روز جمعه ۱۷فروردین‌ماه بود که «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله لبنان در مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس در ضاحیه جنوبی بیروت طی سخنانی، موضوع حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را یک حادثه سرنوشت‌ساز از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ دانست و گفت: مطمئن باشید که پاسخ ایران به این تجاوز قطعی است.

چیدن بال های هرمس

آگاه:   وی به فرسایش کشاندن و خسته کردن دشمن با تعیین زمان، مکان و چگونگی پاسخ  بخشی از این نبرد دانست و تاکید کرد: حماقتی که نتانیاهو در موضوع حمله به کنسولگری ایران به خرج داد، باب پیروزی در این نبرد را خواهد گشود. همه باید خودشان را آماده کنند و برای هر احتمالی آماده باشند. دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: برکات دستاوردهای زمینی، دریایی و حاکمیتی این جنگ شامل حال همه لبنانی‌ها خواهد شد. به مبارزان حاضر در جبهه لبنان که در آمادگی کامل هستند و روحیه بالایی دارند، درود می‌فرستیم.

سیدحسن در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: مقاومت لبنان از جنگ هراسی ندارد، برای هر جنگی آمادگی دارد و سلاح‌های اصلی را هنوز به کار نگرفته است. اگر دشمن به دنبال جنگ باشد، ما از آن استقبال می‌کنیم و دشمن می‌داند که معنای جنگ با لبنان چیست.

وعده صادق

کمتر از ۲۴ساعت زمان لازم بود تا وعده «دبیرکل حزب‌الله لبنان» در خصوص در اختیار داشتن سلاح‌هایی که هنوز استفاده نکرده‌اند، تحقق پیدا کند.

رزمندگان حزب‌الله لبنان روز شنبه در یک اقدام استثنایی، پهپاد «هرمس» رژیم‌صهیونیستی را که یکی از پیشرفته‌ترین پهپادهای جهان است در آسمان لبنان شکار کرد. حزب‌الله لبنان در این راستا در بیانیه‌ای اعلام کرد که رزمندگان مقاومت موفق شدند پهپاد جنگی دشمن صهیونیستی را بر فراز لبنان سرنگون کنند. شبکه خبری المیادین شنبه‌شب به نقل از حزب‌الله لبنان اعلام کرد که این پهپاد از نوع «هرمس ۴۵۰ » بوده که بر فراز آسمان لبنان سرنگون شده است. حزب‌الله همچنین افزود که با یک پهپاد سیستم پخش پارازیت برای مختل کردن پهپاد را در پایگاه «العاصی» دیگر پایگاه رژیم صهیونیستی هدف قرار دادیم که این پهپاد نیز مستقیما به هدف اصابت کرد.

اگرچه این اولین‌باری نیست که وعده‌های «سیدحسن نصرالله» تحقق پیدا می‌کند اما همانطور که خودش در سخنان روز جمعه گفته بود اثبات کرد که مقاومت لبنان برای هر جنگی آمادگی دارد و سلاح‌های اصلی را هنوز به کار نگرفته است. با انهدام پهپاد پیشرفته رژیم‌صهیونیستی جنگ میان مقاومت و اشغالگران وارد مرحله جدیدی شد که در جای خود قابل بحث و بررسی است و به افسانه پهپادهای رادارگریز صهیونیست‌ها پایان بخشید.

پهپاد ۴۵۰ کیلویی هرمس با ادعای رادارگریزی یکی از افتخارات صنایع نظامی صهیونیست‌ها به حساب می‌آمد اما در آسمان لبنان به دست سلحشوران حزب‌الله شکار شد. هرمس یک پهپاد چندمنظوره‌ تاکتیکی با سایز متوسط است که برای پروازهای طولانی رژیم‌صهیونیستی طراحی و توسعه یافته است. عملیات‌های شناسایی، پایش و جاسوسی، از ماموریت‌های اصلی این پهپاد به‌شمار می‌رود.

رژیم اسرائیل از اتفاق فوق‌الذکر چنان عصبانی شد که همچون دیوانگان به عمق خاک لبنان نفوذ کرد و اصطلاحا تن به عملیات انتحاری داد. اهمیت ساقط کردن فن‌آوری‌های برتر اسرائیل، شکستن هیمنه این رژیم و برهم‌زدن بازار فروش تسلیحاتی آنهاست. از سویی دیگر، ادعاهای گزاف صهیونیست‌ها درخصوص دست برتر نظامی‌شان، یک‌به‌یک در میدان نبرد در حال ابطال است. اما انهدام پهپاد هرمس رژیم اشغالگر توسط حزب‌الله دارای اهمیت راهبردی است. این پهپاد که ۸۳میلیون دلار قیمت دارد، دارای برد راداری بسیار پایین و سقف پرواز حدود ۳۰هزار پاست که کشف و انهدام آن را بسیار سخت می‌کرد؛ اما با تمام این تفاسیر، پهپاد مورداشاره به دست حزب‌الله لبنان شکار شد تا هیمنه صنایع دفاعی و تکنولوژی به اصطلاح پیشرفته اسرائیل فروبریزد. با ساقط شدن پهپاد مدرن هرمس اسرائیل، حالا بازار فروش آن از بین می‌رود و ضربه دیگری به اقتصاد جنگی صهیونیست‌ها وارد می‌‍آید. پیش از این نیز رزمندگان لبنانی چندین پهپاد متعلق به ارتش رژیم صهیونیستی را ساقط کرده بودند که باعث بهت و حیرت محافل رسانه‌ای این رژیم شده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.