندگان از آن بنالند بلکه آه همه رشته‌های منهای فوتبال از بی‌توجهی و کمبود امکانات بلند است. وقتی چندی پیش گزارشی از تمرین ملی پوشان تیراندازی بدون فشنگ منتشر شد خنده‌ای تلخ همراه داشت. همان حسی که از افتتاح تشک کشتی با دو ستون وسط آن در خرم آباد ایجاد می‌شود. 

گلایه ورزشکاران

امیر جوهری خو، عضو تیم ملی تپانچه ( آبان ۱۴۰۲): مشکل اساسی ما کمبود فشنگ است و از این بابت در فشار و مضیقه هستیم.

الهه احمدی، ملی پوش تفنگ (بهمن ۱۴۰۲):  یک‌بیستم حریفان هم تمرین نمی‌کنیم چون فشنگ نداریم.

حسین عسگری، عضو تیم ملی دوچرخ سواری (خرداد ۱۴۰۲): کل هزینه حضورمان در یک فصل یک طوقه دوچرخه هم نمی‌شود.

مصطفی نصرتی، مربی کاراته (دی ۱۴۰۲): برای زدن سه مشت به کیسه بکس باید در صفی طولانی می‌ایستادیم.

حسین ابویی، پیشکسوت باستانی کار (مهر ۱۴۰۲): هزینه‌های اندک ورزش زورخانه‌ای با کمک خیران تامین می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.