وزیر ارشاد گفت:در ۲ سال اخیر و در دولت سیزدهم، ۲۵۰ هزار مجوز کتاب در کشور صادر شده است.

صدور ۲۵۰ هزار مجوز کتاب در دولت سیزدهم

به گزارش آگاه، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در آئین رسمی اعطای لوح پایتختی کتاب ایران به سمنان که در مجتمع فرهنگی هنری کومش سمنان برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم با این انتخابی که صورت گرفته است، فضای فرهنگی و حوزه کتاب و کتابخوانی در استان و شهر سمنان رونقی صدچندان بگیرد.

وی با تقدیر از همه افرادی که تلاش کردند تا شهر سمنان به در جایگاه بالای فرهنگی و تمدنی خود قرار گیرد، گفت: استان سمنان به لحاظ فرهنگی و تمدنی در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد و زبان‌ها و گویش‌های مختلف موجود در این استان نیز به شکل قابل‌توجهی اعجاب‌آور است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بسیاری از کارشناسان می‌گویند چطور می‌شود که در یک منطقه با فاصله‌های بسیار نزدیک این‌قدر قدرت زبانی و تنوع و کثرت گویشی در عین همگرایی و هم‌نشینی فرهنگی در کنار یکدیگر وجود داشته باشد و این مایه مباهات برای ایران اسلامی است.

اسماعیلی تصریح کرد: امروز در هر جای ایران اسلامی یک بخش بسیار مهم از مجموعه‌های فرهنگی و عظمت تمدنی دیده می‌شود و این بسیار قابل‌توجه است.

وی با اشاره به تلاش‌های انجام‌شده در حوزه کتاب بیان کرد: در حوزه کتاب با وجود فناوری‌های نوین و گسترش شبکه‌های اجتماعی با اتکا به پیمایش‌ها و اطلاعات موجود همچنان کتاب به‌عنوان یک امر مهم مدنظر قرار دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: با وجود ترویج فناوری‌های نوین، همچنان کتاب به‌عنوان یک عنصر اساسی مدنظر است و فناوری‌های نوین به‌عنوان عنصرهایی مکمل برای حوزه فرهنگ ادب و کتاب مدنظر قرار دارند و این‌ها هرگز جایگزین اصل کتاب نخواهند شد.

اسماعیلی عنوان کرد: زمانی این اشتباه به‌طور مکرر در کشور گفته می‌شد که با گسترش شبکه‌های تلویزیونی خانگی سینماها رو به تعطیلی می‌روند؛ اما امروز جایی در ایران اسلامی وجود ندارد که متقاضی دایر کردن سینما نباشد و کتاب نیز همین شرایط را دارد.

وی با اشاره به موضوعات و شاخص‌های کتاب اظهار کرد: ایران اسلامی امروز با فاصله بسیار زیادی در شاخص‌های حوزه کتاب در رتبه نخست کشورهای منطقه قرار دارد.

تعداد کتابخانه‌های سیار افزایش می‌یابد

وی با اشاره به افزایش شمار کتابخانه‌های سیار در استان‌های مختلف کشور گفت: هم‌اکنون ۵۴ باب کتابخانه سیار در استان‌های مختلف کشور وجود دارد که با توافق انجام‌شده با وزارت صنعت، معدن و تجارت این تعداد به ۲۰۰ کتابخانه سیار افزایش می‌یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در موافقت با درخواست نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی مبنی بر راه‌اندازی هرچه سریع‌تر مجتمع فرهنگی و هنری سمنان که به تالار مرکزی این شهر معروف است، گفت: مجتمع فرهنگی و هنری شهر سمنان پیگیری شده و در مرحله نخست تلاش می‌شود تا قبل از پایان دولت در اختیار مردم سمنان قرار گیرد.

اسماعیلی گفت: سمنان استانی پرظرفیت و پر از منابع، مشاهیر و مفاخر بزرگ است که برای ایران اسلامی تلاش‌های بسیاری انجام داده‌اند و بخش مهمی از فرهنگ کشورمان را امروز مدیون همه تلاش‌های بزرگان علم، ادب و فرهنگ از استان سمنان هستیم.

وی با بیان اینکه همه تلاش کرده‌اند تا سمنان به‌عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شود، اظهار کرد: از بین حدود ۴۰۰ شهرستان کشور ۲۵ درصد از آنها داوطلب انتخاب به‌عنوان پایتخت کتاب ایران بودند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: همه این درخواست‌ها بررسی و در سه مرحله داوری شد و در نهایت شهر سمنان با توجه به توانمندی‌های آن به‌عنوان پایتخت کتاب کشور برگزیده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.