۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۲٬۹۰۰

 امسال شاهد یک برنامه نوآورانه از سوی رسانه ملی در اثنای ماه مبارک رمضان بودیم که طی آن از هموطنان دعوت شد در سالروز ولادت امام حسن مجتبی (ع)، در ورزشگاه آزادی گرد هم آیند

آگاه، فرزانه شریفی_ دکترای ارتباطات و عضو هیئت علمی دانشگاه: امسال شاهد یک برنامه نوآورانه از سوی رسانه ملی در اثنای ماه مبارک رمضان بودیم که طی آن از هموطنان دعوت شد در سالروز ولادت امام حسن مجتبی (ع)، در ورزشگاه آزادی گرد هم آیند.  محفل به عنوان یک ویژه برنامه دینی، اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی برای دومین سال پیاپی از صداوسیما میزبان قاریان بین‌المللی و چهره‌های خاص است که زمینه دیده شدن آنها را در فضایی متفاوت در ماه رمضان فراهم کرده است. برنامه محفل روز گذشته در استادیوم آزادی بدون ممنوعیت حضور زنان، فضایی جدید را تجربه کرد که شاید در آینده زمینه‌ساز برنامه‌های غیرورزشی با حضور حداکثری شهروندان باشد.

محفل در ورزشگاه آزادی، نشان داد که رویدادهایی از این جنس نشان می‌دهند که می‌توانند حتی در ایام ماه رمضان، برای جمع گسترده‌ای از مردم، شادی‌آفرین و امیدبخش باشند و به تقویت روحیه جمعی، نشاط اجتماعی و تشویق مردم برای گردهمایی در محفل‌های بزرگ کمک نماید. همچنین کارکرد جدیدی برای حوزه ورزش می‌توان متصور شد که دیگر، ورزشگاه فقط برای ورزشکاران و ورزش‌دوستان می‌تواند نباشد و میزبان گروه‌های دیگر جامعه برای اعیاد و مناسبت‌های مختلف شود. قطعا گستردگی طیف شرکت‌کنندگان این برنامه ملی، تنوع گروه‌های قومی و اجتماعی، آن را بی‌نظیر و بی‌سابقه ساخته است. شمار علاقه‌مندان حاضر در برنامه محفل در استادیوم آزادی، خبر از ظرفیت‌های جدیدی در جامعه می‌دهد که با برنامه‌ریزی و خلاقیت در تولید همراه است و تاکنون علی‌رغم وجود بسترهای قابل توجه اجتماعی، مذهبی و اقتصادی، در تدارک این قبیل همایش‌ها سستی صورت گرفته است.

استادیوم آزادی در روز گذشته، تبدیل به آوردگاهی برای بازنمایی وحدت ملی و تلفیق نمادهای دینی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شد که تکرر و تعدد آن دست کم می‌تواند از تنش‌های اجتماعی در میان‌مدت کاسته و جمع‌گرایی همراه با نشاط را ترویج دهد.

قطعا تدارک چنین برنامه‌هایی برای دستگاه‌های ذیربط در طی سال دشوار، ولی همراه با اثرات مثبت و مهم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است و از رهاشدگی جامعه در کوتاه‌مدت و میان‌مدت جلوگیری می‌کند. چنین رویدادهایی علاوه بر هم‌افزایی، طی فرایندی کاوشگرانه، امکان دیدن شدن به استعدادهای پنهان جامعه را می‌دهند که پیش از این شرایطی برای معرفی خود و نمایش توانمندی‌ها و دستاوردها نداشته‌اند. حتی آستان قدس رضوی نیز می‌تواند با برگزاری رویدادهای ملی از این دست، به امید اجتماعی و مشارکت جمعی در پایتخت مذهبی کشور بیفزاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.